וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טסט פוליטי: הזקן הלבן של לפיד הוא טעות

10.11.2014 / 8:09

הם משקיעים בחליפות יקרות, לוחצים ידיים לכל דיכפין ועל הדרך מבטיחים הבטחות שרוב הסיכויים שלא יקיימו. אילו רק ידעו הפוליטיקאים שכל מה שהם צריכים לעשות כדי להיבחר זה להיראות בריאים. שיהיו בריאים

שר האוצר יאיר לפיד בראיון באולפן וואלה! עם ינון מגל, אוקטובר 2014. נמרוד סונדרס
פתאום קם אדם בבוקר עם שיער לבן. שר האוצר יאיר לפיד באולפן וואלה!/נמרוד סונדרס

רק לפני כמה שבועות הרשת רחשה וגעשה כאשר שר האוצר יאיר לפיד נצפה עם שיער לבן וזקן. חלק טענו שהוא צבע את שיערו כדי להראות מנוסה יותר ולהיפטר מתדמית השרירן עם הג'ל, ואילו חלק שיערו שהשיער המקליש נובע מהלחץ שבו הוא מצוי. כך או כך, אם לשפוט על פי מחקר חדש שפורסם בירחון Frontiers in Human Neuroscience, לפיד, כמו מנהיגי עולם אחרים, עשה טעות.

על פי ממצאי סקר, שעליו התבסס המחקר, כשאנשים באים לבחור במנהיג הם מייחסים חשיבות פחותה לרמת האינטלגנציה שלו, ומעדיפים להסתמך על המראה. או ליתר דיוק, על המראה הבריא שלו.

עורכי המחקר, מאוניברסיטת אמסטרדם, ביקשו לבדוק על לאילו תכונות אנשים נותנים דגש כשהם באים לבחור את המנהיג שלהם. האם זה אינטליגנציה, אטרקטיביות, או בריאות. לשם כך הם נתנו ל-148 גברים ונשים שאלון שבו הם נתבקשו להצביע למי היה בוחרים כמנכ"ל החברה שבה הם עובדים. הנשאלים היו צריכים לבחור מבין שתי תמונות, כשליד כל שאלה, נכתבו המטרות של המנכ"ל, וביניהן: ביצוע משא ומתן, יצירת יציבות, חדירה לשווקים חדשים ועוד.

ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין נופש בסיביר. AP
לא פלא שהוא עדיין בעניינים. ולדימיר פוטין/AP

בכל בחירה של שאלה, היה מדובר בתמונתו של אותו אדם שעברה עריכה דיגיטלית. בתמונה אחת גוון עור פניו שונה, על מנת שיראה חיוור יותר ופחות בריא, ובתמונה השנייה שונו תווי פניו לפי מאפיינים סטטיסטים שנמצאו במחקרים אחרים כשמשויכים לאינטליגנציה גבוהה, או ללקיחת סיכונים. לדוגמה, הן אצל גברים והן אצל נשים, תווי פנים נשיים ועדינים יותר, שנוצרים בגלל רמות אסטרוגן גבוהות, נחשבים למעידים על שיתוף פעולה גבוה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

ממצאים חד משמעיים

הממצאים היו חד משמעיים והראו כי ציבור הנשאלים העדיף את המאפיינים הבריאותיים על פני אלו שכביכול משקפים רמת אינטליגנציה גבוהה. ב-69 אחוזים מכלל המקרים בחרו הנשאלים פנים שנראות בריאות על פני כאלו שנראות בריאות פחות, ללא קשר במטרת המנכ"ל שהוצגה בשאלה. לעומת זאת, רק בשני מקרים בחרו הנשאלים בפנים שנתפסות אינטליגנטיות יותר על פני אלה שפחות - כשהמנכ"ל נדרש למשא ומתן וכשנדרש לבחינת שווקים חדשים.

נשיא ארה"ב ברק אובמה. רויטרס
נבחר כי הוא חתיך? נשיא ארה"ב ברק אובמה/רויטרס

"המחקר מראה לנו שעבור פוליטיקאים זה הכרח להראות בריא", הסביר פרופסור בריאן ספיזק, עורך המחקר מהמחלקה לניהול וארגון באוניברסיטת אמסטרדם. "העובדה הזו מסבירה לנו למה הם גם עושים מאמץ כדי להראות במיטבם. אם אתה רוצה להיבחר למנהיג, המראה האינטליגנטי הוא בהחלט אופציה שמתבקשת במקרים מסוימים, אך היא לא חובה. מראה בריא לעומת זאת הוא חשוב יותר והוא נלקח בחשבון אצל קהל המצביעים במקרים רבים יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully