וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית לאומית ראשונה למלחמה באיידס בקהילה הגאה

1.12.2014 / 9:38

כשליש מתוך 495 הנשאים החדשים בישראל הם הומוסקסואלים. כעת במשרד הבריאות משיקים תוכנית חדשה שתעורר מודעות למניעת הדבקה בקרב הקהילה הגאה

יום המאבק הבינלאומי איידס. רויטרס
מאות מקרים של הדבקות בשנה בישראל/רויטרס

משרד הבריאות משיק לראשונה תכנית לאומית למלחמה באיידס בקרב הקהילה הגאה. היום (שני) מציינים בעולם את יום האיידס הבינלאומי ונראה כי למרות התקוות, התפשטות הנגיף הקטלני רחוקה מלהיבלם. בשנת 2013 לבדה דווחו 495 מקרים חדשים של נשאים בישראל, כמעט מחצית מהם גברים הומוסקסואלים. במשרד הבריאות מקווים להעלות את המודעות בקרב הקהילה הגאה ורותמים לצורך כך ארגונים רבים מתוכה.

6,454 בני אדם חיים כיום בישראל עם הנגיף. אולם ההערכה היא כי המספר האמיתי עומד על 8,855, כשהפערים נובעים מחוסר דיווח ואי מודעות. מבין הנדבקים החדשים בשנת 2013, הומוסקסואלים מהווים את הקבוצה הגדולה ביותר והם מונים 155 בני אדם מתוכה. במקום השני נמצאים מהגרים, במיוחד ממדינות אפריקה (138 נשאים). בקרב צרכני סמים שמשתמשים במזרקים נרשמו השנה 75 נשאים חדשים. מדובר בעלייה תלולה, לעומת שנת 2011, אז נרשמו 39 מקרים בלבד. הסיבה לעלייה נובעת ככל הנראה מחדירת סם החגיגת בהזרקה לשוק הסמים. 62 מהנשאים החדשים הם הטרוסקסואלים, ומתוכן 36 הן נשים.

משלבים כוחות

התכנית החדשה של משרד הבריאות היא פרי שיתוף פעולה בין המחלקה לשחפת ואיידס במשרד הבריאות לבין הוועד למלחמה באיידס, החברה הישראלית לרפואת איידס (איגוד רפואי האיידס) וארגוני הקהילה הגאה הכוללים את האגודה למען הלהט"ב (לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים)בישראל, ארגון הנוער הגאה (איג"י) והבית הפתוח. המטרה המוצהרת של כלל הגופים היא "לשלב כוחות לעצירת העברת הנגיף בקרב חברי הקהילה".

צעיר בשנות ה-20 לחייו חשוד ששכב עם צעירים מבלי לספר להם שהוא נשא של הנגיף - במטרה להדביקם בזדון.. ShutterStock
תעודד בדיקות דם/ShutterStock

על פי משרד הבריאות, בשבועות הקרובים יצאו לפועל חלק מהתוכניות במקומות המפגש של הקהילה, במדיה הדיגיטלית, במועדונים, באירועי רחוב, בארגוני נוער ובאינטרנט. התוכניות אמורות לעודד בדיקות HIV באמצעות הצבת ניידות בדיקה באירועים קהילתיים, הנגשת מידע במגוון מקומות פיזיים ווירטואליים לגבי דרכי ההדבקה ומניעת הידבקויות, כולל מתן הדרכה ותמיכה בעובדי נוער וקהילה; וכן חלוקת קונדומים וחומרי הסברה במסיבות ובאירועי גאווה.

"על הקהילה לקחת אחריות על גורלה"

בארגונים העוסקים בתחום הביעו סיפוק מהצעד של משרד הבריאות. "מדובר בבשורה טובה לבריאות הקהילה הגאה", מסר מנכ"ל הוועד למלחמה באיידס, ד"ר יובל לבנת. "התמיכה שמבטיחים במשרד הבריאות תסייע באופן משמעותי במאמצי המניעה והסברה ובבלימת העברת הנגיף בקרב גייז. משמח שהדבר קורה במקביל להתעוררות בקהילה עצמה, שמחליטה לשתף פעולה, לאחד כוחות ולפעול יחד למען מניעת התפשטות הנגיף".

מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב בישראל, עודד פריד, הוסיף: "האגודה מאמינה כי על הקהילה לקחת אחריות על גורלה ובכלל זה גם על בריאות חבריה. אנו מברכים על המאמץ והעבודה המשותפת של כלל הגורמים, ובראשם שותפינו בוועד למלחמה באיידס ובמשרד הבריאות, שהובילו להקמתה של התוכנית הלאומית למאבק באיידס בקהילה הגאה. עלינו לעודד את שיח על הנושא, לקרוא לחברי הקהילה להיבדק, למנוע התנהגות סיכונית ולפעול יחד בכל הכלים שעומדים לרשותנו למניעת התפשטות הנגיף".

  • עוד באותו נושא:
  • איידס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully