וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אתם יודעים על טרשת נפוצה?

28.5.2014 / 8:18

היום מציינים בארץ ובעולם את יום המודעות הבינלאומי לטרשת נפוצה - מחלה הפוגעת במערכת העצבים וגורמת להפרעות תפקודיות. הנה כמה דברים שלא ידעתם על המחלה

אילוסטרציה. ShutterStock
אפשר לחיות עם המחלה בשלום/ShutterStock

היום (רביעי) מציינים בארץ ובעולם את יום המודעות הבינלאומי לטרשת נפוצה. טרשת נפוצה היא מחלה שבה מערכת החיסון תוקפת את המוח, גורמת להסרת המיאלין (הבידוד) של העצבים וגורמת למעין "קצרים" בהולכה העצבית ולהפרעות תפקודיות.

זיהום ויראלי, מחסור בוויטמין D, עישון, צריכת מלח גבוהה והשמנת יתר - הם גורמי סיכון גנטיים וסביבתיים המעלים את הסיכון ללקות בטרשת נפוצה. למרות התדמית הקשה של המחלה, הרבה חולים יחיו איתה בשלום. לחלקם הקטן תיגרם נכות ומוגבלות תפקודית כבר בגיל צעיר וחלק נוסף יגיעו לנכויות בגילים מבוגרים.

בטרשת נפוצה חולות בעיקר נשים (75%), ובעיקר צעירות - ב-60% מהמקרים המחלה מופיעה בגילאי 20 עד 40. למחלה הזו יש טביעת אצבע ייחודית אצל כל חולה וחולה, משום שהיא פוגעת במערכת העצבים באזורים שונים, ולכן מתבטאת אצל כל חולה באופן שונה, ודורשת טיפול שונה.

הנה כמה עובדות נפוצות פחות על טרשת נפוצה:

מלח וטרשת נפוצה: מחקרים חדשים שפורסמו בכתב העת Nature קושרים בין צריכה גבוהה של מלח, לעלייה בשכיחותן של מחלות אוטואימוניות (מחלות שבהן הגוף תוקף את עצמו) כמו טרשת נפוצה.

גם ילדים עלולים לחלות: למרות שהמחלה מופיעה לרוב בגילאי 20 עד 40, גילם של החולים הצעירים ביותר בטרשת נפוצה הוא פחות מחמש. המחלה יכולה להופיע גם אחרי גיל 70. בישראל חיים כ-5000 חולי טרשת נפוצה, ובהם כ-150 עד 200 ילדים. אין עדיין הסבר חד משמעי מדוע ילדים חולים כיום יותר.

קנאביס רפואי: טרשת נפוצה מאופיינת גם בנוקשות (ספסטיות) שרירים. הקנאביס הרפואי משמש כאחד הטיפולים המוכחים בכאבים ובנוקשות השרירים בגוף.

הקיץ והטרשת: חום, עייפות ומחזור הווסת עשויים לעורר תסמינים נושנים שחלפו, או שאינם מורגשים יותר, או להחמיר תסמינים כמו זרמים בגפיים.

קו המשווה, ויקינגים וטרשת נפוצה: הסברה היא שהוויקינגים אחראים להפצת הטרשת הנפוצה לצפון מערב אירופה, לאמריקה, לגרמניה, צרפת, סקנדינביה, המדינות הבלטיות ואנגליה. שכיחות המחלה עולה ככל שהולכים ומתרחקים מקו המשווה. שכיחותה היא 1 עד 10 ל-100,000 איש באפריקה, אמריקה הדרומית או מזרח אסיה. בצפון אמריקה ובצפון ומערב אירופה עולה שכיחות המחלה ומגיעה ל-100עד 200 חולים ל-100,000 אנשים. ישנה עלייה בשכיחות המחלה גם ביפן וגם במזרח התיכון. אין הסבר חד משמעי לגורמים לעלייה בשכיחות. יש המייחסים זאת לחשיפה מוגברת לגורמי סיכון ידועים כמו עישון, מחסור בוויטמין D, מלח והשמנה.

הפרעות קשב וריכוז או טרשת נפוצה? טרשת נפוצה עלולה לגרום להידרדרות קוגניטיבית. מספר לא מבוטל של חולים יסבלו מקשיי זיכרון, ריכוז, קשיי למידה בעיקר בעיבוד ובלמידת מידע חדש, הפרעה בביצוע משימות הכרוכות בזריזות ובעומק מחשבה וכדומה.

מיגדר וטרשת נפוצה: נשים אומנם חולות יותר, בעיקר בסוג ההתקפי של המחלה, אולם גברים בדרך כלל חולים קשה יותר ובסוג הפרוגרסיבי. פגיעה בתפקוד המיני היא אחת מההפרעות. יחד עם זאת בגלל הפגיעה העצבית נשים עשויות להתקשות להגיע לאורגזמה.

חוף הים במיאמי. AP
נמצא קשר בין חוסר בוויטמין D לטרשת נפוצה/AP

חשיפה לשמש וטרשת נפוצה: השמש היא מסימני ההיכר של ישראל, ויחד עם זאת ישראלים רבים סובלים מחסר בוויטמין D שמקורו בעיקר מקרינת השמש. חסר בוויטמין קשור לעלייה בסיכון לסרטן (גורם התמותה הראשון בישראל) מחלות לב וכלי דם (גורם התמותה השני בישראל), דיכאון, סוכרת ועוד. לאחרונה פורסמו מחקרים הקושרים בין מחסור בוויטמין לשכיחות הגוברת של טרשת נפוצה. חסר בוויטמין מסייע אמנם בהתפרצות טרשת נפוצה, אבל, טרם הוכח שהשלמת חסרים מונעת תחלואה, משפרת את מצבם הבריאותי של החולים ומונעת תמותה.

עישון וטרשת נפוצה: גברים מעשנים מצויים בסיכון גבוה פי 3 לחלות בטרשת נפוצה ונשים פי 2, כך דיווח כתב העת הרפואי Neurology בעקבות מחקר בהשתתפות 22,000 נסקרים צעירים בני 40 עד 47. בניגוד למצבים רפואיים אחרים, בהם נמצא שהפסקת עישון משפרת את הבריאות, הפסקת עישון לא תשנה דבר במצבו הבריאותי של החולה לאחר התפרצות טרשת נפוצה.

טרשת, אבל קצת אחרת: עיוורון זמני, או ירידה בראייה, שמקורה בדלקת של עצב הראייה יהיה התסמין הראשון שיופיע אצל רבע מהחולים בטרשת נפוצה. תסמינים נוספים שיכולים להופיע יהיו הפרעה בתחושה כמו זרמים ונימול בגפיים. חולשה ברגל אחת, בשתי רגליים, או ביד ורגל באותו הצד. לפעמים החולה יסבול מהתקפי חוסר שיווי משקל ומסחרחורות חריפות. מכאבים, למשל התקף של כאב שימוקד בפנים. חולים רבים סובלים מעיפות כרונית, שלא כרוכה בביצוע מאמץ. חלק ניכר מהחולים סובלים מדיכאון. שיעור גבוה סובלים מרגישות לחום. התקפי טרשת גורמים גם לפגיעה בחוט השדרה ועלולים לפגוע בשליטה בסוגרים.

מזריקות יומיומיות לטיפול יחיד: אחרי שנים ארוכות ומייגעות של טיפול תרופתי שניתן לחולים אך ורק בזריקות, וגרם לאחד משני חולים להפסיק את הטיפול, פותחו טיפולים חדשים ויעילים בכדורים, דוגמת התרופה אובג'יו שנכללה בסל התרופות האחרון. תרופה נוספת שעתידה לשנות את פני הטיפול מקצה לקצה והוכחה כעוצרת את פעילות המחלה לתקופה ארוכה, היא למטרדה. התרופה ניתנת בעירוי פעם בשנה, למשך שנתיים. תרופות נוספות יעילות לטיפול במחלה הן גילניה וטיסברי.

ייעוץ מקצועי להכנת הכתבה: ד"ר רון מילוא, מנהל המחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי האוניברסיטאי ברזילי באשקלון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully