וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה זה בכלל שמן דקל?

מערכת וואלה! בשיתוף סימילאק

25.11.2014 / 8:38

בזמן האחרון כולם מדברים על שמן דקל ועל ההשפעה שלו על הבריאות של הילדים שלנו. אז מה זה שמן דקל ולמה הוא חלק מהתזונה שלנו?

שתילי עצי דקל. ShutterStock
הפקתו של שמן עץ דקל זולה יחסית ולכן הוא מופיע בתכשירי קוסמטיקה ובמוצרי מזון רבים/ShutterStock

לאחרונה עלה לסדר היום שמן הדקל וההשפעה שלו על הבריאות שלנו ושל הילדים שלנו. אם אתם עושים את הקניות שלכם בסופר השכונתי, מרבית הסיכויים שגם אתם וילדכם צורכים אותו, כך שהנושא נוגע גם לכם.

מה זה שמן דקל?

שמן דקל הוא שומן רווי צמחי המופק מעצי דקל שגדלים באזורים טרופיים. הפקה של שמן הדקל נחשבת לזולה יחסית, ולכן עם השנים הוא הפך לאחד השמנים הנפוצים ביותר והוא מצוי כעת גם בסבונים, שמפו לשיער, שפתונים, חומרי ניקוי, דלק ביולוגי ובמוצרי מזון. אף שהוא זול ונוח להפקה, שמן דקל נמצא בשנים האחרונות בלבם של שני וויכוחים – סביבתי ובריאותי.

בפן הסביבתי, הטענה המרכזית היא כי שימוש בשמן דקל פוגע ביערות הטרופיים ובבעלי החיים שחיים שם. יצרניות השמן המרכזיות הן מלזיה ואינדונזיה, והטענה היא שמדינות אלו מפנות יערות טרופיים כדי לשתול עצי דקל לצורך ייצור השמן. פינוי היערות פוגע בבעלי החיים, שכן הוא מכחיד את שטח המחייה הטבעי שלהן.

בפן הבריאותי, שמן עץ הדקל עמד במרכזם של מחקרים רבים. שמן דקל הוא כאמור שומן רווי, ושומן רווי עלול לגרום לעלייה ברמות הכולסטרול הרע בדם. בנוסף, צריכה גבוהה של שומן זה עלולה לעודד התפתחות של מחלות לב וכלי דם.

מלבד ההשפעה על הבריאות שלנו שמן דקל משפיע גם על הבריאות של התינוקות שלנו. שמן דקל הוא מקור לחומצה פלמיטית - אחד המרכיבים של חלב אם. ולכן, בחלק מתחליפי המזון לתינוק (תמ"ל) יש שמן דקל, שאמור להחליף את החומצה הזו. ואולם, כאשר מייצרים חומצה פלמיטית ממקור צמחי, המבנה שלה שונה מאוד מהמבנה שקיים בחלב אם.

מחקר שפורסם בשנת 2002 בכתב העת Nutrition הראה כי לתינוקות שניזונו מפורמולה ללא שמן דקל היו יציאות רכות בתדירות גבוהה יותר בהשוואה לתינוקות שניזונו מתרכובת מזון לתינוקות עם שמן דקל. אותם תינוקות אף סבלו פחות מכאבי בטן, גזים ופליטות. המחקר נערך על 7,000 תינוקות ב-17 מדינות.

אילוסטרציה. ShutterStock
שמן דקל משפיע גם על הבריאות של התינוקות שלנו/ShutterStock

שמן דקל משפיע גם על מערכת העיכול

בנוסף לספיגת סידן טובה יותר, מחקרים שונים הראו כי פורמולות לתינוקות ללא שמן דקל משפיעות לטובה על מערכת העיכול, הרכב השמנים ללא שמן דקל, הוכח כמאפשר יציאות רכות יותר ועיכול סדיר יותר לעומת תמ"ל עם שמן דקל. ההסבר המדעי לכך הוא שבתהליך העיכול של פורמולה המכילה שמן דקל, שאריות החומצה הפלמיטית נקשרות לסידן ואז נוצרים מלחים שעלולים לגרום למרקם צואה קשה יותר ולספיגת סידן נמוכה יותר. לכן, תמ"ל ללא שמן דקל תורם לעיכול סדיר וקל וליציאות רכות ותכופות יותר, בדומה לתינוקות יונקים.

תינוק אוכל מבקבוק. ShutterStock
כשבוחרים מזון לתינוק ניתן לבדוק על גבי האריזה אם הוא מכיל שמן דקל או לא/ShutterStock

לבחור את המזון הנכון

המזון שהתינוק מקבל הוא הבסיס להתפתחות מלאה ובריאה ולכן הקפדה על תזונה נכונה ומלאה היא הכרחית. חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק, אבל לפעמים יש בעיות בהנקה, היא אינה מתאפשרת מסיבות שונות או שבוחרים לשלב הנקה עם פורמולה לתינוק ואז צריכים לבחור את המוצר האיכותי והמתאים לנו ביותר. כאשר בוחרים מזון לתינוק ניתן לבדוק על גבי האריזה אם הוא מכיל שמן דקל. חשוב לציין כי בחלק מהמקרים לא נכתב על האריזה שמן דקל, אלא שמנים צמחיים או שומן צמחי. במקרה כזה, כדאי לבדוק עם החברה המייצרת מהם מרכיבי השמנים הצמחיים בתמ"ל.

הכתבה הוכנה בשיתוף חברת סימליאק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully