וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוכרת עלולה להוביל לעיוורון

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

15.9.2014 / 15:33

סוכרת היא מחלה כרונית המתבטאת בחוסר איזון ברמת הסוכר שפוגע בכלי הדם ומסב נזק לאיברים שונים בגוף, ביניהם גם העיניים. אילו מחלות או נזקים לעיניים יכולים להתפתח כתוצאה ממחלת הסוכרת ולמה חשוב להיות במעקב?

אילוסטרציה. ShutterStock
סוכרת משפיעה על איברים רבים בגוף. כולל העיניים./ShutterStock

אורח חיים מאוזן עם תפריט דל בסוכרים, שומנים וכולסטרול, בשילוב עם פעילות גופנית מומלץ לכל אחד מאיתנו. המלצה זו הופכת להכרח - כאשר מדובר באוכלוסייה שסובלת מסוכרת, אותה מחלה מטבולית כרונית, שמתאפיינת בריכוז גבוה של גלוקוז בדם ובשתן. בין אם זו סוכרת נעורים, סוכרת מבוגרים (שידועה כסוכרת סוג 2) או סוכרת הריון, לכולן עלולות להיות השלכות שליליות על לא מעט אזורים בגוף האדם. יובל טוכשניידר, אופטומטריסט בכיר באופטיקנה, מסביר על הפגיעות האפשריות בעיניים כתוצאה ממחלת הסוכרת.

הקשר בין הסוכרת לעין
"סוכרת פוגעת בכלי הדם הקטנים שבעיניים וברשתית העין. הפגיעה מתבטאת בדופן הפנימית של כלי הדם שבעיניים, שיכולים להיסתם, להתנפח, להתפוצץ, ולגרום לדימומים קטנים וגדולים, שיכולים גם להוביל לעיוורון זמני במקרים קיצונים", אומר טוכשניידר.

בעין יש את כלי הדם הדקים ביותר בגוף האדם, והם הראשונים להיפגע מהשפעות הסוכרת על הגוף. העין היא גם האיבר היחיד בגופנו שבו ניתן לראות כלי דם עובדים ללא חדירה פולשנית, ומשום כך, כאשר הרופא רוצה לראות אם הסוכרת כבר השפיעה על הגוף, הוא מביט עם האופטלמוסקופ (מכשיר המורכב מעדשה שמספק תמונה ברורה של רשתית העין) ורואה אם ניכרת השפעה על כלי הדם.

מחלות עיניים שנגרמות כתוצאה מסוכרת

אילוסטרציה. ShutterStock
מצבים שעלולים להוביל לעיוורון/ShutterStock

רטינופטיה סוכרתית – רמה גבוהה של סוכר בדם יכולה לגרום לנזקים בדופן של כלי הדם, וכתוצאה מכך עלולה להיות דליפה של דם מהעין. בנוסף, הדבר גורם לחסימות בכלי הדם הקטנים, וכתוצאה מהחסימות נוצרת הפחתה בכמות החמצן המסופקת לעין. מנגנון הריפוי של הגוף מנסה לפצות על כך ומייצר כלי דם חדשים בעין לצורך אספקת חמצן. בשלב הראשוני, כאשר ישנה חסימה או דליפה קטנה בכלי הדם כתוצאה מרמה גבוהה של סוכר, לא מרגישים שוני, אך כאשר נוצרת דליפה גדולה של דם, מופיע כתם שחור בשדה הראייה, ועלולה להיווצר פגיעה חמורה בראייה עד לעיוורון זמני. רטינופטיה סוכרתית גורמת לבצקות במקולה (מרכז הראייה) וזוהי הסיבה העיקרית לירידה ביכולת הראייה בחולי סוכרת.

גלאוקומה – גלאוקומה היא מחלה הנגרמת מעלייה של הלחץ התוך עיני וחולי סוכרת נמצאים בסיכון גבוה פי 2 לסבול מהמחלה. כלי הדם החדשים שנוצרים על מנת לספק חמצן לעין עלולים לחסום את דרכי הניקוז של הנוזל התוך עיני המצויים בזווית העין . במצב כזה, עלולה להתקבל גלאוקומה חריפה בערכים גבוהים, שיכולה להוביל גם לעיוורון.

קטרקט –תופעה בה נוצרת עכירות של העדשה התוך עינית. תופעה זו לעיתים היא מולדת, ובמקרים אחרים היא מתפתחת סביב גיל 60. אנשים סוכרתיים עלולים לפתח את המחלה בגיל צעיר יותר.

מה גורם ליובש בעיניים?

חוסר יציבות במרשם למשקפיים - כתוצאה משינויים הורמונאליים שנגרמים בגלל הסוכרת, ובייחוד כאשר רמת הסוכר אינה יציבה, עשויים להיות שינויים במרשם המשקפיים. במקרים קיצוניים של סוכרת לא מאוזנת, ניתן לראות שינויים גדולים במרשם של אותו מטופל בהפרשים של ימים בודדים. לא פעם, זהו הסממן הראשון שמזהה האופטומטריסט או רופא העיניים שבעקבותיו הוא מפנה את המטופל לבדיקת סוכר בדם. בנוסף, מי שסובל מסוכרת שנים רבות, יצטרך לרוב משקפי קריאה בגיל צעיר יותר מהממוצע בכלל האוכלוסייה.
עיוורון זמני – כאשר כלי הדם מתפוצצים לתוך הרשתית, הדבר גורם להופעה של צל כהה בעין שחוסם את הראייה, או להופעת נקודות שחורות שמרצדים בשדה הראייה. ישנם מקרים בהם רק לאחר תקופה מסוימת, כאשר הדם נספג, הראייה חוזרת להיות כפי שהייתה בעבר.

מה השמש עושה לעיניים שלכם?

חשוב להיות במעקב
"לאנשים הסובלים מסוכרת נעורים וכן לאנשים מבוגרים, מומלץ להיבדק אחת לשנה אצל רופא עיניים על מנת לבדוק שאין השפעה של הסוכר על כלי הדם ברשתית", מסביר טוכשניידר. "עם סוכרת ניתן לחיות שנים רבות ללא השפעה על כלי הדם, אבל אם לא שומרים על אורח חיים בריא ותזונה נכונה, הסוכרת עלולה להתפשט לכל מיני איברים בגוף, והמצב הבריאותי עלול להידרדר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully