וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת פייסבוק: תנו לנו לגדל את הילדים שלנו

6.11.2014 / 12:08

עדי אוחיון, נציגת שירות טלפוני בת 27 מנתיבות פתחה עמוד פייסבוק במחאה על חופשת הלידה הקצרה שמונהגת בישראל. בתוך ימים אחדים מעל 30 אלף נשים הצטרפו אליה – והלייק עוד נטוי. האם אנחנו בדרך למהפכה?

תינוק ניובורן. ShutterStock
ילד בן 3 חודשים יכול להתמודד עם אתגרים חברתיים?/ShutterStock

מאז כישלון המחאה הגדולה של קיץ 2011, נראה שנואשנו ממחאות. צעירים כבר לא יוצאים לרחובות, אין הפגנות ענק וגזירות כלכליות עוברות בלי שמץ התנגדות, מקסימום סטטוס. אומנם מדי פעם מחיר של קוטג' או מילקי מצליח לעלות לכותרות ליום-יומיים, אבל גם זה לא באמת גורם לנו להניח את הסלולרי בצד ולהתחיל לפעול. האווירה הזו מייאשת רבים, וגורמת לצעירים רבים לתהות לגבי המשך חייהם כאן, אבל יש עדיין כמה אנשים שמאמינים שהם יכולים לשנות, לפחות קצת. כזו היא עדי אוחיון, אמא טרייה בת 27 מנתיבות, שהחליטה להיאבק בעובדה שמתסכלת כל הורה בישראל – חופשת הלידה פשוט קצרה מדי.

אוחיון היא הרוח החיה מאחורי עמוד הפייסבוק "יולדת וכבר עובדת", שפעיל פחות מחודש וכבר צבר 35 אלף לייקים. המטרה של אוחיון היא כזו שכל יולדת חולמת עליה: הארכת חופשת הלידה בתשלום. המציאות בישראל היום היא שאישה זכאית לשלושה חודשים וחצי בתשלום והיא רשאית להאריך את החופשה לחצי שנה, אך ללא תשלום. במילים אחרות – כדי להיות עם הילד בבית, היא חייבת לוותר על המשכורת, דווקא בתקופה שהיא ומשפחתה הכי צריכים אותה.

אני לא רוצה שמישהי אחרת תגדל את הילד שלי

כמו המחאה החברתית, גם המחאה של אוחיון התחילה על הספה בסלון. "ילדתי לפני חודשיים וקצת, וערב אחד אני ובעלי ישבנו וחשבנו מה לעשות כשתיגמר החופשה – האם לשלוח את הילד לגן או למטפלת. אחרי השיחה שלנו, חשבתי על זה כל הלילה. בבוקר כשקמתי הסתכלתי על הבן שלי, ראיתי כמה הוא קטן פצפון וחשבתי 'איך אתן אותו למישהי אחרת שתגדל אותו'. הרגשתי שהלב שלי יוצא מהמקום", מספרת אוחיון, "הבנתי שאין מצב שאני האמא היחידה שמרגישה ככה. בשעה 10:00 בבוקר כבר פתחתי את עמוד הפייסבוק, פרסמתי אותו אצלי בעמוד, וזה עבר מפה לאוזן. תוך כמה שעות הגעתי למאות לייקים, ותוך פחות משבוע ל-10,000".

"המציאות היום מאוד קשה", מסבירה עדי, "את יולדת, הילד שלך נמצא כלום זמן מחוץ לרחם וכבר צריך להתנתק. זה גם לא שאמהות עובדות חצי יום, המציאות היום היא שכמעט כולם עובדים בין 8 ל-9 שעות ביום, ואז יוצא שאני מביאה ילד לעולם ו-80 אחוז מהזמן מישהי אחת מגדלת אותו, 10 אחוז הוא ישן ו-10 אחוז זה הזמן שלך. לא ככה משפחה צריכה להיראות". אוחיון מוסיפה כי משיחות עם חברותיה היא הבינה עד כמה החזרה לעבודה קשה, בין אם הילד במעון או אצל מטפלת. נשים רבות עדיין מניקות בשלב זה, שכן ההמלצות הן הנקה מלאה עד גיל חצי שנה, וגם אלו שלא – עדיין מרגישות שהתינוק שלהן זקוק להן באופן רציף.

המטרה: הארכת חופשת הלידה בתשלום

"התסריט הכי טוב מבחינתי הוא שחבר או חברת כנסת ירימו את הכפפה ויעזור לנו לקדם הצעת חוק בנושא. המטרה העיקרית היא להביא לשינוי בחקיקה בחופשת הלידה ולהאריך אותה ללפחות שישה חודשים בתשלום", אומרת אוחיון. היא מדגישה כי היא ממש לא חושבת שאישה צריכה לוותר על הקריירה שלה ולהישאר בבית עם הילד עד שיגדל, אבל שלושה חודשים וחצי – זה פשוט לא מספיק. בנוסף, היא מדגישה כי המצב הנוכחי "יוצר פערים חברתיים", שכן נשים מבוססות כלכלית סופגות את אובדן המשכורת ונשארות עם הילדים שלהן, ואלו שאינן יכולות להרשות זאת לעצמן נאלצות לשלוח את ילדיהן למסגרות שונות.

עדי אוחיון. באדיבות המצולמים
עדי אוחיון. עובדת לבד ומחכה להתייחסות רשמית/באדיבות המצולמים

בהתבוננות על עמוד הפייסבוק המאוד פעיל ועל רצף הראיונות של אוחיון בתקשורת, נוצר הרושם כי היא עובדת עם משרד יחסי ציבור, אבל במציאות אוחיון עובדת לבדה, בלי שום תמיכה, כשבמקביל היא מטפלת בתינוק בן חודשיים. ולמרות העובדה שהיא מסתמנת כחיית תקשורת, אוחיון היא בכלל נציגת שירות טלפוני, שפשוט רוצה לעשות שינוי. למרות שאלפי נשים תומכות במאבק שלה, בינתיים הוא קיים רק בגבולות המתעתעים של הפייסבוק. "אף אחד לא פנה אלי, ואני עדיין מחכה שמישהו ירים את הכפפה".

ההתייחסות הרשמית היחידה למחאה היולדת היתה של ח"כ עליזה לביא, יו"ר הועדה לקידום האישה מטעם יש עתיד, אשר ניצבה מול אוחיון בראיון טלוויזיוני ואמרה שהיוזמה שלה עלולה לפגוע בתעסוקה של נשים, ושמעסיקים לא ירצו להעסיק נשים אם יאריכו את חופשת הלידה.

"הגיע הזמן לעצור ולתקן את סדר העדיפויות שלנו"

"אנחנו בחרנו להביא אותם לעולם והם לא אמורים להתמודד בגיל 3 חודשים עם סוגיות של עול כלכלי"

בעוד שגורמים ציבוריים מתעלמים בינתיים מן המחאה, הרשת מלאה בקריאות של אמהות מתוסכלות. " ילדתי ביוני ואני בחופשת לידה בילד הראשון שלי.. כרגע הארכתי לחצי שנה .. בדצמבר אני אמורה לחזור לעבודה, הילד יונק הנקה מלאה ומסרב לקחת בקבוק מכל סוג, אין לי ברירה אלא להאריך ולצערי לא בתשלום כי אין לי אפשרות להשאיר את הילד לאף אחד! ההוצאות גדלות עם הילד וכרגע ממשכורת אחת של 5000 ש"ח לא ממש קל!! אז מי שיושב שם בכנסת ושומע על המאבק שלנו מקווה שבקרוב מאוד יקבל את ההצעה, זו לא חופשה בחו"ל אלו הילדים היקרים שלנו", כתבה אמא אחת.

"המצב עכשיו הוא מגוחך ולא אנושי! צריך תיקון דחוף!", כתבה אמא אחרת. "הגישה שאומרת שילד בן 3 חודשים לא מבין וזה לא משפיע עליו להיכנס למעון ולהיפרד מאמא 8 שעות (במקרה הטוב) מקוממת אותי! אנחנו בחרנו להביא אותם לעולם והם לא אמורים להתמודד בגיל 3 חודשים (ובאמת גם לא חצי שנה) עם סוגיות של עול כלכלי... למה הילד שלי צריך בגיל 3 חודשים להתמודד עם צרכים של עוד כמה תינוקות ועם מטפלת שכמה שלא תהיה מדהימה היא לעולם לא תאהב אותו אהבה טבעית של החיבור שנקרא אמא. העולם שבו אנחנו חיים כבר מזמן לא תואם ומתאים לילדים.. הגיע הזמן לעצור ולסדר את סדר העדיפויות שלנו", היא סיכמה.

נחושה להביא שינוי

לשאלה אם היא רואה את עצמה כפעילה חברתית, "דפני ליף של האמהות", עונה אוחיון כי "אני בהחלט לא יודעת מה יקרה בהמשך הדרך ומה העתיד צופה. אני מקווה לסמן את המאבק הזה כהצלחה, ולא כמחאה שתשכב בארכיונים . נכון לעכשיו כל כולי במאבק ואני נחושה להביא לשינוי הכל כך מתבקש".

  • עוד באותו נושא:
  • טיפת חלב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully