וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בישראל: השתלת קשתית מלאכותית להחזרת הצבע לעין

תוכן ממומן

7.5.2014 / 8:38

שולמית זבולון, מושתלת הקשתית הראשונה בישראל, חזרה לראות אחרי 15 שנים: "חיי השתנו, סוף סוף אני רואה"

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

"אני רוצה תמיד עיניים כדי לראות את יפי העולם ולהלל את יופיו" אמר נתן זך בשירו. כל איבר בגופינו מהותי וחשוב לתפקודינו והווייתנו, אך ערכם של העיניים ויכולת הראייה שלנו כה יקר לנו. לא בכדי פירושו של הביטוי בבת עיני הוא היקר לי מכל. אפשר רק לשער איזה אובדן וכאב חווים אנשים שמאבדים את ראייתם עקב תאונה או פציעה. על כך יכולה להעיד שולמית זבולון, מושתלת הקשתית הראשונה בישראל, שחזרה לראות בעינה לאחר 15 שנים: "חיי השתנו, סוף סוף אני רואה".

מהי קשתית העין?

קשתית היא רקמה המכילה פיגמנט אשר קובע את צבע העין. בקשתית יש פתח עגול אותו אנו מכירים כאישון, אשר למעשה מווסת את כמות האור הנכנסת לעין. בעין בריאה, הקשתית והאישון שבמרכזה, מהווים מעין צמצם. האישון מתרחב ומתכווץ, והדבר תלוי בכמות האור: כשהיא גדולה הוא מתכווץ על מנת למנוע סנוור ובחשיכה הוא מתרחב. במקרים בהם קשתית העין חסרה בעקבות תאונה או מום מולד, אין וויסות של כמות האור הנכנסת ולכן ייגרם לחולה סנוור וטשטוש ראייה. בנוסף לכך, בהיעדר קשתית ישנה פגיעה אסתטית, עקב שוני בין הצבעים של שתי העיניים.

צפו בסרטון השתלת הקשתית של המרכז הרפואי "עיניים"

בשבריר של רגע איבדה ראייה בעין אחת

שולמית זבולון (68) מקיבוץ רמת יוחנן, לא שוכחת את היום שבו השתנו חייה. היא הושיטה את ידה כדי לקחת דבר מה מארון המטבח, לפתע מעדה ודלת ארון המטבח ניפצה את משקפיה. עדשת הזכוכית של המשקפיים חדרה לעינה והתנפצה בתוכה. הדבר גרם להרס העין, שולמית איבדה את קשתית העין ואת העדשה.

"כשהגעתי לבית חולים, אמרו לי שאני כמו פצועת מלחמה, ושאני לא אראה יותר, שהלכה לי העין". שולמית עברה ניתוח חרום במטרה לשמור על שלמות העין. הניתוח כלל הוצאת עדשת העין ותפירת הקרנית, כך שהיא נותרה ללא עדשה וללא קשתית. הפגיעה גרמה לכך שראייתה הייתה מטושטשת והיא נותרה ללא צבע בעין הפצועה. "במשך 15 שנים ראיתי כמו מעבר לזכוכית מלאה בוץ. היה לי קשה במיוחד כשהסרתי את המשקפיים, העין נראתה כמו בור שחור. מובן שזה השפיע עליי לרעה, חשוב לכל אישה להיראות טוב".

לפני מספר חודשים ניתנה הרצאה שנושאה הוא רפואת עיניים בקיבוץ של שולמית. בתום ההרצאה ניגשה שולמית למרצה שהפנתה אותה למומחה העיניים ד"ר דוד ישראלי, מומחה קרנית, מנהל המרכז הרפואי 'עיניים' בחיפה ומנתח בכיר במחלקת העיניים בביה"ח "כרמל". "ד"ר ישראלי סיפר לי על האפשרות להשתלה. בגלל שזהו ניתוח ראשון בארץ מובן שעלו בי חששות, אבל ידעתי שאם זה יצליח, אני סוללת את הדרך לעוד אנשים לראות".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

אפשר לבחור את צבע העין

הניתוח החדשני שבוצע ע"י ד"ר ישראלי ב"עתידים מדיקל סנטר" היה מורכב בעצם משני ניתוחים, האחד, השתלת עדשה תוך-עינית אשר הביאה לשיפור הראייה והשני כלל השתלת תותב של קשתית (Iris) להחזרת הצבע לעין. "החידוש בהשתלה זו הוא בכך שהרקמה המלאכותית עשויה מחומר גמיש, וניתן להזמין כל צבע שרוצים. מצלמים את העין הבריאה, שולחים למעבדה והם מייצרים קשתית מלאכותית בצבע של העין הבריאה. הקשתית המושתלת דומה מאד לקשית אמיתית והיא נראית עין אמיתית לחלוטין", אומר ד"ר ישראלי.

הניתוח בוצע בהרדמה מקומית באמצעות טיפות. ד"ר ישראלי השתיל בעינה של שולמית עדשה תוך-עינית וקשתית מלאכותית. שתיהן הוזמנו על פי נתוני העין הבריאה שלה. הקשתית המלאכותית יוצרה בגרמניה ע"י חברת Human Optics. היתרון בקשתית המלאכותית מסוג זה הינו בחומר הגמיש, אשר מאפשר להחדיר את השתל דרך פתח קטן שגודלו כ- 4 מ"מ. בעולם נעשו כבר מספר השתלות ובארץ זוהי הפעם הראשונה.

סיכויי הצלחה גבוהים

השתלת הקשתית מיועדת לאנשים שיש להם חוסר מולד בקשתית או כתוצאה מטראומה שנגרמה לעין: מכת אגרוף, משחק פיינטבול, וכל טראומה שיכולה להיגרם בזמן ניתוח. לאור הצלחת הניתוח של שולמית אחת הממתינות לניתוח היא בחורה צעירה שנפצעה בפיגוע בדולפינריום, ועינה נפגעה. "היא זקוקה להשתלה לצורך תפקודי ואסתטי. כרגע על מנת להסוות, היא מסתובבת עם בלורית שיער שמסתירה לה את העין", אומר ד"ר ישראלי. סיכויי ההצלחה של השתלת הקשתית הם גבוהים מאוד לכל מי שמתאים לכך.

"אחרי ההשתלה ישבתי וד"ר ישראלי הראה לי משהו ושאל אותי אם אני רואה את זה. ראיתי נהדר, וצעקתי: אני רואה, אני רואה! זה היה מאוד מרגש, וכולם שמחו. ד"ר ישראלי והצוות תמכו ועשו זאת באהבה ובאנושיות רבה. אני מרגישה שזכיתי. סוף סוף יש לעין שלי צבע, זה מתאים לי, ואני אוהבת את זה. זה הוסיף לי הרבה ביטחון, אני מסתכלת על המראה ורואה עין, ומרגישה כל כך מאושרת ומלאת תודה", מוסיפה שולמית. כעבור מספר שבועות הותאמו לי גם משקפיים והיום אני רואה מצוין גם לקרוב וקוראת גם עם העין המושתלת.

עוד על מגוון הטיפולים במרכז הרפואי "עיניים"

המרכז הרפואי "עיניים" השתתף בהכנת הכתבה

  • עוד באותו נושא:
  • עיניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully