וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חכמים לא רק בשמש: משקפיים לספורטאים

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

30.10.2014 / 9:20

אילו משקפיים מתאימים לרוכבי אופניים, ועל מה צריכים להקפיד אלו שעושים סקי? משקפיי השמש של הספורטאים לא רק מספקים הגנה מפני קרינה, אלא שומרים על העיניים מפני סנוור ופגיעות של עצמים קטנים

רוכב אופניים במדבר. ShutterStock
מגינות מסנוור ומפגיעה של עצמים קטנים בעיניים/ShutterStock

כולנו יודעים שלא פשוט להיות רוכב אופניים או אצן שמתאמן על כבישים. פגעי מזג האוויר, המכוניות החולפות, ותוואי השטח הלא מותאם, מציבים לספורטאים אתגרים לא פשוטים ואף מסכני חיים. הגנה נכונה על העיניים בעזרת משקפי שמש מותאמים אינה בגדר המלצה כי אם הכרח לכל ספורטאי. איתי דפנה, אופטומטריסט BSc באופטיקנה, מציין מהם המאפיינים החשובים במשקפי שמש המתאימים לספורטאים.

"כאשר ספורטאים עוסקים בספורט בשטח פתוח, עיניהם חשופות בעיקר לקרינה האולטרא סגולית של השמש UV בכל מני רמות", אומר דפנה, "באתרי סקי למשל ישנה קרינה מלמעלה, ומשטחי הגלישה המושלגים מחזירים את האור. אצל רוכבי האופניים שרוכבים בשעות הבוקר מוקדמות או בשעות בין הערביים, לעומת זאת, הסנוור מגיע דווקא מלמטה, מגובה הכביש. בנוסף, חשופות עיניהם של העוסקים בענפי ספורט שונים כמו כדורסל, כדורגל או סקווש לפגיעות בעיניים ישירות מהכדור. המתאמנים בחוץ חשופים גם לחול, אבק, רוח, לכלוך, או חלקיקים שונים כמו אבנים קטנות שעלולות לעוף לכיוון העיניים ולגרום לנזק חמור.

אלו משקפי שמש מתאימים לספורטאים?

1. בראש ובראשונה, משקפיים איכותיים בעלי חסימת UV מלאה. משקפי שמש ללא חסימת UV יסבו לעיניכם נזק גדול יותר מאשר אם לא הייתם מרכיבים אותם כלל. ההסבר לכך הוא שבעת ההרכבה שלהם האישון גדל בגלל כהות העדשה, אך משום שאין חסימה של קרני האור, הקרינה חודרת לעין ופוגעת בקרנית וברשתית העין.

2. משקפיים עם עדשות פולארויד המונעות מרוכבי אופניים סנוור מהכביש, ומיועדות גם לכל מי שעוסק בספורט ימי ועשוי להיות חשוף לסנוורים.

3. משקפיים עם עדשות פוליקרבונט לעוסקים בספורט אתגרי או ספורט שמחייב הגנה ישיר לעין. עדשה זו היא בלתי שבירה, ובנוסף, בעלת פילטרים מיוחדים כמו פילטר צהוב שמגביר את איכות וחדות הראייה ויכול לשרת ספורטאים כמו צלפים, שיורים בתנאי מזג אויר שונים.

4. רצוי להרכיב משקפיים בעלי עדשה קמורה, הנותנת כיסוי והגנה מלאים לעין: הן הגנה פיזית לעיניים והן הגנה מלאה מקרינתUV .

5. רצוי שמשקפי השמש יהיו עם מוטות העשויים מגומי אשר יושבים באופן הדוק יותר על פני המרכיבים אותם. וכן, תושב גומי שיושב באופן הדוק יותר על גשר האף או שרוכים נצמדים ייעודיים לאימון ספורט.

6. רצוי שמשקפי השמש יהיו קלים ועשויים מחומרים עמידים.

7. חשוב מאוד שעדשות המשקפיים יתאימו לפנים ויכסו את כל העיניים על מנת להעניק לעיניים הגנה מלאה.

מרתון תל אביב 2014. יותם רונן
ציוד מגן לעיניים. מרתון תל אביב 2014./יותם רונן

דגמי משקפיים - לא לספורטאים בלבד

איתי מציין שטרם רכישת המשקפיים, חשוב שהקונה יציין בפני האופטומטריסט את תחום הספורט שבו הוא עוסק, על מנת שיידע מהם המאפיינים שיהלמו באופן הטוב ביותר את צרכיו של הספורטאי.

אוקלי הוא מותג ידוע של משקפי שמש ספורטיביים. דגם ראדר לדוגמה, מתאים לרוכבי אופניים. יש מספר עדשות, שנרכשות עם זוג המשקפיים, וניתן להחליפן לפי הצורך: עדשת פולארויד נגד סנוורים, עדשה כהה ליום, עדשה בהירה לערב שהיא למעשה כמעט שקופה לחלוטין, ונועדה בעיקר להגן מפני משבי רוח, או אבנים שיכולות לעוף לכיוון העיניים, ועדשה צהובה לשעות בין ערביים.

רודי פרוז'קט גם הוא מותג ידוע לאצנים ורוכבי אופניים. בדגמים מסוימים של המותג ניתן להחליף עדשות, בדומה לדגם ראדר.

סרנגטי - לשחקני גולף, דגם זה נועד לספורט פחות תזזיתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully