וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קופת חולים למבוטח: אנחנו התרשלנו - אתה תשלם

כרמית ראובן, סמאללה

8.5.2014 / 8:16

מה עושים כשסובלים מכאבים באמצע הלילה ובקופה לא עונים? הולכים למיון. נחום גלעדי בן ה-79 הגיע פעמיים למיון, ובכל פעם נשלח הביתה, בפעם השלישית אשפזו אותו - ואז דרשו ממנו לשלם

נחום גלעדי. באדיבות המשפחה
הם לא מטפלים כמו שצריך, ואני צריך לשלם?", נחום גלעדי/באדיבות המשפחה

לפעמים לא ברור למה התכוון המשורר בחוק ביטוח בריאות ממלכתי. מדינת ישראל קיבלה על עצמה את הקונספט לפיו בריאות – היא לא עניין תלוי ממון. כל אזרחי המדינה צריכים לקבל טיפול רפואי, מבלי לשלם על כך. במיוחד כשמדובר בבעיה רפואית דחופה המצריכה הגעה לחדר המיון. אבל כשקופת החולים היא גם הבעלים של בית החולים, אז היא מצד אחד רוצה שהאגרה תשולם במלואה ומצד שני היא לא רוצה להיות זאת שמשלמת.

נחום גלעדי (79) מצפון הארץ לא מבין למה הוא נדרש לשלם עבור טיפול טריוויאלי בדלקת ריאות. נחום פנה ללחצן המצוקה של סמאללה ותיאר סיפור הזוי – הוא פנה בלי הפסקה למוקד הפניות של קופת החולים כללית, לא קיבל מענה, ואז הגיע פעמיים לחדר המיון של בית החולים כרמל בחיפה, רק בפעם השלישית אשפזו אותו אבל דרשו שישלם עבור הפעמים הקודמות שבהן לא אושפז.

"בפעם הראשונה הלכתי לרופא במר"מ", מתאר גלעדי, "עשו לי שם צילומים ובדיקות, התעכבתי שם איזה שלוש שעות עם כל הכאבים, בסוף נתנו לי כדורים, אבל עם הכאבים היו לי כאבי תופת. באמצע הלילה הכאבים החמירו, אז צלצלנו למוקד של כללית, שעתיים חיכינו שיענו לנו, לא ענו".

לא ענו במוקד של הכללית?
"לא ענו בלילה בכלל, אז איזה אלטרנטיבה נתנו לנו? כלום. אז נסענו למיון, הרגשתי ממש לא טוב, אני בן 79, עברתי ניתוח לב והכאבים הפחידו אותי אז נסענו למיון, נשארנו שם כל הלילה ובסוף אמרו לי להמשיך עם הכדורים. הגעתי הביתה ושוב הכאבים ממשיכים, לא הרגשתי טוב לגמרי, זה היה בשבת, שוב צלצלנו למוקד של הכללית, שוב לא ענו ושוב נסענו למיון והרופאים התורנים האלה כנראה לא יודעים כלום כי גם הם החזירו אותי הביתה בלי לטפל בבעיה. למחרת הלכנו לרופא המשפחה".

כל הזמן הזה ואתה סובל מכאבים?
"כאבים עזים, אני סובל מכאב בלי הפסקה, כאב רציני. אז הרופא משפחה אמר לי עכשיו תלך לחדר המיון, היום יום ראשון, יש שם רופאים טובים הם יבדקו כמו שצריך. הלכתי שוב למיון ובאמת בפעם הזאת בדקו אותי כמו שצריך עשו לי צילום, עשו לי סי.טי. מצאו שיש לי דלקת ריאות עם שפעת רצינית. זה היה כבר בלילה, אשפזו אותי והחליפו לי את כל הכדורים. עכשיו הם דורשים ממני לשלם על כל זה"

אתה צריך לשלם על הביקורים החוזרים ונשנים במיון?
"כן, כאילו שאני אשם שלא ענו לי במוקד. בלילות ובשבתות אין לי לאן ללכת עם כאבים כאלה חוץ מלמיון, זה לא שמשעמם לי, אני אדם מבוגר, לא מחפש מציאות, הם לא השאירו לי ברירה אלא ללכת למיון ואחר כך הם דורשים תשלום על משהו שאמור להיות בחינם"

אולי הם חושבים שכל פעם פנית מסיבה אחרת?
"לא זה הכל היה ברצף, יום אחר יום עם אותם כאבים באותם מקומות. הם דורשים 800 שקל אגרה על כל פעם שביקרתי בחדר המיון ולא אשפזו אותי. עכשיו, אחרי שהבת שלי פנתה לפניות הציבור שלהם, הם החזירו מכתב שבו הם אומרים שהפניות מוצדקות אבל בכל זאת אנחנו צריכים לשלם, הורידו את האגרה לבערך 200 שקל לביקור, אז זה יוצא בערך 400 שקל במקום 1,600 שקל אבל עדיין, אני לא מבין למה אני צריך לשלם את זה בכלל. נראה לי ממש לא פייר מצידם".

אשתו של גלעדי, אהובה, מספרת: "מצלצלים למוקד הפניות ולא עונים לנו, 40 דקות על הקו ובזמן הזה אני שומעת את בעלי צורח מכאבים בחדר הסמוך, מה היינו אמורים לעשות?"

משרותי בריאות כללית נמסר בתגובה:

"אנו שמחים לעדכנך כי לאחר דיון נוסף הוחלט, לפנים משורת הדין ולאור הנסיבות שהוצגו על ידי הפונים, לפטור גם מתשלום אגרת המיון. הודעה מועברת למרפאתם, להסדרת הנושא. אנו מבקשים להדגיש כי התשובה שניתנה התבססה על חוק בריאות ממלכתי והנחיות משרד הבריאות, שקבעו כי גם כאשר הפניה מוצדקת, אם אין מדובר בקריטריונים שקבע משרד הבריאות, כמו אשפוז, הרי שעל הקופה לגבות אגרה. עם זאת, איננו נוהגים שרירות לב וכל מקרה נידון לגופו. כאמור, לאחר בדיקה נוספת, הוחלט על מתן הפטור. אנו מאחלים למר גלעדי בריאות טובה".

האומנם לפנים משורת הדין?

עו"ד תמר בחבוט ממשרד א.ר גמליאל היא מומחית למשפט ורפואה ומשמשת סגנית יו"ר וועדת הבריאות בלשכת עורכי הדין, לדבריה, לא מדובר באיזו מחווה של קופת החולים "החוק נתון פה לפרשנות, המחוקק יוצא מנקודת הנחה שהצוות הרפואי יעשה את העבודה שלו כמו שצריך. כשמגיעים לבית החולים ישנם שני תשלומים, אגרת ביקור במיון ותשלום עבור הטיפולים. החוק מבחין בין שני מצבים – במצב אחד אדם מגיע בלי הפניה, אבל אם הוא מאושפז הוא לא משלם שום דבר ובמצב אחר הוא מגיע בלי הפניה ולא מאושפז, במקרה כזה הוא צריך לשלם, אבל אם הפניה שלו התבררה כמוצדקת – אז הוא צריך לשלם רק את אגרת המיון – כמעט 200 שקלים.

במקרה הספציפי הזה, קופת החולים מתחבאת מאחורי הנימוק שלפיו סיבת ההגעה למיון הייתה מוצדקת, ובגלל זה, הוא לא צריך לשלם על הטיפול, אך מכיוון שלא היתה לו הפנייה, הוא נדרש לשלם את אגרת המיון, משום שהוא לא אושפז. במקרה הזה, אפשר לבוא ולהגיד שאם הצוות היה פועל כראוי, היו מגלים את דלקת הריאות שלו עוד קודם לכן ולא משחררים אותו הביתה אלא מאשפזים אותו – במקרה כזה הוא כאמור לא צריך לשלם דבר. על אחת כמה וכמה אם הוא ניסה להשיג הפניה במוקד הפניות של קופת החולים ולא היה שם מענה.

אם צוות בית החולים היה מבצע את עבודתו נאמנה והיה מאשפז אותו כבר בפעם הראשונה, אז הוא גם לא היה נדרש לשלם וגם היו נחסכים ממנו כאב, סבל וטרטור להגיע 3 פעמים לבית החולים ומזה שרותי בריאות כללית בוחרים להתעלם".

מה את ממליצה לאנשים שנתקלים במצבים כאלה?
"אני ממליצה לפנות לבית דין לתביעות קטנות. הם לא צריכים עורך דין, הם יכולים להתנסח בשפה פשוטה, לגשת לבית המשפט ולטעון שכתוצאה מרשלנות הרופאים בטיפול בהם, קודם כל נגרם להם כאב וסבל, משום שדחייה של האשפוז היא למעשה דחייה של הטיפול, מה שגורם להחמרה במצב ואז גם הטיפול הופך למורכב וארוך יותר ודבר נוסף הוא שהם נדרשים לשלם כסף שהם לא אמורים לשלם. נכון שזה לא מופיע בחוק, אבל זה מכיוון שהמחוקק לא חשב שהצוות הרפואי יתרשל, הוא חשב שאם צריך אשפוז אז יאשפזו וזהו".

עוד בסמאללה:
למה לא להוריד את מחירי החלב והגבינות?
בעלי השכלה גבוהה מתאוששים טוב יותר מפגיעות ראש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully