וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעל המצופה: כך תשמרו על המשקפיים שלכם

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

8.12.2014 / 11:33

איזה ציפוי נותן הגנה יותר טובה למשקפיים, באיזה בד מומלץ לנקות את העדשות ואיפה אסור לכם להשאיר אותם? כל התשובות שיאריכו את חיי המדף של המשקפים שלכם

משקפי שמש. ShutterStock
הכל בציפוי/ShutterStock

כבר בסוף שנות ה-50 כשעדשות המשקפיים היו עשויות מזכוכית, החלו לצפות את העדשות בציפויים, על מנת למנוע את ההשתקפויות מהן. כיום, כאשר חומר הגלם לעדשות המשקפיים הוחלף כבר מזמן בפלסטיק, קיימים ציפויים יעודים שונים לעדשות המשקפיים. דרור דקל, אופטומטריסט B.Sc באופטיקנה חושף את האמת מאחורי הציפויים.

ציפויים נפוצים בעדשות משקפיים

ציפוי מפחית שריטות (נקרא ציפוי "נס"): מפחית את סיכוי העדשה להישרט, בעזרת חומר הציפוי שמחזק את המשטח החיצוני של העדשה. אמנם ציפוי זה אינו מונע לחלוטין שריטות, אך הוא מפחית את היווצרותן של שריטות קטנות על העדשה אשר גורמות לשיבוש של מעבר האור ואיכות הראייה.

ציפוי נגד השתקפות אנטי רפלקס: ציפוי זה מורכב ממספר שכבות מיקרוסקופיות וגורם להעברת אור מוגברת דרך העדשה. כך, העדשות שקופות יותר והדבר מונע סנוורים, והשתקפויות מיותרות בעדשה. ככל שהמרשם יותר גבוה, וככל שהעדשה עשויה מחומר יותר דק, כך הציפוי נגד השתקפויות יותר משמעותי. אם לדוגמא במספר ממש קטן הציפוי משפר באחוזים בודדים, במספר גדול יכול להיות שיפור של 20 אחוזים. לציפוי יש גוון ירקרק, סגול, תכלת או כחול, משתנה זה תלוי ביצרן. לעדשה שאין ציפוי תהיה השתקפות לבנה.

ציפוי נגד קרינת UV: כיוון שכיום רוב עדשות המשקפיים האיכותיות מגיעות עם חומר מסנן קרינה בגוף העדשה, כבר כמעט שלא ניתן למצוא ציפוי זה.

ציפוי אנטיסטטי: ציפוי הקיים בעדשות מתקדמות המפחית את הצטברות האבק על גבי העדשה. ציפוי זה קיים בשכבה השנייה של עדשת המשקפיים ולא בזו החיצונית, כך שהוא אינו משתפשף כאשר מנקים את המשקפיים.

ציפוי מסנן אור כחול: מחקרים הצביעו על כך שחלק מאורכי הגל בגווני הכחול מסוכנים לראייה ולבריאות העיניים. כיום ישנן עדשות חדשות ומתקדמות בעלות ציפויים מיוחדים המסננים את הצבע הכחול מבלי לשנות את גוון העדשה והתמונה הטבעית.

ציפוי פולארויד: ציפוי הקיים במשקפי שמש ותפקידו לסנן החזרי אור ממשטחים מבריקים. ציפוי זה חיוני במיוחד בנהיגה, בפעילות כמו סקי ואפילו טיסה.

ציפוי נגד אדים: גורם לאדים להתפזר בשכבה אחידה על פני העדשה כך שנוצר משטח חלק שאינו מפריע לראייה. ציפוי זה אינו נפוץ במיוחד ולא שימושי בישראל.

טביעות אצבע. ShutterStock
מונע את טביעות האצבע/ShutterStock

האם יש חסרונות לעדשות עם ציפויים?

"כאשר רוכשים עדשות בעלות ציפוי, מומלץ לברר שיש שנתיים אחריות על הציפוי", אומר דקל, "במקרים נדירים הוא עלול להתקלף". דקל מציין כי ציפוי אנטי רפלקס יכול לגרום לעדשה להיראות קצת יותר מלוכלכת, כיוון שהיא שקופה, ולכן נשארות עליה טביעות אצבעות וכל לכלוך בולט עליה יותר. "אולם עדיין הציפוי חיוני ומומלץ לשימוש, כיוון שאלו הן עדשות איכותיות יותר".

כיצד לתחזק עדשות משקפיים בעלות ציפוי?

בעת הניקוי, שימוש בבד מיקרופייבר וספריי מיוחד עם חומר ניקוי עדין יסייעו לשמור על העדשות. רצוי מאוד להימנע מחשיפה לחום גבוה ולחומרי ניקוי חזקים. כמובן, שרצוי להימנע מהשארת המשקפיים ברכב סגור, בעיקר בשעות החום.

עוד באותו נושא

איך בוחרים משקפי שמש מתאימים?

לכתבה המלאה

איך בוחרים ציפוי?

ישנן 3 אפשרויות סטנדרטיות שונות: האפשרות הראשונה היא עדשות פשוטות ללא ציפוי – אלו הם עדשות זולות ובסיסיות למדי, האפשרות השנייה היא עדשות בעלות ציפוי מפחית שריטות – אלו הן עדשות מעט יותר איכותיות, והאפשרות השלישית היא עדשות בעלות ציפוי מפחית שריטות, ציפוי נגד השתקפויות וציפוי נגד קרינת UV – אלו הן העדשות המשובחות והמומלצות ביותר. "כיוון שמדובר בעדשות איכותיות, המגנות יותר על העיניים, נשרטות פחות, מסננות קרינה ויותר שקופות, גם כאשר זה נועד לשימוש ביתי, לקריאה או למחשב. כשמדובר במספרים גבוהים כמו 4 ולמעלה מזה, הציפוי הוא בגדר חובה. לאדם שמצטלם בטלוויזיה, באירועים או בתמונות, מומלץ מאוד להשתמש בעדשות עם ציפוי אחרת העדשה משתקפת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully