וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מקלים על קשיי העיכול של התינוק?

מערכת וואלה! בשיתוף רונית דוייב, מנהלת רפואית סימילאק

22.10.2014 / 8:00

מערכת העיכול של תינוקות מסיימת את התפתחותה רק בגיל שנתיים ולכן היא רגישה בייחוד בחודשים הראשונים לחיים. מה עובר עליה מרגע הלידה? למה תינוקות שנולדו לפני הזמן ופגים סובלים יותר? ויש גם טיפים להקלה

הכתבה פורסמה לראשונה באוקטובר 2014

תינוק ניובורן בוכה. ShutterStock
מוכן לחיים מחוץ לרחם. כמעט/ShutterStock

כשתינוק בא לעולם נדמה שהוא מוכן לחיים מחוץ לרחם, אבל למעשה מערכות גוף רבות שלו עוד צריכות להתפתח. הדבר נכון על אחת כמה וכמה בתינוקות שנולדים לפני הזמן כגון פגים.

מערכת העיכול מתחילה להתפתח לקראת השבוע הרביעי להיריון, אבל למעשה היא אינה מסיימת את התפתחותה עם הלידה וממשיכה להתפתח עד גיל שנתיים. התפתחותה מאופיינת במספר שלבים קריטיים ותלויה בגורמים רבים ביניהם תזונת התינוק, בליעת מי שפיר במהלך ההיריון, הזנה בחלב אם, התנסות בטעימות מזון ומעבר למזון מוצק.

פעולת העיכול היא פעולה המצריכה אנרגיה רבה לעיבוד המזון ולספיגתו. לעיתים היא מורכבת לקיבתו הקטנטנה של התינוק ועל כן יש להציג מזונות חדשים בהדרגה, ולתת זמן הסתגלות. אין כמעט תינוק שלא חווה כאבי בטן, גזים ואי נוחות שמדירה שינה ונחת מעיניו ובייחוד מעיניי הוריו. שלושת-ארבעת החודשים הראשונים הם חודשי ההסתגלות המאתגרים ביותר והתופעות המאפיינות חודשים אלו הן התכווצויות, גזים ופליטות. לאחר מכן המערכת מתחילה להסתגל בהדרגה לעיכול מזון מוצק.

מערכת העיכול של תינוק

"כשתינוקות נולדים לפני הזמן וככל ששבוע הלידה צעיר יותר -כך מערכות גופם פחות בשלות לרבות מערכת העיכול"

תפקידה של מערכת העיכול הוא לאפשר את עיכול המזון ופירוקו לרכיבים תזונתיים וספיגתם במעי. הקיבה מאחסנת באופן זמני את המזון ומופרשים בה מיצי קיבה ואנזימים שונים המאפשרים את פירוק המזון לרכיבים תזונתיים. מזון מפורק יקל ויזרז את קצב ריקון הקיבה ואת הספיגה לדם של הרכיבים החיוניים לתינוק.

בתקופת ההיריון מערכת העיכול של העובר סטרילית ורק במהלך הלידה ולאחריה מתחיל תהליך חשוב של התבססות חיידקים ידידותיים (חיידקים פרוביוטיים) במערכת העיכול. ככל שמערכת העיכול מתפתחת ועם החשיפה למזונות מוצקים, כמות החיידקים הידידותיים עולה ולקראת גיל שנתיים מספרם כבר תואם לזה של אדם בוגר. החיידקים הידידותיים מגנים מפני גורמים מזיקים, מעודדים את התפתחות מערכת החיסון ושומרים על בריאות רירית המעי.

כשתינוקות נולדים לפני הזמן וככל ששבוע הלידה צעיר יותר -כך מערכות גופם פחות בשלות לרבות מערכת העיכול. פג שהיה אמור להישאר ברחם ולהיות מוזן ישירות לדם, ניזון לאחר לידתו דרך מערכת העיכול, שאמורה להתפתח בקצב מהיר יותר לעומת עובר שעדיין נמצא ברחם. לכן הזנת פגים מהווה אתגר לא פשוט ומלווה בקשיים.

לעיתים בעיות עיכול קשות כמו הקאות, פליטות מרובות וריבוי כאבים יכולים להעיד על בעיות אנטומיות הקשורות במערכת העיכול כמו ריפלוקס, היצרות השוער ועוד. במקרה של חשד פנו לרופא המטפל שיפנה אתכם לבדיקות המתאימות ויציע פתרונות.

עוד באותו נושא

פליטות והקאות אצל תינוקות

לכתבה המלאה

טיפים להקלת כאבי בטן וגזים אצל תינוקות

הפסקות במהלך ההאכלה –חשוב גם בהנקה וגם בהאכלה מבקבוק (חלב אם או פורמולה). הקפידו על 2-3 הפסקות במהלך הארוחה כדי לאפשר לתינוק להוציא אוויר ולעשות גרעפס.

מרווחים בין ארוחות – הקפידו על מרווחים קבועים של כשעתיים-שלוש בין הארוחות כדי לא להעמיס כמויות מזון גדולות מדי על מערכת העיכול.

החזקת התינוק קרוב – בעת ההאכלה החזיקו את התינוק קרוב לגופכם. מגע הגוף וחומו מרגיע תינוקות וגורם להפרשת הורמונים במוח המסייעים לרגיעה ולחיבור.

עיסוי תינוקות – עיסוי הבטן התחתונה תורם להרגעת התינוק, מעודד את פעילות דרכי העיכול ומביא להקלה. נסו לעסות את הבטן (אזור הטבור) בתנועות מעגליות עם כיוון השעון, עסו את הבטן בשיטת "יד רודפת יד", קפלו את ברכי התינוק לכיוון הבטן.

תנוחות החזקה בעת כאבי בטן וגזים – כל הורה ותינוק מוצאים את התנוחה שמרגיעה, אבל נסו להחזיק את התינוק כשבטנו על הזרוע שלכם, להחזיק אותו גבוה על הכתף, להשכיב על הבטן (רק כשאתם משגיחים!).

מוצרים להקלה על גזים – הורים רבים מחפשים מוצרים שונים כגון חליטות תה, תכשירים וסירופים המיועדים להקלה על בעיות עיכול וגזים. מומלץ להימנע מלתת לתינוקות ופעוטות משקאות, חליטות, תוספי תזונה או תכשירים שונים עד גיל שנתיים, שכן מוצרים אלו עלולים להכיל, סוכר, אלכוהול או חומרים פעילים שונים העלולים להשפיע על בריאות התינוק או על ספיגת רכיבים תזונתיים חיוניים.

רונית דוייב היא המנהלת המדעית של אבוט, יצרנית סימילאק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully