וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחוץ לתחום: רפואה סינית ואנדומיטריוזיס

ערן חיון

19.8.2014 / 8:21

אנדומיטריוזיס שכיחה בקרב נשים שעברו את גיל 30, והיא גורמת לתאי רירית הרחם להסתובב באזור האגן והבטן. לרפואה הסינית יכולת להפחית משמעותית את התסמינים

אילוסטרציה. ShutterStock
אנדומיטריוזיס שכיחה יותר בקרב נשים שחצו את גיל 30 וטרם הרו/ShutterStock

הרירית שמרפדת את פנים הרחם (אנדומטריום) מתעבה במהלך המחזור החודשי ואספקת הדם אליה גוברת כדי להכינה להשרשת הביצית המופרית. כאשר אין השרשה, הרירית מתפרקת ונפלטת בווסת. אולם ישנם גם מקרים שבהם תאי רירית הרחם נמצאים מחוץ לרחם, באיברים שונים, ובעיקר באברי הרבייה, הבטן והאגן. מצב זה קרוי אנדומיטריוזיס. מדוע זה קורה? לפי הרפואה הסינית מדובר בסטזיס (תקיעות) של הדם המלווה בחולשה של הטחול, הכליות או הכבד.

עוד על רפואה סינית בוואלה! בריאות:
תשובת הרפואה הסינית לחידת בחילות ההיריון
רפואה סינית לשיפור איכות הזרע

אנדומיטריוזיס שכיחה יותר בקרב נשים שחצו את גיל 30 וטרם הרו. התסמינים האופייניים הם כאב חד ודוקר בבטן תחתונה, באגן או בגב התחתון לפני הווסת ובמהלכה, כאב בקיום יחסי מין, כאב ודימום בין הווסתות, אי פריון. ישנן שתי סברות באשר להתפתחות אנדומיטריוזיס. לפי האחת תאי רירית רחם המצויים בדם הווסת זורמים לאחור דרך החצוצרות ומשתרשים מחדש באזור האגן והבטן. לפי האחרת תאים בחלל הבטן עוברים טרנספורמציה לתאי רירית הרחם. כך או כך, מניחים שקיים גורם תורשתי בתופעה.

לפי הרפואה הסינית בבסיס אנדומטריוזיס עומד מצב של סטזיס (תקיעות) הדם: "אם קיימת סטגנציה (תקיעות) יהיה כאב, אם יש כאב יש סטגנציה". סטזיס (תקיעות) הדם עלול להיות תוצאה של מחלה כרונית, של ניתוחים מקומיים, של דלקות גניטליות חוזרות והוא יכול גם לנבוע מסיבות רגשיות. במקרים קלים תהיה רגישות בבטן התחתונה, הכאב יהיה עמום ויוקל בחום ובלחץ קל. במקרים חריפים הכאב יהיה חד ודוקר. סטזיס של הדם יכול להיות מלווה בחולשה של הטחול, של הכליות ושל הכבד.

חולשה של הטחול וסטזיס הדם

בעיניים סיניות הטחול הוא הקרקע שאנחנו דורכים עליה. הוא קשור ליציבות ולבריאות נפשית ואחראי על ייצור הצ'י (האנרגיה היומיומית). חולשת הטחול יכולה לנבוע ממחלה ממושכת, מאורח חיים מתיש ומתזונה לקויה. הסימפטומים יהיו לרוב תשישות, רגישות בבטן, כאב במהלך הדימום או אחריו, יציאות רכות ובהירות, חיוורון, דימומים וסתיים כבדים או דלים המלווים בקרישי דם.

חולשה של הכליות וסטזיס הדם

לפי הרפואה הסינית הכליות קשורות לוויסות ההורמונלי. חולשה מולדת של הכליות יכולה להיות קשורה לאמנוריאה ראשונית (וסת ראשונה בגיל מאוחר), היסטוריה של ניתוחים, הזדקנות וגנטיקה. במקרה כזה ייתכנו כאבים בבטן התחתונה, בגב בתחתון ובברכיים. ייתכנו צלצולים באוזניים, כאב ולחץ במהלך הדימום הווסתי או אחריו, סחרחורות, דימומי וסת בלתי סדירים, דימום מועט או קרישי דם, עבר של אי פריון או הפלות חוזרות (ספונטניות או מבוקרות).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

סטגנציה של הכבד וסטזיס הדם

הכבד קשור ביכולת תנועת הצ'י בגוף ונוטה להיחלש על רקע נטילת תרופות, אלכוהול, ותזונה שומנית. רגשות כמו כעס ותסכול גם כן משפיעים עליו. סטגנציה של הכבד מתאפיינת בתסמינים שמופיעים לפני הדימום: כאב חמור בבטן התחתונה, לחץ באיזור הבטן, נפיחות ורגישות של החזה, כאב בין הצלעות, טעם מר בפה, ריבוי קרישי דם כהים בווסת. כאבי הווסת יופלתו לאחר הופעת הדימום.

במצב כזה רצוי להימנע מאלכוהול ומשומן רווי (המצוי בבשר אדום ובמוצרי חלב), העלולים להעלות את ריכוז האסטרוגן, להכביד על תפקוד הכבד ולהחמיר את הדלקת. כמו כן כדאי להימנע מקפאין (קולה, קפה, תה) המוריד את יכולת הגוף להתמודד עם כאב ומונע ספיגת מינרלים. המזונות המומלצים הם דגי מים עמוקים (בעלי תכונות אנטי דלקתיות) - סלמון, מקרל, טונה טרייה, סרדינים ואנשובי - גרעיני חמניות, גרעיני דלעת, שומשום וזרעי פשתן (המספקים חומצות שומן חיוניות ואבץ, הנדרשים לשיקום הרקמות) ומזונות עשירים בקרוטן – תרד, גזר, משמש, דלעת, פטרוזיליה, מנגו ובטטה.

לרפואה הסינית יכולת להפחית משמעותית את התסמינים ולתת למטופלת תמיכה במקביל לטיפולים המערביים. הטיפול באנדומיטריוזיס יהיה לרוב ארוך וילווה בתשאול מעמיק של המטופלת. מהלך הטיפול ותדירותו משתנה בהתאם לאבחנה. ראוי לציין שהאיברים המוזכרים כאן מיוחסים לטרמינולוגיה סינית ואין להסיק מהנאמר כל ליקוי פיזיולוגי בתפקוד האיבר.

ערן חיון הוא מומחה ברפואה סינית מסורתית לגניקולוגיה פריון והיריון

  • עוד באותו נושא:
  • מחזור
  • וסת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully