וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך נפרדים מהמשקפיים?

15.12.2014 / 14:03

אילו ניתוחים להסרת משקפיים מוצעים לנו? למי הם מתאימים? ומהם סיכויי ההצלחה? כל התשובות לפני ניתוח הלייזר

עיניים. ShutterStock
עיניים/ShutterStock

עבור רבים מאלה שהתרגלו לראות את העולם ואת עצמם דרך זכוכיות המשקפיים, טכנולוגיית הלייזר מאפשרת לשנות תפיסה זו. סוף סוף, מרכיבי המשקפיים יכולים לראות ללא אמצעי עזר, ללא תיווך, אלא אך ורק בזכות ודרך עיניהם. בהליך שאורכו קצר יחסית, המטופל משדרג את איכות חייו, ונפטר לתמיד מאביזר שהיווה לו נטל. אך, כמו כל הליך רפואי אחר, גם ניתוח להסרת משקפיים עשוי להעלות לא מעט שאלות וחששות. מומחים לרפואת עיניים מסבירים על בדיקות ההתאמה, ההכנות, והחידושים בתחום הלייזר לרפואת עיניים.

בדיקות התאמה

ד"ר עמי הירש, מנהל רפואי של 'עתידים מדיקל סנטר' ומנתח בכיר במרכז הרפואי 'עיניים' מסביר כי בבדיקת ההתאמה המטופל צריך לעבור במספר תחנות:

אופטומטריסט – אשר עורך לו בדיקת חדות ראייה, כאשר המטופל מרכיב את המשקפיים הנוכחים. האופטומטריסט מוודא את יציבות המספר על ידי השוואת המספר בבדיקה והמספר במשקפיים הישנים, היות שרק אם למשך תקופה של כשנה לא הייתה עלייה במספר, ניתן לעבור ניתוח להסרת משקפיים.

טכנאי אופטי - מבצע בדיקות שכוללות: מדידת לחץ תוך עיני בלתי ישיר ללא מגע בקרנית, מיפויים שונים של הקרניות, בדיקת יובש ומדידות של עיוותים אופטיים או אברציות, כולל מדידות של אי סדירות בקרנית ועיוותים טופוגרפיים בקרניות. מטרת הבדיקות הללו היא להשיג באמצעות הניתוח לא רק חדות ראייה מיטבית אלא גם לשפר את איכות הראייה. על פי בדיקת עובי ומיפוי הקרנית מחליטים איזה סוג ניתוח יהיה המתאים ביותר עבור המטופל.

רופא עיניים - בדיקת עיניים מלאה ושיחת סיכום, בה יוסבר למטופל האם עשוי להתאים לו ניתוח לייזר (כ-30% מהמועמדים אינם מתאימים מסיבות שונות). מועמד שיימצא מתאים לטיפול, יקבל הסבר על סוג הטיפול המתאים לו, כולל הסברים על סיכויי ההצלחה, סיכונים, סיבוכים, מהירות ההתאוששות מהניתוח כולל ההיתרים והאיסורים לאחר הניתוח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מהן השיטות להסרת משקפיים?

ד"ר יוסף דוייב, מנתח בכיר ב'עיניים' ומנהל חדרי הניתוח מציין שתי שיטות עיקריות בניתוחי לייזר להסרת משקפיים:

ניתוח בשיטת אינטראלאסיק – במסגרתו מבצעים את מהלך הניתוח בלייזר הכולל יצירת מתלה (הרמת שכבה דקה ביותר של הקרנית) וליטוש חלקה הפנימי של הקרנית ע"י קרן לייזר, אשר מחליפה את הסכין הכירורגית. היתרון בניתוח זה הוא החלמה מהירה בתוך כ-24 שעות.

לאסק – הסרת התאים בקרנית מתבצעת בחלק החיצוני של שכבת האפיתל. ההחלמה מניתוח זה אורכת כשבוע עד מספר שבועות.

השתלת עדשה תוך-עינית – שיטה להסרת משקפיים למטופלים שאינם מתאימים לניתוח לייזר בשל קרנית דקה מאד ומספר מאד גבוה.

"ההצלחה תלויה בעיקר בהחלטה האם על סמך בדיקת ההתאמה, אפשר לבצע או לא לבצע את הניתוח", אומר ד"ר דוייב, "כאשר אני מנתח אדם שההתאמה שלו גבוהה, סיכויי ההצלחה שלו קרובים ל-100%".

חידושי הלייזר ברפואת עיניים

ד"ר הירש מציין כי טכנולוגיית מכשירי הלייזר התפתחה מאד עם השנים וכיום מכשירי הלייזר החדשים כדוגמת AMARIS 1050 מבצעים את ליטוש הקרנית במהירות גבוהה ביותר. המכשיר עובד על עיקרון של קרן מאוד דקה ושולח 1050 פולסים בשנייה, לכן משך הפעולה הוא קצר מאוד ורמת הדיוק גבוהה מאוד". לדבריו, "הדיוק מתאפשר על ידי מערכת ניווט מתקדמת, שהיא למעשה, מערכת רובוטית המוודאת שגם אם המטופל או העין זזים בזמן הניתוח, נעשה מיפוי מחדש, הממקד את אזור הטיפול למרכז ציר הראייה".

ד"ר הירש מציין כי "מכשור הלייזר המתקדם המשמש להסרת משקפיים בשיטת ה"אינטראלאסיק", יוצר מישור ישר בתוך הקרנית (שצורתה כיפתית), ללא מגע יד אדם וללא צורך בחיתוך המכאני, שהוא תמיד מישורי, כך שמתקבל דיוק מרבי". "חידושי הלייזר בתחום, מאפשרים התאוששות וחזרה לשגרה מהירים יותר, ופחות סיכונים", מוסיף ד"ר הירש.

השתלת עדשה תוך עינית

"השתלת עדשה מיועדת למי שלא נמצא מתאים לניתוח להסרת משקפיים, ברוב המקרים בגלל שיש לו מספר מאוד גבוה - מעל 9", אומר ד"ר אליה לוינגר, מומחה קרנית ומנתח בכיר במרכז הרפואי 'עיניים' ובבית חולים איכילוב.

"אנשים שהמספר שלהם אינו יציב או שסובלים ממחלה עינית לא יימצאו מתאימים גם להשתלת עדשה" מוסיף ד"ר לוינגר ומסביר על תהליך ההשתלה: "בתחילה מזמינים עדשה מיוחדת המתאימה בצורה מדויקת למטופל. משתילים אותה בחלק הקדמי של העין על גבי הקשתית, זה למעשה כמו החדרת המשקפיים לעין". השתלת העדשה היא הליך שקיים מזה 20 שנה, ונחשבת לניתוח תוך עיני ולא חיצוני כמו בהסרת משקפיים בלייזר. את ההשתלה מבצעים בחדר ניתוח, כל עין בנפרד, בהפרש של כחודש. ומה בנוגע לסיכויי ההצלחה? 97% הצלחה. "הסכנות כמו בכל ניתוח הן: דימום, זיהום, או דלקת, עיוות קל של האישון נדיר יותר. אצל אנשים שהם מועמדים לשינויים בהיקף רשתית, הניתוח יכול להוות זרז להיפרדות רשתית, ולכן רצוי שיהיו במעקב", מדגיש ד"ר לוינגר ומציין שאם מתגלה בעיה במהלך המעקב, התהליך הפיך וניתן להוציא את העדשה בחזרה, והמטופל חוזר למספר הראשוני שלו. יש להקפיד להגיע לרופא לצורך מעקב ובדיקה שאין כל בעיה ברשתית ובקרנית.

איך מתכוננים לניתוח

ד"ר אורי מלר, מנתח עיניים בכיר במרכז הרפואי 'עיניים' ובמרכז הרפואי קפלן מציין כי "ההכנות טרם הניתוח כוללות: חיטוי של האזור מסביב לעין ונטילת כדור הרגעה. המטרה היא שהניתוח יעבור בתחושה נעימה. ברגע שאדם לחוץ ומתוח הוא סובל יותר, ואנו רוצים שיהיה יותר נינוח וישתף פעולה באופן מלא". ולבסוף, לפני הניתוח מזליפים טיפות להרדמה מקומית שמאלחשות את האזור".

הנחיות לאחר ניתוח

"עם סיום הניתוח, המנתח בודק את המטופל על מנת לוודא שהכול תקין. לאחר מכן, המטופל יושב עם מלווה שהגיע איתו, והאחות מסבירה לשניהם כיצד לשמור על היגיינה, מה מותר ומה אסור לעשות בתקופה הקרובה. לדוגמא: אין להרטיב את העין מספר ימים לאחר הניתוח, ויש לישון עם מגני פלסטיק, על מנת לא לגרד או לשפשף בטעות את העין בזמן השינה. לא להיכנס לבריכה, ועוד. בנוסף לשיחה, המטופל מקבל דף הנחיות מסודר בו מצוין מה ניתן לעשות וממה יש להימנע. לאחר יום, המטופל מגיע לביקורת וכן לאחר שבוע וכעבור חודש, וזאת על מנת לוודא שהכול תקין", אומר ד"ר מלר.

מערכת וואלה! בשיתוף מרכז רפואי "עיניים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully