וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בעולם: מנתחים ינסו להקפיא חולים

ראינו את זה בסרטי מדע בדיוני, אבל החודש זה הופך למציאות. לראשונה בעולם פצועי טראומה בחדרי מיון יעברו תהליך של הקפאה שעשוי להציל את החיים שלהם

גל קור מכה באירופה. vadim ghirda, AP
השהיית חיים על ידי הקפאה. לא רק בסרטים/AP, vadim ghirda

יש משפט שאומר שהמציאות עולה על כל דמיון, במקרה הזה הדמיון הקדים אותה. ראיתם את האן סולו מוקפא במלחמת הכוכבים, ואולי גם שמעתם את האגדה האורבנית על וולט דיסני שביקש להקפיא את גופתו עד למציאת תרופה לסרטן, אבל החודש זה באמת קורה, ובפעם הראשונה בעולם, ינסו בבית החולים בפיטסבורג שבארה"ב להשהות חיים על ידי הקפאה פנימית.

קירור טיפולי (therapeutic hypothermia) הוא טיפול רפואי מוכר שיכול לשפר באופן ניכר את יכולת ההישרדות של חולים. השימוש העיקרי בו ברפואה כיום היא בקרב חולים שעברו דום לב מחוץ לבית חולים, זאת כדי לשמר את התפקודי המוחי באמצעות האטת חילוף החומרים וצריכת החמצן של הרקמות בעת ירידה בחום הגוף.

הטיפול מבוצע במספר שיטות - חיצוניות ופנימיות. השיטות החיצוניות מערבות שמיכות מקררות וכיסוי בנוזל קר או קרח. השיטות הפנימיות מערבות מתן נוזלים קרים בעירוי תוך ורידי או מכשירים מיוחדים ששואבים את דם החולה למערכת בה מוזרם נוזל קר בצינור מקביל אשר מאפשר איבוד של חום מהדם לנוזל ובכך מוחזר לגוף דם מקורר. קיימות גם שיטות משולבות שכוללות קירור פנימי וחיצוני גם יחד.

קירור פנימי - כדי להרוויח זמן

הניסוי החדשני יערך על עשרה מטופלים שנפגעו בצורה כזו שללא הטיפול, חייהם יהיו בסכנה. לרוב מדובר בחולים עם פציעות טראומה ודקירות חזה ובטן. על ידי קירור הגוף מקווים המנתחים להרוויח זמן יקר שבחדרי מיון נחשב קריטי ולהגן על המוח. "אנחנו משהים חיים, אבל אנחנו מעדיפים לקרוא לזה שימור חירום והצלה, כך שזה לא ישמע כאילו נלקח מסרטי מדע בדיוני", הסביר דר' סמואל טישרמן, המנתח שיוביל את הניסוי ל-newscientist.

טכניקת השהיית החיים על ידי קירור פנימי פותחה על ידי ד"ר פיטר רי, שערך ניסוי מוצלח בחזירים בשנת 2000. בשנת 2006 הוא פירסם את תוצאות המחקר ודיווח כי הצליח להוריד את טמפרטורת הגוף של החזירים ל-10 מעלות צלזיוס על ידי החלפת הדם שלהם בתמיסה הקרה. החזירים בקבוצת הביקורת שלא עברו את החלפת הדם מתו מהפצעים. 90% מהחזירים שטמפרטורת גופם ירדה ואחר כך עלתה בהדרגה שרדו ולא הראו ליקויים פיזים או קוגנטיבים לאחר מכן.

רק במקרים של מצב חירום

אפקט הקירור נמצא יעיל גם אצל בני אדם, כמו שהוכיחו מקרי התאונות הבאים: אנה בגנהולם, אשה שבדית שרדה לכודה במים קפואים מתחת שכבה של קרח כ-80 דקות וניצלה. מיטצוקה אשויקושי היפני שרד 24 ימים ללא מזון או שתייה פשוט כיוון שגופו נכנס למעין מצב של שינה בעקבות ההיפותרמיה.

הטכניקה החדשה תשמש רק במקרים של מצבי חירום, לפחות לעת עתה, מסבירים בבית החולים. רק חולים שיגיעו לחדר המיון עם דום לב, פצע טראומה חמור בבית החזה ואיבדו לפחות מחצית מדמם יטופלו בשיטה החדשנית. אחוזי ההחלמה במצב כזה עומדים על 7% בלבד.

למרות שהטכניקה החדשנית מזכירה לנו כמה סצנות בלתי נשכחות מסרטי מדע בדיוני, במציאות גוף האדם יכול להיות תחת תנאי הקירור הללו רק למשך כמה שעות, בוודאי לא למספר שנים. גם אם הטכניקה החדשה תעלה את אחוזי ההצלחה בהצלת מקרים קשים רק במעט, מדובר בצעד ענק קדימה עבור עולם הרפואה.

  • עוד באותו נושא:
  • רפואה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully