וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם העין של הילד שלכם עצלנית?

תוכן ממומן

6.7.2014 / 12:06

עין עצלה המתפתחת בגילאים צעירים היא בעיה שכיחה למדי, כ-3 אחוזים מהאוכלוסייה לוקים בה, ועל מנת להצליח לתקן אותה, חשוב לאבחן זאת בגיל צעיר. כל מה שצריך לדעת על התופעה

עין כחולה של ילד. ShutterStock
אפשר לטפל בעין עצלה רק עד גיל 7/ShutterStock

המילה "עצל", תמיד נקשרת לאחד כזה, קאוץ' פוטטו, שיושב ולא מטריח את עצמו לעשות שום דבר מועיל לסביבה או לעצמו. העיניים שלנו עובדות מהרגע שאנחנו פוקחים אותן עד לרגע שהן נעצמות, בהעברת מידע חזותי למוח. ולכן, כשאנו שומעים את המושג "עין עצלה" אנחנו תוהים האם גם אחד מהאיברים שלנו יכול להחליט שהוא מכריז על שביתה? מה זה בכלל "עין עצלה", ואילו סוגי טיפול קיימים היום?

מה זה עין עצלה?

"עין עצלה היא עין שתקינה מבחינה אנטומית, ולמרות זאת המוח לא משתמש בה לראייה", אומר ד"ר איתי בן ציון, מומחה לרפואת עיניים ילדים ורופא בכיר ביחידה לעיניים במרכז הרפואי שיבא. "השם 'עין עצלה' הוא מוטעה. הבעיה למעשה היא לא בעין, אלא במוח, שעושה דיכוי למידע שמגיע מאותה עין". לדברי ד"ר בן ציון, "כל אחת משתי העיניים שלנו אמורה להעביר מסרים למוח. שתיהן מעבירות מידע כמעט זהה, וכשהמוח מעבד את המידע משתי העיניים, מתקבלת תמונה תלת ממדית. אולם, כאשר המוח לומד להעדיף עין אחת ולדכא את העין השנייה, נוצרת עין עצלה'".

מהן הסיבות שעלולות לגרום לעין עצלה?

1. פזילה - כאשר עין אחת מסתכלת לכיוון אחר, המוח מקבל שני מראות שונים. הדבר גורם לו בלבול, והמוח לומד להעדיף את התמונה מהעין שמסתכלת ישר, ולהתעלם מהתמונה שמתקבלת מהעין הפוזלת. כך למעשה, המוח הופך את העין הפוזלת לעצלה. "חשוב לציין כי גם אם נתקן את הפזילה, לא נתקן באופן אוטומטי את העין העצלה, אלא אם כן טיפלנו בבעיה זו באופן ספציפי", אומר ד"ר בן ציון.

2. הבדל בכוח התשדורת בעין - העין משמשת בתור עדשה אופטית, שממקדת את המידע החזותי דרך הרשתית למרכז הראייה. כאשר עין אחת לא בפוקוס, המוח מקבל שתי דמויות זהות: אחת חדה וברורה, והשנייה מטושטשת. המוח לא יכול לעבד שתי דמויות שונות אחת מהשנייה, ולכן, הוא לומד להשתמש במידע שהוא מקבל מהעין שבה הראייה חדה, ולהתעלם מהמטושטשת. מספיק הבדל קטן בין שתי העיניים כדי לגרום לעין עצלה.

3. גורם שמסתיר את ציר הראייה באותה עין - זה יכול להיות עפעף צנוח, דימום בתוך העין או קטרקט, שחוסם את ציר הראייה. החסימה גורמת לעין עצלה, מכיוון שהמוח לא מקבל מידע מהעין. "הסיבה הזו נדירה יותר", אומר ד"ר בן ציון ומדגיש כי לאחר ניתוח קטרקט, האתגר הוא טיפול ומניעה של העין העצלה, משום שעין שהיה בה קטרקט ועברה ניתוח, אף פעם לא תקינה כמו העין, שמעולם לא נזקקה לניתוח".

על טיפול חדשני בעין עצלה בילדים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

איך מאבחנים עין עצלה?

"עין עצלה, המתפתחת בגילאים צעירים, היא בעיה שכיחה למדי, כ-3 אחוזים מהאוכלוסייה לוקים בה", אומר ד"ר בן ציון, "זהו נושא קריטי ברפואת עיניים בילדים כי אפשר לטפל בעין עצלה רק עד גיל 7-8. עד אז המוח עדיין אלסטי ואפשר לשנות את המגמות שלו, אולם, אחרי גיל 8 הוא מתקבע", אומר ד"ר בן ציון ומציין כי במקרים שבהם אין סימנים חיצוניים כמו פזילה, והילד לא מתלונן כיוון שהוא רואה טוב, לא קל לאבחן זאת. לכן, חשוב לגשת לבדיקות הסקר שעושים לילדים במסגרת סל הבריאות בטיפות חלב או אצל רופאי עיניים לילדים בסביבות גיל שנה, גיל 3 ופעם נוספת בגיל 5 או לפני כיתה א'".

אלו סוגי טיפול קיימים לעין עצלה?

הטיפול לעין עצלה הוא "הענשה" של העין הטובה על ידי סגירה שלה, ובכך מכריחים את העין החלשה להתאמץ יותר. הסגירה הקלאסית היא רטייה, בהתאם לדרגת החומרה. הסגירה נעה בין שעתיים לשש שעות ביום, והטיפול יכול להימשך לאורך חודשים עד שנים. "את העין הטובה סוגרים מספיק זמן כדי לאפשר לחלשה להתחזק, אך גם למנוע את האפשרות שהטובה תהפוך לעצלה", אומר ד"ר בן ציון ומסביר, שרוב הילדים שיש להם עין עצלה, צריכים להרכיב משקפיים, בעיקר אלו אשר יש להם בעיית תשבורת או פזילה. החיסרון ברטיות או מדבקות הוא השלכות אסתטיות וחברתיות: ילד שמודבקת לו רטייה נראה כילד חריג, וילדים עלולים לצחוק עליו. בנוסף, המדבקות גורמות לגירוי בעור, ובגלל האקלים החם בישראל ההזעה באזור הפנים גורמת לאי נוחות.

אופציה טיפולית שנייה היא טיפות אטרופין. חומר זה מרחיב את האישון של העין הטובה, ומבטל את יכולת העין לעשות פוקוס. כך, המוח נאלץ להשתמש בעין השנייה, העצלה. לאטרופין קיימות תופעות לוואי: אודם, חום, ובמקרים נדירים יכול לגרום פרכוסים".

משקפיים חכמים

הבשורה האחרונה לטיפול בעין עצלה היא משקפי "אמבליז". זהו פיתוח ישראלי של משקפיים אלקטרוניים. אלו משקפיים חכמים, בעלי צ'יפ אלקטרוני, המסמן לעדשת המשקפיים שמכסה את העין החזקה, מתי להיסגר ולהפוך לאטומה. הדבר נעשה בהתאם לדרגת החומרה, במחזורים של שניות בכל דקה. לדוגמה, אם נדרשת סגירת העין לשלוש שעות ביום (כ-25% משעות הערות של הילד), יכוונו את המשקפיים כך שהעדשה שמכסה את העין הטובה תיסגר למשך 15 שניות בכל דקה.

עבור ילדים, זהו פיתרון אופטימאלי כיוון שהם לא מבחינים מתי העדשה סגורה או פתוחה ומתרגלים לכך מהר מאוד. בנוסף, יש עדיפות רפואית לכך, שהסגירות יהיו לפרקי זמן קצרים כמו במשקפיים, מאשר לסגירות ארוכות של כמה שעות ברציפות כמו במדבקות. תוצאות ניסוי קליני שנערך עם המשקפיים האלקטרוניים, הראו שהסגירות האלקטרוניות בעזרת המשקפיים יעילות לפחות כמו מדבקות. את משקפי ה"אמבליז" ניתן להשיג ברשת האופטיקה "עיניים - ד"ר לוינגר", באמצעות מרשם של רופא עיניים, הכולל את משך הטיפול ומספר השעות ביום, ועלותם 1,950 ¤.

ד"ר בן ציון מציין "המטרה בסופו של דבר היא להקטין את שיעור העין העצלה באוכלוסייה, והמשקפיים האלקטרוניים בהחלט מהווים מדרגה בדרך. נכון להיום, משקפיים אלו מתאימים לילדים מגיל 3-4 ומעלה. ומהן ההשלכות במקרה של הזנחת הבעיה? "כאשר עין עצלה אינה מטופלת בזמן, זהו למעשה ניוון מוחי. ההשלכות הן רבות: אין לילדים ראיית עומק, הם חשופים לפגיעות בעין הטובה, לא יוכלו בעתיד להיות טייסים או לעבוד באלקטרוניקה. ובכלל, היום כשנעשות פעולות רבות דרך מכשירי הסלולאר החכמים והכול קטן, יש צורך בראייה דו עינית תקינה".

פורום עין עצלה ופזילה בילדים ותינוקות

פרטים נוספים במרכז הרפואי "עיניים" בטל: 3122*

הכתבה הוכנה בשיתוף המרכז הרפואי "עיניים"

  • עוד באותו נושא:
  • עיניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully