וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם טבעונות באמת פוגעת בפוריות?

ד"ר תדהר זן בר

29.10.2014 / 8:04

אתמול פורסמו כותרות ענק על מחקר לפיו טבעונות פוגעת בפוריות הגבר. עד כמה המחקר הזה נכון והאם לטבעונים יש ממה לחשוש? ד"ר תדהר זן בר, מנהלת המרכז הארצי לפריון, עם התשובות

גבר מתבונן בראש חסה. ShutterStock
אל תיפרדו עדיין מהחסה/ShutterStock

מחקר אמריקאי חדש קובע שאיכות הזרע של צמחונים וטבעונים ירודה ב-30% מזו של אוכלי הבשר. הסיבה לכך, לפי המחקר, היא שבתחליפי הבשר יש הורמונים נשיים ושהירקות מרוססים בחומרי הדברה. אך האם באמת אכילת בשר היא זו שתפתור את הבעיה?

מהפרסומים עולה כי אכילה משמעותית של פירות וירקות, לעומת אכילת בשר, פוגעת באיכות תאי הזרע. טיעון זה מתבסס על שני מחקרים. במחקר הראשון נטען כי אכילת מוצרי סויה, אשר ידועים כעשירים בנגזרות של הורמון נשי מסוג אסטרוגן, עלולה לגרום לשיבוש האיזון ההורמונאלי של הגבר. עוד נטען במחקר כי ויטמין B12 נמצא כנוגד אסטרוגן ומצוי בריכוז גבוה יותר בבשר, ולכן אכילת בשר תורמת לפריון הגבר.

במחקר השני, צוטטו חוקרים מאוניברסיטת הארוורד שטוענים כי חומרי הדברה שנמצאים בפירות וירקות עלולים לגרום לפגיעה באיכות הזרע, וכיוון שצמחונים וטבעונים אוכלים יותר מהצומח, הם חשופים לפגיעה קשה יותר בפוריותם.

העובדות נכונות, המסקנה פחות

"החוקרים שכחו שתוספי הורמונים ואנטיביוטיקה מצויים גם בגידול עופות, צאן ובקר"

הנקודות שמעלים המחקרים הללו חשובות, אך המסקנה שעולה מהן לא בהכרח הנכונה. נכון שאכילת מוצרי סויה אינה מומלצת לגברים, ובפרט לתינוקות זכרים עד גיל שנה. עם זאת, קביעה על בסיס נקודה זו כי צמחונות וטבעונות פוגעת בפריון הגבר היא פזיזה ולא רצינית. גם הנקודה השנייה אינה רצינית - ויטמין B12 מצוי בשפע גם בקטניות ודגנים, ולכן לאו דווקא חסר לצמחונים. בעצם, כל מה שהמחקר הראשון טוען הוא שעדיף לגברים להימנע מסויה ולהגביר את הצריכה של B12. אין כאן כל קשר לצמחונים, טבעונים או קרניבורים, מדובר בהמלצות כלליות שכולם יכולים לאמץ.

באשר למחקר מהארוורד, הקושר בין אכילה מוגברת של פירות וירקות מרוססים בקרב צמחונים וטבעונים לבין בעיות פריון, גם כאן המסקנה אינה נכונה. המחקר מתייחס לדרך הגידול של ירקות ופירות. אלו גדלים על פי רוב בתוספת הורמונים והדברה אשר מכילה פר-הורמונים (נגזרות של ההורמון הנשי). לדעת החוקרים, צמחונים נוטים לאכול יותר פירות וירקות ולכן ריכוז חומרים אלו יגרום בצורה משמעותית יותר לפגיעה באיכות תאי הזרע. אלא שהחוקרים "שכחו" שתוספי הורמונים ואנטיביוטיקה משמשים גם בגידול עופות, צאן ובקר.

אילוסטרציה. ShutterStock
טבעונים לפחות יכולים לאכול אורגני/ShutterStock

לא לחינם מומחים רבים טוענים לירידה באיכות הזרע עם התקדמות הדורות. מודעות למצב זה כבר מורגשת בארגון הבריאות העולמי (WHO) אשר תיקן רף חדש לריכוז זרע תקין אצל גברים והוריד אותו מ-20 מיליון למ"ל ל-15 מיליון למ"ל בלבד. אכן, התזונה עם השנים הופכת מסחרית ותעשייתית יותר, אך היא פוגעת בענפים שונים, הכוללים גידול ירקות ופירות, כמו גם גידול עופות, צאן ובקר.

על פי עקרון זה, קרניבורים עלולים להיפגע אפילו יותר מהשפעת האסטרוגנים לעומת טבעונים, שיכולים להימנע (לפחות חלקית) מחומרי ההדברה ולאכול ירקות ופירות אורגניים נקיים מתוספי הורמונים וריסוסים.

הרבה גורמים משפיעים על הפוריות

חשוב לזכור שישנם היבטים רבים שיכולים להוות מרכיבים הפוגעים באיכות תאי הזרע של גברים שאינם מקפידים על אורח חיים בריא. תזונה בריאה, ספורט והימנעות מעישון ואלכוהול חשובים לשמירה על הפוריות, וכך גם הימנעות מישיבה ממושכת, המביאה לחימום האשכים לטמפרטורת הגוף ועלולה לשבש את תקינות תהליך יצירת תא הזרע, ועוד.

אין כאן קריאת עידוד לצמחונות או טבעונות ויציאה כנגד אוכלי בשר, או להיפך. כל חשיבות מאמר זה להבהיר שלא אכילת בשר או אי אכילת בשר משפיעה על איכות פוריות הגבר. אכילת כל מזון בריא, נקי מריסוסים והורמונים - היא שקובעת.

ד"ר תדהר זן בר, אמבריולוגית וגמטולוגית, תדון בנושא "ירידה בפריון הגבר" בכנס השנתי של המרכז הארצי לפריון בשיתוף פרופ' שלמה משיח. הכנס יתקיים בבית החולים תל השומר ב-27 לנובמבר. הכנס פתוח לקהל הרחב. לפרטים והרשמה: www.fertisrael.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully