וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתם רואים מספיק טוב כדי לנהוג?

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

27.11.2014 / 11:56

הרכבים היום מהירים, חזקים ובעלי מערכות בטיחות מתקדמות הרבה יותר מבעבר, ועדיין העיניים שלנו הן כלי הבטיחות והאזהרה החשוב ביותר בזמן נהיגה. מהי חדות הראייה הנדרשת לנהיגה?

נהיגה. ShutterStock
נהיגה/ShutterStock

אנחנו נוהגים על בסיס יומיומי באופן כמעט אוטומטי, נוסעים לרוב באותם מסלולים מדי יום: לעבודה, איסוף והחזרת ילדים, מבקרים את המשפחה. אנחנו כמעט ולא עוצרים רגע ושואלים את עצמנו: האם אנחנו רואים היטב את הדרך? האם יכולת הראייה שלנו וחדות הראייה היא ברמה מיטבית? רוב האנשים לא נותנים את הדעת על השאלות האלה, ובכך עלולים לסכן לא רק את עצמם ואת מי שנמצא איתם ברכב אלא גם את שאר הרכבים על הכביש. דווקא בימים כאלה, כשהגשם לא מפסיק והרוחות מנשבות, חשוב לעשות הכל כדי לנהוג בטוח. יובל טוכשניידר, אופטומטריסט בכיר באופטיקנה מסביר את כל מה שחשוב לדעת על הקשר בין ראייה טובה לנהיגה בטוחה.

פחות מחצי שנייה למנוע תאונה

כ- 90% מהאינפורמציה השימושית בזמן נהיגה מתקבלת מהעיניים. מחקרים מוכיחים שלמעלה מ-80% מהתאונות היו נמנעות, לו כישורי הראייה של הנהגים היו טובים ומאומנים יותר. בנהיגה של ק"מ אחד בממוצע מתקבלות 15 החלטות קריטיות, ויש לנהג פחות מחצי שנייה לקבל החלטה שתמנע תאונה.

כל מצב של שינוי בכושר הראייה, טשטוש ראייה באחת או בשתי העיניים ,עיוורון מלא או חלקי באחת משתי העיניים, כפל ראייה, תנודות שדה ראייה, וכל מצב של סחרור או אי יציבות עלולים לפגוע ביכולת להפעיל בבטיחות כל סוג של רכב מנועי.

מהי חדות הראייה הדרושה לנהיגה?

"עד לפני 3 שנים, אם היית עושה רישיון נהיגה בגיל 17 עד גיל 65 לא היית מחויב לעבור בדיקת עיניים. אבל אז נערכו בדיקות אקראיות במשרד התחבורה, וראו שישנם הרבה נהגים שלא עומדים בקריטריונים. לכן החל משנת 2012 כל חידוש רישיון נהיגה מגיל 40, מחויב בבדיקת עיניים", על ידי אופטומטריסט מוסמך, אומר טוכשניידר.

על מנת לקבל רישיון נהיגה פרטי יש צורך בחדות ראייה של 6/12 או יותר בעין אחת (האופטימאלית היא 6/6), לעומת זאת, כדי לקבל רישיון נהיגה מסחרי, יש צורך בחדות ראייה של 6/12 בשתי העיניים. אם מצליחים לראות 6/12 רק עם משקפיים, הערה זו תצוין ברישיון, וירשם שיש צורך בעדשות או במשקפיים בזמן נהיגה. מספר זה מבטא את היכולת לראות מספר של רכב מ-20.5 מטר בתנאי תאורה סבירים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

שדה ראייה וכפילות ראייה

אמנם המחקרים מועטים, אך הם מצביעים על האפשרות שלנהגים עם ראייה חד עינית שיעורים גבוהים של התנגשויות ושל עבירות תנועה. ראייה דו עינית מאפשרת ראייה תלת ממדית/ ראיית עומק, ליכולת זו חשיבות בטווחי הראייה הקרובים. "ראייה דו עינית חשובה למיקום עצמים במרחב ולהערכת תנועתם, התוספת שיש לראייה דו עינית לעומת חד עינית היא מזערית למרחק כיוון שלצרכים אלו המוח נעזר ברמזים אחרים להערכת מרחק ומהירות תנועה במרחב", אומר טוכשניידר.

ראייה חד עינית כרוכה גם בהקטנת שדה הראייה. לרישיון נהיגה פרטי יידרש שדה ראייה של 120 מעלות בעין אחת או בשתי העיניים. (שדה ראייה של אדם בעל ראייה דו עינית תקינה הוא כ-180 מעלות), וניתן על פי חוק לנהוג ברכב פרטי רק עם עין אחת. אם בשדה ראייה העליון או התחתון יש פגיעה, אין זכאות לרישיון נהיגה. לרישיון מסחרי לעומת זאת יידרש שדה ראייה של מינימום 140 מעלות.

מי שסובל מכפילות ראייה לא יקבל רישיון נהיגה פרטי, אם הכפילות דו עינית תהיה התניה ברישיון הנהיגה שעליו לכסות עין אחת בזמן נהיגה. ברכב ציבורי לעומת זאת, לא ניתן לכסות עין אחת ולכן לא יינתן רישיון מסחרי לאדם שסובל מכפילות.

נהיגת יום ונהיגת לילה

בנהיגה באור יום, אנו סומכים על מערכת הראייה ועל רמזים סביבתיים, הראות היא לטווח רחוק יותר, ויש לנו בדרך רמזים שמסייעים לנו בנהיגה. בנוסף, חדות הראייה טובה יותר וזמן התגובה מהיר יותר, כי אנו מצפים לסכנות. בלילה לעומת זאת, אנו לא רואים לאותו מרחק, יש פחות רמזים סביבתיים, וזמן התגובה משתנה ונהיה ארוך יותר. ישנן מחלות עיניים שפוגעות ביכולת לראות טוב בלילה, וכתוצאה מכך, לא מתאפשרת נהיגה בלילה. אם יש עיוורון לילה, תתקבל התניה ברישיון הנהיגה, לנהוג בשעות היום בלבד.

טוכשניידר ממליץ לקראת גיל 40 לערוך בדיקת ראייה אצל אופטומטריסטים על מנת לבטל אפשרות של ראייה לא תקנית. בדיקות לחידוש הרישיון ניתנות על ידי אופטומטריסטים מוסמכים, המאושרים על ידי משרד התחבורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully