פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      30 יום של כדורגל, בירה ושומן טראנס

      אם אתם צופים אדוקים של משחקי כדורגל אתם בטח רגילים לנשנש במהלך המשחקים מכל הבא ליד. לצערנו, זו עלולה להיות בעיה כשמדובר בחודש שלם של מונדיאל, ועוד בלילה. הנה כמה פתרונות

      גברים רואים כדורגל (ShutterStock)
      שומן טראנס, אלכוהול ורביצה על הספה (אילוסטרציה: ShutterStock)

      המונדיאל מתחיל היום, ואיתו מתחילים גם לילות רבים של שומן טראנס, אלכוהול ורביצה על הספה. וכאילו מונדיאל לא משמין מספיק בפני עצמו – הפעם כל המשחקים יהיו בלילה ולפנות בוקר, כך שלכל בוטן שייכנס לכם לפה, תהיה השפעה משמינה במיוחד.

      האכילה בזמן צפייה בכדורגל לרוב לא נובעת מרעב, והיא בבסיסה ארוחת נשנושים עם החבר'ה. אבל בעוד שנדמה לכם שאתם "לא ממש אוכלים", מדובר בחוויה מאוד משמינה. חפיסת גרעינים עם חצי ליטר בירה, פיצה אישית ושקית ביסלי מדי משחק, תגרום לכם לעלות חצי ק"ג. אם תמשיכו ככה עד לסיום המונדיאל - תמצאו את עצמכם עם כרס מכובדת למדי.

      בנוסף, אכילה בשעות הלילה היא בעייתית לכל מי שמעוניין לשמור על משקל גוף יציב, ובוודאי למי שמעוניין להפחית ממשקלו. בשעות הלילה אנחנו עייפים יותר - ולכן פגיעים יותר. עייפות גורמת לאכילת יתר, ומוציאה את התפריט היומי מאיזון. אין איסור על אכילה בלילה, אך מחקרים הוכיחו כי אכילה כזו נעשית לא בשליטה, במיוחד כשהיא מלווה במתח שמשחק כדורגל טוב יכול לגרום.

      תפריט מונדיאל: המספרים

      1. בירה - בחצי ליטר בירה קרה, המשקה הרשמי של המונדיאל, יש 210 קלוריות.

      2. גרעינים - באריזה בינונית של גרעיני חמניות מומלחים יש 1,100 קלוריות.

      3. פיצה - בפיצה אישית גדולה (בצק חם, בתוספת רוטב עגבניות וגבינה צהובה עתירת שומן, אפשר גם עם תוספת) יש 1,000 קלוריות.

      4. קוקה קולה - כמעט חובה ליד בפיצה. חצי ליטר = 210 קלוריות.

      5. שניצלונים - אם אתם צופים במשחקים בפאב, בטח תזמינו את הנשנוש האולטימטיבי: נגיסי עוף מטוגנים בפירורי לחם וקצת קטשופ בצד. מנה כזו תעלה לכם 550 קלוריות ל-10 שניצלונים עם קטשופ בצד.

      6. צ'יפס - עוד אוכל פאבים נופץ: תפוחי אדמה מטוגנים בשמן. בצלחת בינונית של הפינוק הזה יש 400 קלוריות.

      7. מאנצ'יס - תערובת חריפה של בוטנים, בצק מטוגן ופיצוחים. באריזה בינונית יש 800 קלוריות.

      8. בורקסים - בחמישה בורקסים יש 600 קלוריות. וזה בלי להזכיר את הנזק העצום של שומן הטראנס.

      9. ביסלי ובמבה - שילוב של שני החטיפים הלאומיים שלנו. אריזת ביסלי (180 גרם) = 900 קלוריות. אריזה במבה (80 גרם)= 427 קלוריות.

      10. משהו לקינוח -איך אפשר לסיים משחק כדורגל בלי קינוח שוקולד קר? גלידת מגנום או קורנטו= כ-240 קלוריות.

      כמו שאתם רואים, מדובר בפינוקים משמינים במיוחד, וארוחת נשנושים כזו יכולה לחבל משמעותית בתזונה שלכם. ארבעה ערבי צפייה במונדיאל עלולים לגרום לעלייה של קילו שלכם. תוכלו לעשות את החישוב לבדכם: כ-7,000 קלוריות שוות ערך לק"ג אחד.

      אז מה עושים?

      שבו לראות את המשחק שבעים: אכלו ממש בסמוך למשחק ארוחת ערב משביעה ומזינה שתכלול חלבונים, שומנים, פחמימות מורכבות וירקות. ארוחה מגוונת ובריאה תשביע אתכם, ותמנע מכם לנשנש בלי סיבה. אם בכל זאת החלטתם לנשנש, העדיפו נשנושי ירקות שורש, אדממה או פולי חומוס.

      זוזו קצת במחצית: השחקנים אמנם זקוקים למנוחה כי הם רצו והתאמצו, אך אתם צריכים כנראה לשרוף קלוריות עודפות. לכו להתאוורר לקראת המחצית השנייה. סיבוב הליכה של רבע שעה במחצית ייתן לכם "בוסט" של אנרגיה ויעשה לכם רק טוב. בנוסף, להליכה יש תפקיד חשוב במוטיבציה לאכול פחות במחצית השנייה.

      רק בישיבה, ורק מתוך צלחת: מחקרים מראים כי אכילה בישיבה ואכילה מתוך צלחת גורמות לשובע מהיר יותר ולצריכה מופחתת של מזון. לעומתה, אכילה בעמידה תגרום לכם לאכול מתוך חוסר תשומת לב. אם החלטתם לחטוא ולאכול שטויות, אל תאכלו מהאריזה ואל תעמדו.

      נשנשו רק במחצית הראשונה: הפסיקו לאכול לפחות חצי שעה לפני שאתם נכנסים למיטה והולכים לישון הפסיקו לאכול. מבחינה מטבולית הגוף מתכונן למצב השינה על ידי הורדת קצב חילוף החומרים ועל ידי שינוי הורמונלי. חלה עליה ברמת ההורמונים הגורמים לעמידות לאינסולין יחד עם ירידה ברגישות לסוכר. לכן מומלץ לכוון את פסטיבל הנשנושים למחצית הראשונה של המשחק.


      גרישה משקיט הוא דיאטן קליני וחבר בעתיד - עמותת הדיאטנים בישראל