וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוגל ארת' שומר על הבריאות של שבטים מבודדים באמזונס

11.5.2014 / 10:49

בחלק מהשבטים המבודדים באמזונס עלתה התמותה ממחלות ב-80% לאחר מפגש עם האדם המערבי. כעת חוקרים גילו כי על ידי שימוש בגוגל ארת' הם יכולים להגיע לשבטים, אך להישאר מרחוק

תמונה נדירה של שבט אינדיאני באזור פארק מאנו, פרו, ינואר 2012. רויטרס
בני שבט שהתגלו לפני כשנה. האדם המערבי מביא עמו מחלות שעלולות להרוג אותם/רויטרס

איך חוקרים ועוקבים אחר בריאותם של אנשים הגרים בשבטים קטנים ומבודדים, אך לא מזהמים את השבטים שחוסר המגע שלהם עם האדם המערבי משמר את זהותם ובריאותם? חוקרים מאוניברסיטת מיזורי פרסמו מחקר ובו הם מבצעים את המעקב וההערכות באמצעות תצלומי לוויין של גוגל ארת' אחרי שבט שכזה החי בתחומי האמזונס.

גוגל ארת' (או בתרגומו העברי, המעט גרוע לטעמי - גוגל ארץ) היא תוכנה וכלי רב עצמה מבית גוגל המאפשר כבר משנת 2005 לחפש מקומות על גבי הגלובוס ומידע הכולל תצלומי לוויין ותצלומי אוויר ישר מן המחשב האישי. בשל היכולות הללו הוא מאפשר קבלת מידע באופן פשוט, נוח וחינמי, ובכך מקל על חוקרים לקבל מידע ואף להשוות אותו לזמנים עברו.

על פי החוקרים יש כ-100 שבטים שטרם נוצר עמם מגע של אדם מערבי ברחבי האמזונס. במחקר הנוכחי, שגם פורסם בכתב העת המדעי American Journal of Human Biology, הם בחרו להתמקד באחד השבטים הנמצאים על גבול ברזיל ופרו. לטענתם היכולות החדשות של המחקר יסייעו במניעת ההיכחדות של השבטים. מדובר בשבטים מאוד מבודדים המתקיימים לרוב מצייד וליקוט ואין להם כל הבנה של עולם טכנולוגי כזה או אחר. מרבית השבטים הם קטנים והם מתחת ל-100 אנשים.

יער באמזונס. Andre Penner, AP
יער באמזונס/AP, Andre Penner

באמצעות תצלומי הלוויין של גוגל ארת' הצליחו החוקרים לאמוד את שטח המחייה בו השבט בונה מגורים ארעיים שונים, את מספר חברי השבט (שעומד על כ-40), וכן השוו את המידע למידע אודות 71 שבטים דומים הנמצאים בברזיל שכבר נוטרו בעבר. זוהי שיטה שהשתמשו בה עד היום בעיקר על מנת לעקוב אחר אוכלוסיות של ציפורים נדירות.

הסיבה שהחוקרים מדגישים את חוסר המגע, הוא שמדובר בשבטים שהיו מבודדים עד לאחרונה, אך בגלל התרחבות, הם נאלצים לראות את האדם המודרני, וכיום יש תמונות שלהם מנסים למשל להפיל מטוסים באמצעות חץ וקשת. החוקרים מציינים גם כי גודל השבט הוא משמעותי ליכולת ההישרדות שלו.

יתרה מכך, הם מסבירים, לאחר מגע עם אדם מודרני השבטים הללו נכחדים, בעיקר בשל פיתוח מואץ, כריתת יערות ותחלואה מערבית. לדבריהם, בשבטים אחרים עלתה התמותה ממחלות ב-80% לאחר מפגש עם האדם המערבי. כמו כן הם מסבירים כי ישנם שבטים שנפגעו קשות לאחר שפגשו סוחרי סמים ועוד שניסו לנצלם.

האפשרות הנוחה והגישה למידע ויזואלי אפקטיבי באמצעות גוגל יצר כאן כלי מחקר המאפשר לשמור על השבטים הללו ולעקוב וליצור אזורי חיץ בינם ובין האדם המערבי.

אורי גורן הוא מנכ"ל חברת אי-פוכונדר

  • עוד באותו נושא:
  • חדשנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully