וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משנים את הגדרות המסך בחופש

ציפי קלר

15.6.2014 / 8:20

זה נוח וקל להניח לילדים לרבוץ מול מסכים, אבל לשקט הזמני יש מחיר. אם תפתחו איתם שיח ביקורתי לגבי התכנים שהם רואים ותראו להם שגם לכם יש תחומי עניין אחרים - הם יגדלו להיות אנשים מתקשרים וטובים יותר

ילדות מסתכלות בטאבלט. ShutterStock
דברו עם הילדים על הדברים שהם רואים ועל המשחקים שהם אוהבים ותהיו מודעים לסוג התוכן שהם צורכים/ShutterStock

מסכים. מקיפים אותנו בכל מקום. בבית, בעבודה, אפילו ברכב. לא משנה אם מדובר בטאבלט, סמארטפון, מחשב, או טלוויזיה. אנו חיים עם המסכים ודרכם.

החופש הגדול מהווה זמן לגיטימי עבור ילדינו לצבור שעות מסך נוספות. החופשה היא זמן רביצה אין סופי מול שלל האטרקציות. המכשירים האלה פותרים אותנו מהקריאה "אמא, משעמם לי!" וזה מקל עלינו, ההורים, מלמצוא תעסוקה לילדים בחופשה הארוכה שברובה אנו נאלצים לעבוד.

אנחנו מנחמים את עצמנו שהילד הרי נמצא הרבה בבית, אז לא נורא אם הוא יבלה קצת מול הטלוויזיה. אבל חשוב להדגיש - אין בעיה עם עצם הצפייה בטלוויזיה, אך כמו כל דבר בחיים הבעיה היא התוכן והמינון. חבריו האנושיים של הילד חשובים ומהותיים להתפתחותו לא פחות מאשר חבריו הוירטואליים וגם בחופש חשוב לשמור איתם על קשר ולא רק דרך הרשתות החברתיות.

ילדים משחקים בסמארטפון. ShutterStock
זה צריך להיות חשוב גם לכם שהילדים יתקשרו לא רק ברשתות החברתיות בוווטסאפ/ShutterStock

אז מה עושים?

יש ליצור מצבי בחירה ולפתח חשיבה ביקורתית לכל אותם ילדים שיהפכו את ימי החופשה לרביצה בלתי נגמרת מול מסכים. חופש מוחלט אינו בחירה. בחירה היא אפשרויות הנבדקות תוך ביקורתיות המובילה לצרכנות נבונה. הצבת הגבולות על ידיכם, ההורים, תוך מתן אפשרויות לבחירה בשיתוף הילדים - מהווה גבול החיוני להתפתחות וגדילה.

מספר טיפים שיכולים לעזור:

דוגמה אישית - כשילד שרואה כי הוריו שוהים בכל שעות הפנאי שלהם מול מסכים הוא גם יעשה זאת. עידוד קריאה, ספורט ותחביבים אחרים נעשים על ידי דוגמה אישית

צפייה משותפת - אם מדובר בצפייה בתכנים בפורמטים של סרטים וסדרות ברשת, צפייה משותפת ומתווכת על ידי ההורים היא הכרחית ורצויה עד גיל 4-5 לפחות. לילדים בוגרים יותר יש לדון בדברים שלא תוך כדי הצפייה.

שיח בפורום משפחתי - יצירת פורום משפחתי לדיון פתוח על נושאים העולים מתוך שלל המדיות יכולה להיראות לכם בתחילה כמשהו מלאכותי אך עד מהרה המשפחה כולה הופכת להיות שותפה לתוכן ולעניין. התחילו בנסיעות משותפות, בארוחות וכו', ועד מהרה זה יעבוד בכל שהייה משותפת.

סדר יום - הגדירו טווח זמן, תוכן ושעה בסדר היום לכל ילד לצפייה בסרטים, סדרות טלוויזיה, משחקי מחשב. יש חשיבות ליצירת תוכנית לכל היום, כשהצפייה או משחקי המחשב הם רק חלק מהתוכנית ולא כל התוכנית היומית.

מסך נוסף הוא לא פתרון - אל תפתרו את המריבות של הילדים בקניית עוד טלוויזיה או מחשב, האחריות לעמידה בזמנים מלמדת את ילדכם גבולות. השתמשו בזה.

תוכן טוב - צרו עניין סביב תכנים חינוכיים לפי שיקולכם וחפשו יחד עם הילדים פעילויות וירטואליות, סרטים ומשחקים שיעשירו את עולמם.

זה מתאים לתפיסת העולם שלכם? - המדיה יוצרת נורמות וערכים. בדקו עם הילדים כי אמנם הערכים הם ערכים שאתם מאמינים בהם ומחנכים על פיהם.

הקשר לחיים האמיתיים - פתחו בעצמכם ובילדכם יכולת קישור בין תפיסות עולם וערכים הנחשפים באמצעי התקשורת וקישורם לסולם הערכים שלכם.

עיקר הצפייה והמשחק מול המסך נעשית בבית ולכן יש לכם ההורים שליטה על הכמות והאיכות של התכנים. זה תלוי בכם ואל תחששו להעיר לילדכם ולהציב להם גבולות. הם זקוקים זה.

ציפי קלר היא מרצה לחינוך ולתקשורת במכללה האקדמית הרצוג

  • עוד באותו נושא:
  • טלוויזיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully