וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: ילדים נולדו לאמם מרחם סבתם

3.12.2014 / 15:46

לפני חודשיים נולד התינוק הראשון בעולם שאימו עברה השתלת רחם. היום מתפרסם כי שתיים מהנשים שהשתתפו בפרוייקט השבדי ילדו את בניהן לאחר שקיבלו רחם מאימן. שני דורות ברחם אחד

תינוק בן יומו עם צמיד שם. ShutterStock
מזל טוב/ShutterStock

רק לפני חודש התבשרנו כי לראשונה הצליחה אישה שעברה השתלת רחם ללדת. כעת, חודשיים אחרי, מתפרסם סיפורן של שתי נשים שבדיות שעברו השתלות רחם מאימותיהן והצליחו ללדת שני בנים בריאים, אותם הביאו מאותו הרחם בו הם נוצרו.

שתי האימהות הן חלק מקבוצה של תשע נשים שעברו השתלות רחם. שבע מהן הצליחו ללדת. הרופאים שליוו את התהליך העידו כי מדובר בשיעורי הצלחה גבוהים מהמצופה, ואם הסטטיסטיקה תמשיך להיות גבוהה, זה נותן סיכוי לנשים שמעדיפות ללדת בעצמן ולא להשתמש בפונדקאיות או בתרומת ביצית, סיכוי אמיתי.

"מתנה יוצאת מהכלל"

פרופסור הנריק האגברג, מבית הספר לרפואה בקינגס קולג' שנכח בלידה הראשונה ביקש להודות לסבתות שתרמו את רחמן לבנותיהן ואמר: "זו מתנה יוצאת מהכלל, ובוודאי הדבר היפה ביותר שאמא יכולה לעשות עבור ביתה".

הילד הראשון שיצא לאוויר העולם במשקל 2.630 ק"ג, נולד לאימו בת ה-29 שנולדה ללא רחם. הילד השני שנולד במשקל 2.330 ק"ג, נולד לאימו בת ה-34 שרחמה הוסר לאחר שעברה טיפולים נגד מחלת הסרטן. שני התינוקות נולדו באמצעות לידה קיסרית בערך חודש לפני הזמן.

וינסנט, הילד הראשון שנולד בפרויקט השבדי, נולד גם הוא בלידה קיסרית חודשיים לפני המועד ושקל קצת פחות משני קילוגרמים. אימו בת ה-36, אתלטית שהתבשרה בגיל 15 כי אין לה רחם קיבלה את הרחם שלה מחברה טובה, אמא לשני בוגרים בת 60. למרות הגיל, הרחם עבד מצוין ואפשר לאימו של וינסנט להיות אמא בפעם הראשונה בחייה.

השתלת הרחם הראשונה בהיסטוריה, 2012, אוניברסיטת גוטברג בשוודיה. AP
השתלת הרחם הראשונה בעולם/AP
התינוק הראשון בעולם שנולד לאישה עם רחם מושתל, מוצג לאחר לידתו בגטבורג, שבדיה. אוקטובר 2014. AP
הילד הראשון שנולד לאחר השתלת רחם. וינסנט ברגע לידתו/AP

עשרות נשים מחכות לפרוייקטים נוספים

כ-60 נשים מחכות כיום באנגליה להשתתף בפרויקט דומה לזה השבדי. חלק מהנשים נולדו ללא רחם וחלקן נאלצו לעבור ניתוח להסרתו בעקבות טיפולים נגד מחלת הסרטן או בעקבות הפלה שגררה הסתבכות ודימומים. ההצלחה של הטיפולים תאפשר לנשים כאלה להרות תינוקות שנושאים את אותם הגנים שלהן, ויאפשרו להן לחוש את תחושת ההיריון.

בעבר, נעשו שני ניסיונות להשתיל רחם, בערב הסעודית ובטורקיה, אך לא נולדו תינוקות חיים בעקבותיהם. רופאים בבריטניה, צרפת, יפן, טורקיה ובמקומות נוספים מתכננים לנסות הליך דומה, אך בכוונתם לעשות שימוש ברחם שנלקח מנשים שזה עתה מתו ולא מתורמות שעודן בחיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully