וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך חוק הפונדקאות ישפיע על החיים שלנו?

1.6.2014 / 15:36

טיוטת חוק הפונדקאות שאושרה היום בממשלה היא צעד נוסף בדרך למהפכה בתחום הפונדקאות, אבל מה זה באמת אומר: מי יוכל להיות הורה, מי תוכל להיות פונדקאית וכמה זה יעלה? מורה נבוכים

צילום: אלי מנדלבאום, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

טיוטת חוק הפונדקאות שאושרה היום (ראשון) בממשלה היא צעד נוסף בדרך לאישור החוק שיעשה מהפכה בתחום הפונדקאות בישראל. החוק מהווה פריצת דרך עבור זוגות חד-מיניים, אך הוא משפיע גם על הורים יחידנים, אשר גם להם תהיה גישה להליך. החוק גם ירחיב את מנגנוני השמירה על זכויותיהן של פונדקאיות בישראל. בקהילה הגאה מברכים על המהלך, אולם חוששים מפני ביקוש שיגבר על ההיצע בתחום הפונדקאות בישראל.

החוק לנשיאת עוברים נחקק בשנת 1996 וקבע כי רק זוגות נשואים הטרוסקסואליים יוכלו לבצע את ההליך בישראל. עם התפתחות שוק הפונדקאות והביקוש להליך מצד אוכלוסיות נוספות, הוחלט ב-2010 להקים ועדה ציבורית לבחינת נושא הפריון וההולדה בישראל, ובראשה עמד פרופ' שלמה מור יוסף. תזכיר החוק נשען ברובו על המלצות הוועדה.

מי יוכל להיות הורה?
הצעת החוק החדשה מציעה למחוק את המילים "איש ואישה" ולאפשר גם לאישה ללא בן זוג ולגבר ללא בת זוג להתקשר עם אם נושאת בהסכם נשיאת עוברים. המשמעות היא שתינתן גישה להליך גם לנשים יחידניות, בעלות בעיה רפואית (ובתנאי שמדובר בביצית של היחידנית) וגם לגברים יחידנים (ובתנאי שמדובר בזרע של אותו הגבר).

עם זאת, הליך הפונדקאות יאושר רק ליחידן שאין לו ילד, עד להולדת ילד אחד בלבד. כשמדובר בזוגות חד-מיניים, שני יחידנים יוכלו לבצע שני הליכי פונדקאות ולהביא שני ילדים. הגיל המירבי להורות יורחב ויהיה מעתה 54.

מי תוכל להיות פונדקאית?
על פי החוק החדש, יורחב מעגל הנשים היכולות לשמש "אמהות נושאות" - פונדקאיות. הגיל המירבי יורחב מ-36 ל-38 ותינתן אפשרות גם לנשים נשואות לשמש כפונדקאיות ובתנאי שחוו הריון ולידה.

אם נושאת תוכל להיות אחות ההורה המיועד ובלבד שבמקרה זה, לא יעשה שימוש בזרע אחיה. מספר הפעמים שאישה תוכל להיות פונדקאית תוגבל לשלושה - בכל הליך יתאפשרו שלושה ניסיונות בלבד של החזרת ביציות מופרות לרחמה.

כמה זה יעלה?
החוק בנוסחו הנוכחי אינו מגביל את סכום התשלום המירבי הניתן לאם. בשל הרחבת מעגל הזכאים לביצוע ההליך, עלה החשש כי כתוצאה מהביקוש לביצוע הליך זה, הצפוי לגדול, מול היצע האמהות הנושאות המוגבל, יאמירו מחירי הסכמים אלו בישראל באופן שמחד יאפשר רק לבעלי אמצעים לבצעו, ומאידך יהווה גורם לחץ משמעותי לנשים לשמש כאמהות נושאות מסיבות כלכליות. בשל כך, מציע החוק להגביל את גובה התשלום המירבי לאמהות נושאות ל-160,000 שקל. הסכום הזה יעודכן מיד שנה.

מה יהיה על פונדקאות בחו"ל?
בשנים האחרונות התפתחה תופעה של ישראלים הנוסעים לחו"ל על מנת להביא לעולם ילד באמצעות פונדקאית תושבת המדינה הזרה. לאור העובדה שהפונדקאות מחוץ לישראל לא הוסדרה עד עתה בחקיקה ישראלית היא מעוררת קשיים רבים – משפטיים ומוסריים, ומדינת ישראל נדרשת לה בדיעבד, כאשר הזוגות והיחידים מבקשים להיכנס עם הילד שנולד לישראל ולהעניק לו אזרחות ישראלית.

זוגות חד-מיניים שבו מתאילנד עם תינוקותיהם לאחר הליך פונדקאות, ינואר 2014. צילום: זאב ינאי,
זוגות שבים ארצה לאחר הליך פונדקאות בתאילנד/צילום: זאב ינאי

ועדת מור יוסף הציעה, והשרה קיבלה המלצותיה, להקל ככל הניתן על הליכי הפונדקאות המתבצעים בחו"ל, בהתמקדות על פישוט הליך החזרה ארצה עם הילוד. התנאים הבסיסים הם שהליך הפונדקאות יתבצע בהתאם לדין המדינה הזרה ושהמרפאות המבצעות אותו עומדות בסטנדרטים מסוימים. באותן המדינות, שבהן יאושרו המרפאות, יפעלו במשותף משרדי הבריאות, החוץ, הפנים והרווחה לתיקון חוקים על מנת לקצר ולהקל על החזרה לארץ.

"מקווה שהחוק ירחיב גם את מעגל הפונדקאיות"
החוק החדש מהווה כאמור פריצת דרך בעיקר עבור חברי הקהילה הגאה. אך גם שם קמו מתנגדים לחוק, אשר מביעים חשש כי הוא דווקא יפגע באפשרות שלהם להיות הורים, בשל העובדה שהוא מוסיף הגבלות ופיקוח על ביצוע ההליך בחו"ל. במקביל, אם יאושר החוק, יגדל משמעותית הביקוש לפונדקאיות ישראליות.

אודי לדרגור, יו"ר עמותת אבות גאים, מקווה שהחוק ירחיב גם את מעגל הפונדקאיות, שכן הוא יעלים את הסטיגמה. "חשוב קודם כל לברך את שרת הבריאות יעל גרמן, שמובילה את המהלך הזה, שאיש לא העז לעשות לפניה", מציין לדרגור. "היא אומרת את מה שהיה צריך לומר מזמן - די לאפליה. החדשות הטובות הן אישור פונדקאות שוויונית בארץ והפרק להסדרת פונדקאות חו"ל, שיסדיר מה מותר ומה אסור ויאפשר מסלול מהיר של חזרה לארץ למי שנעזר בפונדקאות בחו"ל. עם זאת, אף אחד לא יודע אם יהיו מספיק פונדקאיות בארץ. כבר היום יש נהירה גדולה גם של זכאים לפונדקאות בארץ, קרי זוגות סטרייטים, לפונדקאות בחו"ל, בשל זמני ההמתנה ובשל הסחבת של ועדת האישורים".

להערכתו, בין 150 ל-300 ישראלים פונים בשנה לפונדקאות בחו"ל. רובם יפנו כעת לחיפוש אם נושאת ישראלית. "אנחנו צפויים לראות גידול במספר הזוגות החד-מיניים שיפנו להליך, הן בשל החוק החדש והן בשל העובדה שהחברה משתנה. גם להומואים יש היום לחץ מבית להקים משפחה, והסביבה כבר לא מסתכלת עליהם בעין עקומה בשל הבחירה להקים משפחה. בעקבות השינוי, אני מקווה שהיחס בארץ ישתנה גם כלפי פונדקאיות, והן ייחשבו, כמו בשאר העולם, לא לנשים מסכנות או מנוצלות – אלא כמי שעושות מצווה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully