וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח בטרם: 117 ילדים נהרגים מדי שנה בתאונות

29.6.2014 / 14:34

דו"ח שהוגש בשבוע שעבר לשרת הבריאות חושף נתונים מטרידים: בכל שלוש דקות ילד בישראל נפגע בתאונה, בבית או בכביש. 95 אחוזים מהמקרים ניתנים למניעה

ילד בן שבע טבע במאגר מים בגליל. נתי שפירא, זק"א
מאגר מים בגליל שבו טבע לפני חודש ילד בן שבע/זק"א, נתי שפירא

מדי שנה נהרגים בישראל כ-117 ילדים כתוצאה מהיפגעות – כך עולה מדו"ח ארגון בטרם לאומה, שהוגש בשבוע שעבר לשרת הבריאות יעל גרמן והגיע לידי וואלה! בריאות. כ-500 ילדים מגיעים ביום לחדרי המיון כתוצאה מהיפגעות, כך שכל שלוש דקות ילד נפגע באופן שמחייב טיפול רפואי. מתוכם, 200 נפגעים אנושות, באופן שפוגע קשות באיכות חייהם וחיי משפחתם. על פי הדו"ח, 95% מהמקרים ניתנים למניעה.

ילדים בין הגילאים 0-18 מועדים במיוחד לתאונות ולהיפגעויות בלתי מכוונות. חלקן זכורות לנו היטב. בתחילת יוני, אור קורן וקורל שרי בנות ה-11 טבעו בבריכה בסביון. באותו חודש נפלו שני אחים בני שלוש וחמש מחלון ביתם ונפצעו קשה. באפריל טבעו למוות שני תינוקות בבריכה ביישוב חד-נס – וזוהי רק רשימה חלקית. הקיץ שהגיע כבר מזכיר את המקרים בהם שוכחים הורים את ילדיהם ברכב.

דו"ח בטרם לאומה מוגש מדי שנתיים למשרד הבריאות. פרמטר ההיפגעות בדו"ח מדבר על פגיעה של ילד שלא כתוצאה ממחלה, מאלימות או מהתאבדות. על פי דו"ח בטרם, בשבוע ממוצע בישראל נהרגים יותר משני ילדים כתוצאה מהיפגעות, כארבעה ילדים נפצעים באורח אנוש, כשבעה ילדים נפצעים באורח קשה, כ-450 ילדים (מספר המקביל לכ-15 כיתות מלאות) נפגעים באורח המצריך אשפוז בבית החולים. למספרים אלה יש להוסיף את מספר הילדים המטופלים בקהילה – כ-26,000 ילדים בשבוע - שהוא כמספר הילדים המתגוררים בעיר בסדר גודל בינוני בישראל.

הסיכון של ילד ערבי גבוה פי 3 מהסיכון של ילד יהודי

זירות ההיפגעות העיקריות הן הבית והחצר (כ-41%) והרחוב או הכביש (29%). נמצא כי החלק היחסי של ההיפגעות בזירת הבית יורד עם הגיל ואילו ההיפגעות בזירת הרחוב עולה עם הגיל. בהגיעם לגילאי העשרה, הגורם העיקרי להיפגעות בני נוער הוא שתיית אלכוהול, שמביא בין היתר לנפילות ולטביעות.

הפערים בין המגזרים השונים בישראל מדאיגים. הסיכון של ילד ערבי למות כתוצאה מהיפגעות גבוה פי כשלושה מהסיכון של ילד יהודי. אם שיעורי התמותה בקרב ערבים היה שווה לשיעורי התמותה בקרב יהודים, ניתן יהיה להציל את חייהם של כ-40 ילדים. בנוסף, הסיכון להיהרג כתוצאה מהיפגעות בלתי מכוונת של ילד שגר במחוז הדרום גבוה פי 3.2 מהסיכון של ילד שגר במחוז תל-אביב. והסיכון להיהרג כתוצאה מהיפגעות בלתי מכוונת של ילד שגר במחוז הצפון גבוה פי 2.9 מהסיכון של ילד שגר מחוז תל-אביב. בנים נפגעים יותר מבנות.

ארגון הבריאות העולמי הכריז על היפגעות ילדים כמגפה. בהשוואה לעולם, ישראל נמצאת במקום ה-21 מבין מדינות ה-OECD בשיעור הילדים הנפגעים. זו ירידה ביחס למועד הקודם שבו נערכה ההשוואה (2004), בו ישראל הייתה ממוקמת במקום ה-15 בדירוג. עם זאת, שיעורי התמותה מהיפגעות בישראל כפולים מהשיעורים המקבילים במדינות עם השיעורים הנמוכים ביותר (איסלנד, נורווגיה ושבדיה). גם במגזר הערבי חלה ירידה, אך מתונה יותר מזו של המגזר היהודי, כך שהפערים בין המגזרים רק גדלו.

ירידה של 40% בשיעורי הפגיעה בעשור האחרון

כיצד השתנתה ישראל בתחום בעשור האחרון? בין השנים 2001-2010, נהרגו לא פחות מ-1,159 ילדים כתוצאה מהיפגעות. מתוכם, 699 נהרגו בתאונות דרכים ו-460 כתוצאה מתאונות בית ופנאי. מהדו"ח עולה כי במהלך העשור הייתה ירידה חדה של כ-40% בשיעורי התמותה עקב היפגעות, ירידה מתונה יותר של כ-14% בשיעורי האשפוז וירידה מזערית של כ-3% בשיעור הפניות לחדר מיון. מגמת הירידה בתמותה ניכרת הן בתאונות דרכים והן בתאונות בית ופנאי.

אך למרות הירידה המבורכת במספר הילדים הנפגעים, תדירות ההיפגעות עודנה גבוהה. ארגון בטרם נמצא בשלבים אחרונים של גיבוש התכנית הרב-שנתית לבטיחות ילדים. בפברואר 2012 אישרה הממשלה את הקמת התכנית, שהמתווה שלו אמור היה להיות מוצג כבר שנה שעברה. כעת נמצאת התכנית בשלבי תכנון אחרונים, כאשר הסוגיה שנותרה עוד על הפרק היא כמובן זאת התקציבית. בארגון תקצבו את התכנית בכ-60 מיליון שקל בשנה, לאורך חמש שנים.

מנכ"לית בטרם, אורלי סילבינגר, הביעה סיפוק מהפגישה עם השרה. "היא התרשמה מאד מהעבודה והבטיחה לפעול להביא את התכנית לאישור הממשלה. הדו"ח מראה את הצורך לפעול במהירות כדי לעשות שינוי משמעותי ובר קיימא. הדו"ח מראה שיש מגמת ירידה, אך בשביל לעשות את השינוי המשמעותי אנחנו צריכים שיתוף פעולה רב-מערכתי של כלל משרדי הממשלה שנושא בטיחות ילדים נמצא באחריותם. הנתונים האלה אינם גזירה משמיים. בכל שנה ניתן להציל עשרות ילדים ממוות מיותר".

  • עוד באותו נושא:
  • בטרם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully