וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה מאוחדת הפסיקה שירות לילדים נכים?

כרמית ראובן

20.5.2014 / 8:22

אמו של יצחק הקטן שנולד עם נכות ראתה ברופאת הילדים שלו לא פחות ממלאכית, אבל אז היא קיבלה את ההודעה שקופת החולים שלו מבטלת את השירות "רופא עד הבית" לילדים נכים

קופת חולים מאוחדת. מגד גוזני
בעקבות הפניה, ההחלטה בוטלה/מגד גוזני

למי שאין לו ילדים זה אולי נשמע כמו מותרות. רופא עד הבית? מה פתאום? לא אמרתם שיש מחסור ברופאים? אבל הורים לילדים יודעים עד כמה שירות כזה הוא חיוני וקריטי במקרים רבים. על אחת כמה וכמה הורים לילד שנולד עם מוגבלות כלשהי או מצב רפואי מורכב המצריך ביקורים רבים אצל רופא המשפחה.

מבחינת קופות החולים זה שירות מאוד משתלם, משום שהוא חוסך המון כסף על אשפוזים מיותרים, מבחינת ההורים זאת הצלה, לא פחות מכך. זאת הסיבה שהורים רבים הגיבו בפליאה ובזעם כשהודיעו להם שהשירות הזה ייפסק ויינתן מעתה רק למבוגרים הסובלים מנכות. מה יהיה על הילדים? ההורים ייאלצו להתמודד.

נחמה (שם בדוי) היא אמא לאחד הילדים הללו, יצחק הקטן (שם בדוי). הוא עדיין תינוק אבל כבר זקוק למעקב רפואי צמוד והוריו בעיקר זקוקים לאוזן קשבת של אנשי מקצוע. כשנחמה גילתה על ביטול השירות "רופא עד הבית" במאוחדת, היא פנתה ללחצן המצוקה של "סמאללה" כדי להסביר עד כמה ההחלטה הזאת פוגעת בה ובהורים רבים כמותה, הצעד הזה של נחמה, גרם לשינוי. במאוחדת החליטו להשאיר את השירות.

בשיחה עם 'סמאללה' נחמה מתארת את התחושות שלה כאשר הודיעו על ביטול השירות "אני כל כך במצוקה, בשבוע שעבר היינו בטיפול נמרץ, אנחנו משובשים לגמרי מכזה שבוע. אני מרגישה שקופת החולים מתעסקת עם אנשים במצוקה שלא יכולים להילחם כי הם כבר מותשים", אמרה.

מה קרה שם בעצם?
"בתחילת השבוע הודיעה לנו הרופאה של יצחק, רופאה שמגיעה כל הזמן הביתה כדי לטפל בו, שמפסיקים את השירות שלה במאוחדת ובתוך שבוע לא יהיו יותר ביקורים בבית. אמרתי לה 'כשהיית שבועיים בחו"ל לא החזקנו מעמד בלעדייך, אז איך נסתדר עכשיו כשאת בכלל לא פה? אני לא יכולה לדמיין את זה שנישאר לבד, כמו יתומים כאלה'. הבן שלי, יצחק, בן שנה ושלושה חודשים, סובל ממוגבלות. לפני שהחלנו לקבל את השירות הזה ממאוחדת, היינו כל הזמן מגיעים לאשפוז בבית החולים כי בקופה לא ידעו איך להתמודד עם זה".

מה זאת אומרת "לא ידעו להתמודד"?
"בכל פעם היה רופא ילדים אחר צריך ללמוד מחדש את כל התיק שלו עד שניתן היה לטפל בו ומצאנו את עצמנו כל הזמן במיון. הרופאים הרגילים לא יודעים לטפל עם ילדים מורכבים כאלה, זה לחכות בתור, יחד עם ילדים חולים אחרים. יש ילדים שהרופאה הזאת גידלה אותם והיום הם כבר בני 15, זה אבסורד שמפטרים אותה ככה ומפסיקים את השירות הזה", אומרת נחמה.

וזה גם לא הגיוני לא להחזיק שירות כזה כי בסוף זה עולה להם יותר. שלא לדבר על הטרטור, יש ילדים שצריכים להיות מונשמים כל הזמן ויש ילדים עם קטטר, זה סיפור להוציא אותם מהבית לביקורים התכופים אצל הרופא. אנחנו למשל עדיין מבררים את מצבו של יצחק, אנחנו צריכים להגיע לרופאים מומחים, הם צריכים להעריך את המשך הטיפול בו. לפני שקיבלנו את השירות של ד"ר נטלי, אני ניסיתי לארגן לו את התיק הרפואי. ניסיתי לעשות לו סדר בדברים כדי שרופאים יוכלו לעקוב אחרי כל ההיסטוריה הרפואית שלו. לכל מקום שהגעתי רופאים אמרו לי שזה לא יכול להיות שאני, האמא, אני זו שמשמשת למעשה הרופאה המטפלת שלו ואני זו שעוקבת אחרי ההיסטוריה הרפואית".

ומה קרה כשהגיעה הרופאה שלו?
"כשד"ר דכטיאר הגיעה היא למדה את התיק שלו, הכירה אותו והפכה להיות המומחית לעניינו. אם היינו צריכים לעשות בדיקת גסטרו, היא היתה אומרת לנו בדיוק מה לשאול את הרופא, במקרים מסויימים היא היתה מצטרפת אלינו לפגישות עם רופאים כדי להיות ממש מעורבת. או מבקשת שנעשה איתה שיחת ועידה.

אני יכולה להתקשר אליה באמצע הלילה לחוצה כי הסיטורציה שלו ירדה ואני לא יודעת מה לעשות והיא תמיד מרגיעה אותי, היא היתה אומרת מתי צריך ולא צריך לרוץ למיון, מאז שהיא התחילה בתפקיד הזה חסכנו למאוחדת הרבה מאוד ביקורים במיון"

זה שירות שניתן רק במאוחדת?
"לא, למיטב ידיעתי יש שירות כזה גם בקופות חולים אחרות, אנחנו משפחה נורא גדולה, אנחנו חרדים, מצבים כאלה גורמים לנו לשקול פעם נוספת את היותנו חברים במאוחדת. הרי זה לא רק אני, בעלי ויצחק. זה כל המשפחה והחברים והשכנים, אנחנו הרבה אנשים שמבינים שבלי השירות הזה, משהו חסר לנו במאוחדת".

"לא אמרו למה, אמרו פשוט להודיע להורים שאין יותר"

בעקבות הפנייה של נחמה, פנינו גם לרופאה של יצחק, כדי לשמוע את עמדתה. ד"ר נטלי דכטיאר היא לא רק רופאת ילדים במאוחדת, היא בעיקר המנהלת הרפואית במכון עלה בירושלים – עבודה עם ילדים בעלי בעיות רפואיות כרוניות קשות. גם עם ד"ר דכטיאר דיברנו לפני שבמאוחדת החליטו להחזיר את השירות בעקבות פניית 'סמאללה'.

"זאת לא רק בעיה ספציפית של יצחק אלא של כל הילדים באזור, אני מטפלת בילדים עם בעיות מורכבות. יש לי ניסיון בטיפול בילדים שלא רק סובלים מאיזה כאב אוזניים, או שיש להם חום. כשהילד סובל מבעיות מורכבות יותר, לרופא המשפחה אין כלים להתמודד עם זה והוא שולח למיון. הרופא לא יכול להתחיל ללמוד את ההיסטוריה הרפואית של ילדים מורכבים, יל לו עומס עבודה והוא צריך לטפל בכולם", מסבירה ד"ר דכטיאר.

"אני עובדת איתם יום יום ולכן אני יכולה לטפל בהם בבית ולמנוע מצב של אשפוזים מיותרים וביקורים מיותרים במיון וגם שלא ישלחו אותם לבדיקות מיותרות. לכן מאוחדת פנתה אלי בבקשה לקחת אחריות על אותם ילדים מורכבים ולטפל בהם בבית על מנת למנוע מצבים כאלה של ביקורים יקרים ומיותרים במיון".

במה כרוך השירות שאת מספקת?
"הייתי מגיעה אליהם הביתה וגם נותנת מענה טלפוני 24 שעות ביממה. עכשיו פתאום החליטו לסגור את השירות, אני לא יודעת למה, לא קיבלתי תשובות מההנהלה. שלחתי מכתב בניסיון לברר את פשר ההחלטה אבל לא קיבלתי מענה. קיבלתי רק מכתב מהמנהל האישי שלי שבו הוא מיידע אותי שהשירות יפסיק להינתן לילדים החל משבוע הבא הוא יינתן רק למבוגרים. את האחריות ליידע את החולים הטילו עלי כמובן וזהו".

איך ההורים הגיבו?
"ברגע שהתחלתי להתקשר קיבלתי תגובות סוערות ההורים לא מבינים מה עומד מאחורי ההחלטה הזאת ומה האלטרנטיבה שמספקים להם. ההורים חסרי אונים, הם רגילים שיש להם עם מי לדבר בכל שעה".

ממאוחדת שרותי בריאות נמסר בתגובה:
"לנוכח זמן ההתראה הקצר מדי שניתן למטופלים (תקלה אצלנו), השירות יימשך בשלב הזה ועד לבדיקה חוזרת של חיוניותו".

עוד בסמאללה:
מדענים מזהירים מפני קדחת הדנגי במונדיאל בברזיל
בעלי השכלה גבוהה מתאוששים טוב יותר מפגיעות ראש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully