וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דברים שבלב

ד"ר רקפת בכרך

27.7.2014 / 8:25

פרפור פרוזדורים – ההפרעה הנפוצה ביותר בקצב הלב - היא הסיבה השכיחה ביותר לאירוע מוחי תסחיפי. למה זה קורה?

התקף לב אצל נשים. ShutterStock
פרפור פרוזדורים - הלמות לב, כאבים בחזה, קוצר נשימה ואי ספיקת לב/ShutterStock

לב האדם הוא משאבת דם העשויה משריר המתכווץ ללא הפסקה. כמו כל שריר אחר בגופנו, שריר הלב זקוק לגירוי חשמלי על מנת להתכווץ ולכן הלב מצויד בקוצב חשמלי טבעי המווסת את קצב פעימותיו. הגירוי שנוצר במקום עובר בפרוזדורים, וגורם להם להתכווץ ולהזרים את הדם אל חדרי הלב. מחדרי הלב הדם זורם לכל חלקי הגוף.

פרפור פרוזדורים הוא הפרעת קצב חשמלית הגורמת לעליות להתכווץ באופן לא סדיר. כתוצאה מכך נפגמת התכווצות העליות ועלולים להיווצר קרישי דם שלעתים נשלחים למחזור הדם וממנו למוח. ההפרעה הזו עלולה להופיע גם במנוחה או בשינה, ללא כל קשר למאמץ. ועלולה לגרום למגוון רחב של תסמינים כמו דופק לא סדיר או מואץ, חולשה, עייפות, קוצר נשימה, כאבים בחזה ולעתים גם אובדן הכרה.

כתוצאה מזרימת דם לא תקינה, כאמור, עלולים להיווצר קרישי דם בעליות, וחלקם יגיעו למחזור הדם וממנו למוח. כך הופך פרפור פרוזדורים לגורם מרכזי ביצירת שבץ מוחי: הסיכוי של הסובלים מפרפור פרוזדורים לפתח שבץ מוחי גבוה פי חמישה?שבעה לעומת מי שאינו סובל מפרפור פרוזדורים.

שכיחותה של התופעה עולה עם התבגרות האוכלוסייה והעלייה בתוחלת החיים. בקרב מבוגרים מתחת לגיל 50 שכיחות התופעה היא כ?0.1 אחוזים ומעל גיל 90 שכיחותה כ?9 אחוזים. בשל ירידה בהזרמת הדם מן הפרוזדורים לחדרים תפוקת הלב עשויה לרדת ב?20 אחוז, ואם הפרוזדורים פועלים בקצב מהיר לאורך זמן, עלולה להיווצר פגיעה בשריר הלב וכתוצאה מכך עלולים להיווצר סיבוכים כמו הלמות לב (פלפיטציות), כאבים בחזה, אי סבילות למאמץ, קוצר נשימה ואף אי ספיקת לב. אבחנה של פרפור פרוזדורים מתבצעת על פי רוב בבדיקת א?ק?ג, המאפשרת לזהות את קיומו של פרפור.

קרישי דם – סכנה סמויה

כדי להתגונן מפני האפשרות להיווצרות קרישי דם שישלחו בזרם הדם אל המוח, מרבית החולים בפרפור פרוזדורים מקבלים תרופות נוגדות קרישה שמפחיתות משמעותית את הסיכוי לסיבוכים הנובעים מהמחלה. נוגד הקרישה הוותיק והנפוץ הוא קומדין – תרופה בת 90. יעילותה של הקומדין גבוהה והיא מפחיתה בערך ב?50 אחוז את הסיכון לסיבוכים שנובעים מהפרפור, אלא שנטילתה מסובכת, והיא דורשת ניטור קפדני באמצעות בדיקות דם תכופות.

קומדין מושפעת מאוד מתרופות אחרות שניטלות עמה ומסוגי המזון שהמטופל מכניס לגופו. הטווח הטיפולי של התרופה צר מאוד, ובחריגה ממנו יש סיכון לקרישה מוגברת (ולשבץ) או להפך - לדימום מוחי, שמסוכן אף יותר מקריש דם במוח. בשל כך המטופלים נדרשים לעשות בדיקות דם בכל שבוע כדי לבדוק את תפקודי הקרישה בדם שלהם (ולשנות את מינוני התרופה בהתאם לתוצאות) ולשמור על תזונה מבוקרת. לפיכך איזון המטופל הוא פעולה מתמשכת, עם עליות וירידות, הרבה מאוד בדיקות דם ושינויי מינון על פי תוצאות בדיקות הדם. ממחקרים שנערכו בארץ ובעולם עולה כי רק 50 אחוז מהזקוקים לתרופה נוטלים אותה ומאלה שנוטלים אותה רק 50 אחוז נמצאים בטווח הטיפולי.

חזרה לשגרה

בשנים האחרונות התגלתה קבוצה חדשה של תרופות שיעילות לפחות כמו הקומדין במניעת הסיבוכים שנובעים מהפרפור, אבל פשוטות הרבה יותר לנטילה, ועם פחות סיכון. התרופות נוגדות הקרישה החדשות מושפעות הרבה פחות מנטילת תרופות אחרות שפועלות בסביבתן או מתזונה. בשל כך המטופל יכול לנהל אורח חיים נורמטיבי: אין צורך בבדיקות דם שבועיות, אין צורך לשנות את המינון התרופתי ואין צורך לשנות את התפריט. עובדות אלו משפרות את הסיכוי להתמדה בנטילת התרופה ואת הסיכוי לכך שמטופלים רבים, שעד כה נמנעו מנטילת נוגדי קרישה, יטלו אותן כראוי ויהנו ממניעת הסיבוכים.

במשפחה שלוש תרופות – פרדקסה, אליקוויס וקסרלטו. את השתיים הראשונות – פרדקסה ואליקוויס – נוטלים המטופלים פעמיים ביום ואילו את קסרלטו נוטלים פעם ביום בלבד. נוסף על כך, השתיים הראשונות מותוות למניעת פרפור פרוזדורים ושבץ מוחי ואילו קסרלטו מותווית גם למניעת פקקת ורידים ומניעת תסחיף ריאתי.

התרופות כלולות בסל הבריאות וניתנת למטופלים הסובלים מפרפור פרוזדורים שלהם גם גורמי סיכון מסויימים להתפתחות שבץ מוחי: גיל מבוגר מ?75, יתר לחץ דם, סוכרת, אי ספיקת לב, והתרחשות של שבץ מוחי בעבר. שילוב של שלושה מאלו מזכה את המטופל בקבלת התרופה במחיר הסל. אם אינכם זכאים לסבסוד הסל תוכלו לרכוש את התרופה בעזרת הביטוחים המשלימים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully