וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרשום תרשום: מיתוסים על נטילת תרופות

ד"ר יעל שטרן

8.8.2014 / 8:16

גם אם קראתם מאות כתבות בריאות בחייכם ואתם מכירים בעל פה את העלון לצרכן של כל התרופות בשוק, אין תחליף להתייעצות עם רופא המשפחה באשר לתרופות שאתם נוטלים

אילוסטרציה. ShutterStock
דווחו לרופא המשפחה על כל התרופות שנתנו לכם הרופאים המקצועיים/ShutterStock

אם אנחנו אנשים בריאים או חולים כרוניים, צעירים או מבוגרים, היפוכונדרים או לא – כולנו נוטלים מדי פעם תרופות. אף שרובנו לא מחזיקים בתואר ברוקחות או דוקטורט ברפואה, אנחנו מאמינים שהניסיון העשיר שלנו בנטילת אקמול הופך אותנו למומחים בתחום. האמת היא שבדרך אנחנו עלולים לפגוע בבריאותנו. הנה כמה מיתוסים על נטילת תרופות שהגיע הזמן להפריך:

לא צריך לעדכן את הרופא על תרופות ללא מרשם

לא נכון. כמו לכל תרופה, גם לתרופות ללא מרשם השפעה על מגוון מערכות בגוף, והן עשויות להשפיע על ספיגה של תרופות אחרות ועל יעילותן. אם אתם משתמשים באופן קבוע בתרופה ללא מרשם עדכנו את רופא המשפחה. זה חשוב במיוחד במקרים של נוגדי דלקת או במינונים גבוהים של ויטמינים שונים.

תרופות במינון גבוה חזקות יותר מתרופות במינון נמוך

לא בהכרח. לכל תרופה מנגנון פעולה שונה ולכן לא לניתן להסיק ממינון התרופה את מידת העוצמה שלה. תרופה מסוימת שהמינון שלה הוא, למשל, 400 מ"ג, אינה בהכרח חזקה יותר מתרופה אחרת שמינונה הוא 10 מ"ג ומנגנון הפעולה שלה שונה לחלוטין.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

עדיף ליטול תרופה במינון נמוך

לא בהכרח. כל תרופה מיועדת לטיפול בבעיית בריאות אחרת. כאשר רופא רושם לכם תרופה הוא מודע לתופעות הלוואי ולאופן הפעולה שלה ועל סמך זה קובע את המינון המתאים. במקרה של תרופות הפועלות על מערכת העצבים, למשל, נהוג להתחיל במינון נמוך כי הן עלולות לגרום לתופעות לוואי כמו ישנוניות, טשטוש ובלבול, ולהעלות את המינון בהדרגה על פי תגובת המטופל ותופעות הלוואי. לעומתן, תרופות אנטיביוטיות, שתופעות הלוואי שלהן אינן תלויות במינון, ניתנות במינון המלא מלכתחילה.

מינון תרופות נקבע לפי גיל

נכון חלקית. במקרה של אנשים בוגרים, גיל המטופל אינו משפיע על מינון התרופה. אין כל סיבה שאדם בן 25 יקבל מינון שונה מאביו בן ה?50. לעומת זאת, כאשר מדובר בילדים, תרופות רבות ניתנות במינון המותאם לגילם ולמשקלם. גם קשישים רגישים יותר משאר האוכלוסייה למינונים גבוהים של תרופות מסוימות והן יינתנו להם במינון נמוך יחסית.

אם חולה כרוני מרגיש טוב הוא יכול לדלג על נטילת התרופה

לא נכון. תרופות למחלות כרוניות מיועדות לשימוש יומיומי. המטרה בנטילתן היא יצירת מצב שבו המרכיב הפעיל נמצא במערכת הדם באופן קבוע כדי להשיג את האפקט המקסימלי של התרופה. כאשר מטופלים מרגישים טוב סביר שהנטילה הסדירה של התרופה תורמת לכך. לכן אין לדלג על נטילת התרופה. כאשר אדם הסובל מיתר לחץ דם, למשל, מחליט לדלג על נטילת התרופה או מפחית מיוזמתו את מספר הפעמים השבועי שבו הוא נוטל אותה, הוא פוגע ביעילותה, מאבד מהשליטה על ערכי לחץ הדם ומגדיל את הסיכוי לסיבוכים הכרוכים בלחץ דם גבוה.

עדיף להימנע משימוש בכמה תרופות בו זמנית

לא מדויק. כל עוד נטילת התרופות נעשית בהמלצת רופא המשפחה ובפיקוחו אין סכנה ליטול באופן קבוע את כל התרופות. לעתים חלק מהתרופות מאזנות זו את זו ותומכות זו בזו ולכן ויתור על חלק מהתרופות שמטופל נדרש ליטול עלול להביא לפגיעה בבריאותו. אין לצמצם את מגוון התרופות על דעת עצמכם. עם זאת, חשוב להדגיש כי מטופלים המבקרים אצל רופאים שונים ומקבלים מכל אחד מהם תרופה אחרת, מחויבים לדווח לרופא המשפחה על כל תרופה חדשה ולקבל את אישורו לכך. אם לא תעשו כל ייתכן שתיטלו לשווא כמה תרופות שמיועדות לטיפול באותה בעיה או לחילופין, תיטלו כמה תרופות שאסור ליטול במקביל.

תרופות לא עוזרות נגד כאבים חזקים

לא נכון. אנשים רבים סובלים מכאבים נוירופתיים, ממגרנות, מכאבי מפרקים ומתייחסים לכאב כאל גזרת גורל שאין מה לעשות נגדה. זו תפיסה שגויה. היום יש מגוון טיפולים תרופתיים היעילים בטיפול בתסמונות הכאב השונות: מיגרנה, כאבים על רקע שינויים ניווניים במפרקים, כאב על רקע פגיעה עצבית ועוד. אין סיבה שאדם הסובל מכאבים כרוניים לא יתייעץ עם הרופא שלו ויקבל טיפול תרופתי שעשוי לשפר את תפקודו ואת איכות חייו.

ד"ר יעל שטרן היא נוירולוגית במרכז הרפואי ע"ש שיבא, תל השומר

  • עוד באותו נושא:
  • תרופות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully