וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה באבולה: רופאים ואחיות בחזית

5.11.2014 / 10:04

בעוד שבעולם עמלים על פיתוח תרופה לאבולה, בינתיים עוד ועוד אזרחים אפריקאיים ועובדי סיוע מכל העולם נדבקים בנגיף הקטלני. מול מה מתמודדים האנשים שהגיעו ליבשת הנגועה רק כדי לעזור?

אבולה. GettyImages
עובד מארגון "רופאים ללא גבולות" מחזיק בידיו ילדה שחלתה בנגיף בליבריה/GettyImages

נתוני מגפת האבולה לא מפסיקים לעלות: השבוע התבשרנו כי מספר מקרי ההידבקות החדשים בנגיף חצה את קו ה- 2,200, וזאת רק בשבוע האחרון של חודש אוקטובר. בארגון הבריאות העולמי מציינים כי העליה הייתה ככל הנראה תוצאה של בדיקות יסודיות יותר של נתוני המגיפה ודיווח יעיל יותר. ההשערה היא כי הדיווחים הקודמים היו הערכת חסר בהשוואה למספרים האמיתיים.

בשבועות האחרונים גם עלה מספר המקרים שטופלו באירופה ובארה"ב והגיע ל-19 חולים. ברוב המוחלט של המקרים מדובר ברופאים ובעובדי בריאות שסייעו לטיפול בנפגעי אבולה במערב אפריקה וחזרו למולדתם לטיפול לאחר שנדבקו. החולה האחרון, עובד של האו"ם שחלה בסיירה לאונה, הושם בבידוד בבית חולים צבאי ליד פריז.

מחסור בציוד מגן

ארגון רופאים ללא גבולות, שחלק מנתוני ההדבקה מגיעים ממנו, שלח עד כה כ-700 רופאים ועובדי סיוע מרחבי העולם למדינות בהן משתוללת האבולה. כיום נמצאים כ-270 מעובדי הארגון ביבשת אפריקה, ומתוכם שלושה רופאים נדבקו במחלה, ועוד אחים ואחיות אמריקנים, ספרדים, צרפתים, בריטים, גרמנים ונורבגים נדבקו גם הם. למרבה הצער, קצין סיוע גרמני של האו"ם אף מת בתחילת חודש באוקטובר.

לראשונה בעולם, אזרחית בריטית בריאה קיבלה חיסון ניסיוני לאבולה באוניברסיטת אוקספורד. רויטרס
חיסון נסיוני באוניברסיטת אוקספורד/רויטרס

אם המצב נראה בכי רע בקרב עובדי הסיוע הבינלאומיים, בקרב עובדי הבריאות האפריקנים המצב גרוע יותר. יותר מ-400 עובדי בריאות במערב אפריקה נדבקו באבולה בהתפרצות הנוכחית, מתוכם 233 עד אמצע חודש אוקטובר. לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי השיעור הגבוה של הדבקה בקרב צוותים רפואיים מקומיים נובע בעיקר ממחסור או שימוש לא ראוי בציוד מגן, מחסור חמור באנשי צוות רפואיים ועבודה של שעות ארוכות במחלקות בידוד.

אבולה. GettyImages
שעות ארוכות בבידוד לצד חולים. רופא במונרוביה, ליבריה/GettyImages
אבולה. GettyImages
מדענים בודקים בדיקות דם בליבריה/GettyImages
אבולה. GettyImages
עובדי סיוע בליבריה בודקים אישה שחלתה בנגיף/GettyImages
ליברים מכסים את פניהם, סמוך למרכז לטיפול ולבידוד חולי אבולה, אוגוסט 2014. GettyImages
גם שיעול יכול להדביק. אדם מכסה את פיו ליד מרכז לטיפול בחולי אבולה בליבריה/GettyImages

בימים אלה קיימות למעלה מ-10 תרופות בפיתוח כנגד האבולה, אך אף אחת מהן לא קיבלה את אישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA). כמה מהתרופות שאושרו לשימוש חירום במשבר הנוכחי נוסו בלפחות שני חולים בארצות הברית, אך הזמינות שלהן נכון להיום היא מינימלית. לפי דיווחים אחרונים אין חשש מהעברת הנגיף מאנשים שנחשפו אליו אך עדיין לא מראים תסמינים של המחלה. בשל כך, חשיבות הבידוד היא של אותם אנשים שנמצאים בשלב שבו התסמינים של האבולה כבר מופיעים.

חשוב לזכור כי האבולה אומנם מתפשטת גם באמצעות מגע ישיר עם נוזלי גוף, אך גם שיעול של אדם חולה עלול להדביק. זו הסיבה שגם רופאים ואנשי צוות רפואי שמטפלים בחולי אבולה אך אינם באים במגע ישיר עם נוזלי גוף, נמצאים בסכנת הידבקות אם לא מתמגנים באופן יעיל. על פי המרכז האמריקני לבקרת מחלות, הווירוס יכול לשרוד במשך כמה שעות על משטחים יבשים כמו ידיות של דלתות ומשטחי עבודה. כמו כן, הוא יכול לשרוד במשך כמה ימים בשלוליות, מים עומדים או בנוזלי גוף גם אם נשמרים מחוץ לגוף. לאור המידע הזה, ברור כי צוותי הרפואה ביבשת אפריקה עומדים מול אתגרים גדולים ומסכני חיים.

  • עוד באותו נושא:
  • אבולה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully