וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמני העיניים התותבות

תוכן ממומן

5.8.2014 / 8:00

הכירו את האוקולוריסטים: בוני עיניים תותבות בהתאמה אישית. האוקולוריסטים בונים עיניים שנראות אמיתיות לחלוטין - הן בצבע המקורי, הן זזות באופן טבעי ואפילו דומעות

עין תותבת. חן וילנר,
עין תותבת/חן וילנר

קשה לדמיין את החיים ללא איבר החישה אולי החשוב ביותר שלנו: העיניים. הן משרתות אותנו בהרבה רבדים: קולטות מידע, מייצרות תקשורת וקירבה בינינו לבין אחרים, ומוסרות לא מעט אינפורמציה גם עלינו, על תחושותינו ומחשבותינו. לכן, הרבה אנשים שמאבדים את עיניהם לומדים לחיות עם אובדן הראייה, אבל מנסים להחזיר את מראה העין האבודה בכל דרך.

איך ניתן לעשות זאת? הכירו את האוקולוריסטים: בוני עיניים תותבות בהתאמה אישית. המקום שבו הרפואה מסתיימת והטיפול בפן האסתטי מתחיל.

לאבד את העין

מראה אסתטי חשוב לכולם, במיוחד כאשר המקום חשוף לעיני כל. מה הסיבות שיכולות להוביל לאובדן עין? אלדד סיידה, אוקולוריסט במעבדות 'עיניים איי-טק', מציין: פציעות, מחלות כמו גידול בעין, סוכרת ומום מלידה. העין שעשויה בין השאר מנוזלים, עלולה להיפגע מחדירה של חפץ חד שגורם לקרע ברשתית. במקרים בהם לא ניתן להציל את העין, מסירים אותה, כיוון שהפגיעה יכולה לגרום לכאבים, זיהומים וגם למראה לא אסתטי.

אם בעבר אנשים עם פגיעות בעין נאלצו להרכיב עין מזכוכית, כיום נדיר למצוא שימוש בפתרון זה. בשנים האחרונות בונים עיניים תותבות מאקריל - חומר בטוח שאינו שביר.

פיסול וציור עיניים

תהליך ייצור העין התותבת הוא ממש מלאכת אמנים. סיידה מסביר כי כאשר הפציינט מגיע לאחר ניתוח הסרת העין, בשלב הראשון נערכת מדידה: לחלל העין החסרה מוכנס חומר העשוי מסיליקון, כדי לקבל את הצורה של חלל העין. את החומר מטביעים לתוך גבס ויוצרים צורה של עין תותבת, אותה מודדים בארובת העין, על מנת לראות שהיא מתאימה לגודלה של העין הבריאה, גם במצב בו היא פקוחה.

בשלב השני נעשית עבודה על צבע העין, של האישון ושל הלחמית (החלק הלבן בגלגל העין). "לכל אחד יש גוון שונה של לחמית", אומר סיידה, "אצל ילדים לדוגמא, הגוון בהיר, לשחומי עור גוון לבן יותר לעומת מבוגרים, שלהם הגוון צהבהב יותר".

אמנם, אנו רואים צבע מסוים בעין, כחול, ירוק או חום, אך מסתבר, כי בעין אחת יכולים להיות עשרות צבעים. לכן הצביעה נעשית בשכבות צבע, כדי לקבל את העומק. ולבסוף, הכול נעטף בחומר שקוף, אקרילי, שמעניק ברק ומעניק לעין חיות.

עוד על תהליך בניית עניים תותבות

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

אי אפשר להבחין בהבדל

"הגיעה למעבדה שלנו אישה, שבעלה הנשוי לה שנים רבות, כלל לא ידע שיש לה עין תותבת, או אישה אחרת מבוגרת, שהעין התותבת נפלה לה כעבור שנים, וילדיה כלל לא ידעו שיש לאימם עין תותבת", מספר סיידה ומסביר שאין זה מקרי. לא רק שההתאמה נעשית בצורה מושלמת, אלא גם תנועות העין אינן יכולות להסגיר זאת. לאחר הניתוח להוצאת העין, נותרים סביבה השרירים, והם אלו שממשיכים להזיז גם את העין המלאכותית. ובנוגע לדמעות, גם צינוריות הדמעות ממשיכות לתפקד כרגיל, כך שגם עין תותבת מזילה דמעות.
בכל שנה, למעלה מ-1500 אנשים נזקקים להשתלה של עין, חלקם מטופלים חדשים וחלקם זקוקים להחלפה של התותבת הישנה.

לכל אזרח ישראלי יש אפשרות מימון לעין תותבת דרך משרד הבריאות ולפגועי משרד הביטחון ישנו מימון להחליפה מדי שנתיים.

"גם עיניים בריאות משתנות. אצל ילדים לדוגמה, כל מראה הפנים משתנה כל כמה שנים, ואילו אצל מבוגרים לעיתים ארובת העין סופגת את התותבת ואז נראה שהעין מתכווצת, ובכלל, לעין תותבת יש בלאי", אומר סיידה וממליץ להחליף את העין התותבת אחת לחמש שנים.

מה ההשפעה של ראייה בעין אחת?

"אדם שרואה בעין אחת כמעט ואינו מוגבל", אומר סיידה ומציין, כי ניתן אף למצוא לוחמים בצה"ל עם עין אחת. "ראייה רק בעין אחת, משפיעה על הראייה הדו-עינית והתלת ממדית, וטווח הראייה מצטמצם,יחד עם זאת, הגוף לומד לפצות על החסר, ע"י הגדלת הטווח וחידוד חושים אחרים. לא בכדי, לא מעט אנשים הצליחו להסתיר את העובדה ויש להם רק עין אחת, שנים רבות".

סיידה מספר כי לפני כשנתיים הגיע למעבדה חייל, פגוע ראש, אשר נפגע מפצמ"ר שנפל בבסיס בו שירת, איבד עין אחת והיה במצב של קומה מספר חודשים. בתחילת תהליך השיקום הוא היה מפוחד ובעל ביטחון עצמי נמוך. לאחר שהותאמה לו עין תותבת, הוא החל להשתקם נפשית ופיזית, התחיל ללמוד וחזר לחיי שגרה.

"בניית עין תותבת היא הצלחה משותפת, שלנו ושל המטופל. גם אם לי היא יכולה להיראות מושלמת, ולמטופל אין זה כך, אנו נתחיל הכול מהתחלה, ונבצע תיקונים עד שהמטופל יחוש שהשבנו לו את המראה הטבעי", מוסיף סיידה.

שאלה למומחים של עיניים "איי טק"

  • עוד באותו נושא:
  • עיניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully