כשהמרצה הופך מטושטש

שעות של בהייה במרצה, עבודה מול מחשב וקריאת מאמרים. זה מה שמצפה לסטודנטים שהתחילו השבוע את שנת הלימודים. רגע לפני שאתם צוללים לעוד שנה עמוסה, אל תשכחו לטפל גם בראייה שלכם

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה
27/10/2014
תלמידה מצביעה בכיתה. ShutterStock
כבר לא רואים את המרצה?(צילום: ShutterStock)

כאשר אתם סטודנטים, העיניים שלכם עובדות שעות נוספות. קריאה בספרים עד השעות הקטנות של הלילה, ישיבה ממושכת בכיתות מול המרצה והמצגות המוקרנות, הקלדה אינסופית של סמינריונים ועבודות במחשב, וכמובן גלישה באינטרנט. מאמץ יתר של העיניים יכול להוביל לבעיות בראייה. ג'ומאנה חליחל, אופטומטריסטית ברשת אופטיקנה, נותנת לכם טיפים, כיצד להיערך לשנה האקדמית החדשה.

ראשית לכל – בדיקות ראייה

בין אם אתם רק מתחילים ללמוד או אם אתם בשנה האחרונה ללימודי התואר, רגע לפני שאתם נשאבים לשנה אקדמית סוחפת, ולא יהיה לכם זמן לנשום, כדאי לנצל את הימים הקרובים ולגשת לאופטומטריסט על מנת לערוך בדיקת ראייה.

"מומלץ מאוד לגשת לאופטומטריסט על מנת לבדוק ראייה דו עינית ואת חדות ראייה, ייתכן מאוד שהסטודנט אינו יודע שיש לו צורך במשקפיים", אומרת חליחל, "לפעמים סטודנטים יושבים בהרצאות או מול המחשב לזמן ממושך, ולמרות שהם רואים טוב, הם לא רואים מספיק חד. אלו הם מצבים שעם הזמן משבשים את הראייה והמספר יכול לעלות".

עוד באותו נושא

דור מטושטש: תסמונת ראיית מחשב

לכתבה המלאה

סימני אזהרה לבעיות ראייה

חליחל מציינת מספר סימנים שיכולים להעיד על בעיות בראייה:

1.טשטוש בראייה מרחוק בזמן נהיגה בלילה או צפייה בטלוויזיה.

2. כאבי ראש, עייפות מרובה ואף מיגרנות הנובעים ממאמץ בעיניים.

3. יובש בעיניים וצריבה היכולים גם הם לנבוע ממאמץ בעיניים.

4. כאבים במצח ובאזור שמסביב לעיניים.

אם אתם מזהים חלק מהסימנים הללו, מומלץ לגשת לרופא עיניים או אופטומטריסט כדי לבדוק אם הראייה תקינה. במקרה בו אתם כבר מרכיבים משקפיים, ועדיין סובלים מהסימפטומים הללו, ייתכן שחל שינוי במצב העין שלכם, וכדאי גם במקרה זה לגשת ולהיבדק אצל אופטומטריסט.

מאמץ מתמשך בקריאה גורם לעליה במספר(צילום: ShutterStock)

ליקויי ראייה נפוצים

חליחל מציינת שמרבית הסטודנטים סובלים או יסבלו בשלב כזה או אחר מקוצר ראייה. ליקויים נוספים הם רוחק ראייה, חוסר פוקוס, או פזילה, שהיא נדירה יותר. "קוצר ראייה הוא לאו דווקא ליקוי מולד. מאמץ ממושך של העיניים בקריאת ספרים ועבודה ארוכה מול המחשב, מעלה את המספר לאט לאט, ואין דרך למנוע את זה", מוסיפה חליחל.

עדשות מגע או משקפיים?
"חלק מעדשות המגע עשויות מחומר גלם פשוט, שאינו מעביר חמצן לעין, ולכן כשסטודנט ירכיב אותן מהבוקר עד הערב, העדשה יכולה לגרום ליובש בעין ולחוסר נוחות, והתוצאה עשויה להיות ראייה מטושטשת. עדיף להשתמש בעדשות סיליקון, שהן בריאות ונוחות יותר", אומרת חליחל.
היתרון העיקרי בשימוש בעדשות מגע הוא הסתגלות מהירה של העין לעדשה, והרחבת שדה הראייה של המשתמש בהן, וזאת בניגוד למשקפיים, המגבילות המגבילים את שדה הראייה.

מצד שני, סטודנט שרגיל לקרוא ללא משקפי המרחק שלו, עשוי לחוש מוגבל עם עדשות המגע, משום שהוא אינו יכול להסירן ולהרכיבן בכל פעם שהוא קורא מהמחברת או עובד מול המחשב. במקרה כזה, ייתכן שיהיה לו נוח יותר להשתמש במהלך הלימודים במשקפיים, שאותם ניתן בקלות להסיר ולהרכיב. אך על מנת למצוא את הפתרון המושלם עבורכם, מומלץ להיוועץ באופטומטריסט.

שעות מול המחשב בכיתה(צילום: ShutterStock)

טיפים לשמירה על הראייה

1. כאשר אתם יושבים הרבה זמן מול המחשב, או קוראים את ערימת הספרים והמאמרים שלפניכם, כדאי לעשות הפסקה כל 20 דקות. הסתכלו למרחק למשך 20 שניות, פעולה זו תסייע לשחרר את שרירי העין.

2. אלמנט נוסף שמשפיע על הראייה שלנו הוא איכות האוויר. כאשר בכיתת ההרצאות יש מזגן, ואתם יושבים שם זמן ממושך, מיזוג האוויר יכול לגרום ליובש בעיניים, ולתחושה של אי נוחות. למשתמשים בעדשות מגע, מומלץ מאוד להשתמש בטיפות הרטבה על בסיס יומי, ללא חומר משמר.

3. בחרו מסך מחשב איכותי, עם יכולת הפרדה גבוהה יותר ורזולוציה טובה יותר. אתם עובדים שעות רבות מול המסך, וכדאי להשקיע בזה.

4. התמקדות ארוכה מול מסך המחשב, גורמת למצמוץ מופחת. התוצאה היא שמידת הלחות בקרנית העין פוחתת, וכך העיניים מתייבשות. לכן, הקפידו באופן מודע למצמץ יותר.

5. כאשר אתם עובדים עם המחשב בבית, מקמו את מסך המחשב במרחק הנכון - נמוך במספר מעלות מקו הראייה הישר, כך שיגיע לקצה המסך העליון. המסך צריך להיות במרחק 60-70 ס"מ מהעין. וכמובן, שבו על כסא נוח ומתאים.

  • עיניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully