וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלות עיניים כחולות נהנות יותר?

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

9.11.2014 / 12:00

מה יותר נדיר עיניים ירוקות או כחולות, האם בעלי עיניים בהירות רואים פחות טוב, ולמה תינוקות נולדים עם גוון עיניים שמשתנה בהמשך? כל מה שרציתם לדעת על צבע העיניים שלכם

אנג'לינה ג'ולי על השטיח האדום 2013-14. GettyImages
בלי בלונד אבל עיניים כחולות. אנג'לינה ג'ולי/GettyImages

רוב אוכלוסיית העולם היא בעלת גוון עיניים כהה וזו כנראה הסיבה שרובנו היינו מעדיפים להביט על עצמנו בראי ולראות עיניים בהירות משתקפות אלינו. ואם אפשר גם שיער בלונדיני. זמיר פנקס, אופטומטריסט ברשת אופטיקנה, מסביר מהם הגורמים הקובעים את גוון העיניים שלנו, האם עיניים כחולות הן באמת מתנה, ולמה יש ללבקנים עיניים בגוון אדום?

"גוון העיניים שלנו הוא למעשה הקשתית, (באנגלית: אייריס), והוא נקבע לפי כמות וסוג הפיגמנט הנמצא בקשתית וקרוי מלנין", אומר פנקס, "ככל שיש יותר מלנין בקשתית, כך בהתאמה הגוון כהה יותר".

בארצות חמות ובאזורים מדבריים כמו ארצות ערב, נראה אנשים עם עיניים כהות יותר מאשר בארצות קרות כמו איזור סקנדינביה, שם רוב התושבים יהיו בעלי עיניים כחולות וירוקות. הדבר קשור בחשיפה לשמש, ובעובדה שדורות על גבי דורות של אנשים נחשפו יותר או פחות לשמש, וכתוצאה מכך התפתח גוון עיניים מסוים. פנקס מציין כי גוון עיניים עובר בתורשה, אך לאו דווקא ישירות מההורים, וגם סבא או סבתא יכולים להוריש את גוון העיניים. אם אחד ההורים גוון כהה והשני בהיר לא בהכרח הגוון הכהה ינצח.

כמה גוונים יש?

ישנם שבעה גווני עיניים כאשר הנפוץ מכולם הוא הצבע החום, הנחשב לגוון דומיננטי בתורשה. גוון נוסף, נדיר יותר, הוא חום – אגוז, המשלב גווני חום וירוק. לעיתים גוון העיניים עשוי להשתנות בהתאם לסביבה, ממש כמו צבע האגוז בעיניים, שעשוי להיראות חום בסביבה כהה, ובהיר יותר בסביבה מוארת. עיניים ירוקות הן בין הגוונים הנדירים ביותר ורק 2 אחוזים מאוכלוסיית העולם נושאים אותו, לעומת בעלי עיניים כחולות, שמהווים 8 אחוזים מאוכלוסיית העולם. גוון זה שכיח בעיקר אצל בעלי עור בהיר כמו גם אצל בלונדינים או ג'ינג'ים.

חלק מהתינוקות למשל, נולדים עם גוון כחול בעיניים, המשתנה עם הזמן לגוון כהה יותר. הסיבה לכך היא התגברות ייצור המלנין בעיניים. "לרוב כמות הפיגמנט מלנין בקשתית בזמן הלידה הוא נמוך יותר ולכן עיני התינוק בהירות יותר בשלבים הראשונים של הינקות. גוון עיניים נקבע על פי כמות המלנין שתהיה לו בעין, ככל שריכוז הפיגמנט בקשתית גבוה יותר, כך גוון העיניים נעשה כהה יותר", מציין פנקס.

תינוק. ShutterStock
הגוון משתנה עם הזמן/ShutterStock

גם אדום נחשב לגוון ולדברי פנקס היעדר הפיגמנט בקשתית או ברשתית העין אצל לבקניםהוא היוצר עיניים בגוון אדום ורדרד. "מדובר בהשתקפות של כלי הדם בעין, הנמצאים ברשתית ובגלל חוסר המלנין, הםלבנים סובלים מפוטופוביה - רגישות לאור ולסנוור. מאחר שלמלנין יש תפקיד חשוב בהגנה על הראייה, לכן גם כמות הפיגמנטים הגבוהה שיוצרת את הגוון החום, מופיעה בקרב אנשים החיים במדינות שטופות שמש, הזקוקים להגנה מרבית".

"אצל לבקנים, אין למעשה פיגמנט בקשתית או ברשתית העין, ולכן יש להם עיניים בגוון אדום ורדרד, משום שזוהי השתקפות של כלי הדם בעין, הנמצאים ברשתית. זהו מצב של חוסר מלנין, ובעקבות כך הם סובלים מפוטופוביה - רגישות לאור ולסנוור. כיוון שמאחר שלמלנין יש תפקיד חשוב בהגנה על הראייה, כמות הפיגמנטים הגבוהה שיוצרת את הגוון החום, מופיעה בקרב אנשים החיים במדינות שטופות שמש, הזקוקים להגנה מרבית".

בעלי עיניים חומות רואים טוב יותר?

"למרות האמונה הרווחת, אין שום הבדל בחדות ואיכות הראייה או בשדה הראייה של אדם עם עיניים כחולות לעומת אדם עם עיניים כהות", אומר פנקס, "ההבדל היחיד הוא שעיניים בהירות רגישות יותר לחשיפה לאור ולקרני UV ולכן אם ההמלצה הגורפת היא להרכיב משקפי שמש, בעלי עיניים בהירות על אחת כמה וכמה צריכים יותר לשמור יותר על העיניים". בישראל, גם החורף שלנו משופע בימי שמש חמימים, וגם כאשר יש עננים, יש חשיפה מתמדת ל-UV ולכן חשוב מאוד להקפיד על הרכבת משקפי שמש כאשר יוצאים מהבית.

  • עוד באותו נושא:
  • עיניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully