וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך גורמים לילד להתנתק מהמחשב?

עינב קשר

10.5.2014 / 8:47

סוף השבוע הגיע אבל הילד שלכם לא מוכן לשמוע על טיולים? הנה כמה עצות מעשיות לצמצום זמן הבהייה של ילדים במסכים השונים, ולניצול ימי החום לפעילויות משותפות ולגיבוש משפחתי

אילוסטרציה. ShutterStock
עדיף לשלוט בתכנים הנצרכים מאשר לבטל את השימוש במחשב/ShutterStock

לא הספקנו להיפרד ממנו, והקיץ שוב כאן. לא תספיקו למצמץ והחופש הגדול ידביק אותו. כיוון שגם הקייטנה הטובה ביותר מסתיימת מתישהו, והיות שיש גבול למספר הביקורים השבועי בקניון, קרוב לוודאי שהילדים שלכם ישבו מול מסך המחשב, הטאבלט והטלפון הרבה יותר משתרצו. מה אפשר לעשות כדי לצמצם את זמן השהייה שלהם מול המסכים השונים ולהפוך את ימי הקיץ למגבשים, משפחתיים ואפילו חינוכיים?

הגדירו זמן מסך יומי: לפי האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים, מומלץ לתחום את זמן הגלישה לשעתיים ביום. קבעו מראש שעות שימוש והקפידו עליהן.

התנסחו על דרך החיוב: אל תגידו מה אסור, אלא החליטו יחד מה מותר - העלו יחד אפשרויות וחלופות, דרגו אותן במונחים ערכיים: עדיף לשחק בחוץ עם חברים, לדוגמה, מאשר לגלוש, לבד, באינטרנט. כאשר אתם "אוכפים" את החוקים שעליהם הוחלט הקפידו על ניסוח חיובי: במקום "רד מיד מהמחשב!", למשל, אמרו: "אתה יכול להשתמש במחשב עד שש".

תנו דוגמא אישית ופנו זמן לילדים: מגוחך לבקש מילד להפסיק לשחק במחשב תוך גלישה בפייסבוק. היו מוכנים, באמת ובתמים, נפשית ופיזית, לפנות זמן לבילוי עם הילדים. הדרך הטובה ביותר ללמד ילדים חלופות לשימוש במכשירים השונים היא הדגמה ופעילות משותפת.

אבא מקריא סיפור לבתו. ShutterStock
אף פעם לא מאוחר מדי להתחיל לקרוא/ShutterStock

עשו דברים שהם אוהבים: אל תקחו את הילדים לשחק פינג פונג עם החברים שלכם רק כי לדעתכם הם אמורים ליהנות מזה. שחקו אתם במשחקים שהם אוהבים. מומלץ תמיד לשבת עם הילדים ולשחק יחד, כדי להתוודע למשחקים שבהם הם משחקים ולהשפיע על השימוש במחשב בצורה טובה יותר.

לא חייבים לעזוב את הבית: בישול משותף, הדפסת תמונות וסידורן באלבום משפחתי, או משחק קלפים מסורתי הם אפשרויות מצוינות לניצול שעות הפנאי המשפחתיות.

למדו אותם לאהוב לקרוא: רוב הילדים הפסיקו לקרוא בצורה מסודרת או מעולם לא התחילו. החופש הגדול הוא הזדמנות נפלאה להתגייס לנושא מחדש. רצוי, כמובן, להתחיל להקריא לילדים בגיל צעיר ולפתח אצלם התעניינות אישית בקריאה, אבל אף פעם לא מאוחר מדי לנסות לקרוא שוב.

אל תוותרו על המסך: למרות הצורך להגביל את שעות הגלישה, בשום פנים ואופן אין לוותר על המחשב לחלוטין. למחשב ולמכשירים האחרים שימושים מגוונים ומעניינים, חלקם חשובים ומעשירים וחלקם "רק" מבדרים וגם בזה יש, ללא ספק, צורך. חשוב לייצר היררכיה ולשלוט בתכנים שנצרכים מול המסך: חיפוש מידע על בעל חיים שהילד מתעניין בו מוצלח יותר מקנדי קראש. משחק אסטרטגיה עם חבר שבא לביקור טוב יותר מקריאת פוסטים סתמיים ברשתות החברתיות.

זכרו: החיים הם מה שקורה לאנשים, שם בחוץ, בזמן שאחרים יושבים בבית וקוראים על זה בפייסבוק.

עינב קשר, פסיכולוגיה .M.A, פסיכוטרפיסטית קוגנטיבית התנהגותית CBT

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully