עוברים את המנגל בשלום

    רגע לפני שאתם אורזים את הסטייקים בצידנית ואת הילדים באוטו ויוצאים אל הפארק, קראו את ההמלצות של עמית גנור. ייתכן שהשנה תצליחו למזער את הנזקים של המנגל המסורתי

    עמית גנור
    השומן שבבשר מטפטף על הגחלים ויוצר חומרים מסרטנים (צילום: ShutterStock, Boris Katsman)

    חגי ישראל הפכו זה מכבר להילולת זלילה מתמשכת, וכמוהם סופי השבוע והחופשות בחודשי האביב והקיץ. כל פיסת דשא בפארקים הציבוריים ובאתרי החניונים והטיולים מתמלאים בעם ישראל המביע את שמחתו באמצעות שיפוד נוטף שומן או באמצעות קציצת קבב מפולפלת.

    סל המוצרים הזול ביותר ליום העצמאות
    מאמן המטבח: הכוכב של המנגל

    התפריט קבוע וידוע מראש: סלטים (חומוס?טחינה?סלט חצילים?סלט ירקות), הררי פיתות לניגוב, תפוחי אדמה, וכמויות אדירות של בשר מכל המינים והסוגים. לא צריך להיות מומחה תזונה כדי להבין שזה לא מאוד בריא.

    כדי לעבור את יום העצמאות בשלום חשוב להקפיד על כמה כללי תזונה בסיסיים:

    טוב לדעת (מקודם)

    בשל ביקוש גובר לטיפול יעיל בכאבים: בי-קיור לייזר במבצע מיוחד

    לכתבה המלאה

    פיתה = שלוש פרוסות לחם

    פחמימות: על מנת הבשר רוב האנשים לא יסכימו לוותר, אולם את התוספות המוגשות בפיקניק מומלץ לשקול בכובד ראש. כתוספת פחמימתית ניתן להגיש קלחי תירס, תפוחי אדמה אפויים, או לחם. עדיף להמעיט, עד כמה שאפשר, בפיתות. פיתה אחת שווה לשלוש פרוסות לחם.

    סלטים: מומלץ להגיש בעיקר סלט ירקות טריים. סלט ירקות הוא משביע, דל קלוריות, מכיל נוזלים, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים לרוב. כדאי לוותר על סלטים עם מיונז - הם גם משמינים וגם נוטים להתקלקל אחרי כמה שעות בפארק.

    קינוח: הקינוח המומלץ הוא פירות העונה (אבטיח או מלון, למשל). הם מתוקים, מכילים נוזלים רבים ולא מכילים שומן.

    מוציאים את הקרפיונים לטיול בפארק

    בשר: אם חייבים בשר, מומלץ להגיש בשר רזה. בשר בקר רזה, בשר עוף והודו הם אפשרויות לא רעות בכלל. הם מכילים 5% שומן לכל היותר ואינם עשירים בכולסטרול או בשומן רווי. מומלץ להסיר מהבשר את העור ואת חלקי השומן הגלוי לפני ההגשה.

    דגים: מומלץ להגיש בארוחה דגים. זו אפשרות מומלצת ובריאה היות שהרכב השומנים בדגים בריא הרבה יותר מהרכב השומנים בבשר, בעוף או בהודו. למרות יתרונם של הדגים יש לזכור כי אחוזי השומן משתנים מדג לדג. הדגים השמנים הם נסיכת הנילוס (14%שומן). בפורל ובקרפיון בערך 7% שומן, ואילו הסול, הטונה והכסיף הם דלי שומן.

    אם יש ספק אין ספק

    הבשר מתקלקל בקלות ובמהירות כאשר הוא חשוף לחום. יש להביא את הבשר לאזור הפיקניק בצידנית השומרת על הקור במשך שעות ארוכות. כדי למנוע את חימום הצידנית יש להניחה במקום מוצל. מוצרי מזון כמו חומוס, טחינה ומיונז יש להחזיר בתום כל שימוש לצידנית.

    אם מתעורר חשד שהבשר איננו טרי - עדיף לזרוק אותו מאשר לאכול אותו. חשוב לשמור על תנאים הגייניים בעת הכנת הבשר ובעיבודו. אם התיבול נעשה בשטח יש לשטוף את הידיים לפני תחילת העבודה. את הבשר הטחון (המבורגרים וקציצות) מומלץ להכין בהתחלה היות שהוא מתקלקל במהירות.

    עדיף להמעיט עד כמה שאפשר בפיתות (צילום: ShutterStock)

    היתרון היחיד של צלייה על גחלים הוא שהיא איננה כוללת תוספת שומן. ההבדל הקלורי בין צלייה על גריל ובין טיגון הוא גדול. החיסרון העיקרי של צלייה על גחלים הוא שהשומן שבבשר מטפטף על הגחלים ויוצר חומרים מסרטנים, כמו בנזופירין, העוטפים את הבשר (זו סיבה נוספת להעדיף את הבשר דל השומן). עדיף לצלות את הבשר באמצעות גז ולא על גחלים.

    כל הטיפים לבשר על האש

    אבטיח זה לא מים

    יום העצמאות מתקיים בחודש חם. מומלץ להקפיד על שתייה מוגברת, ולא להניח לפלח אבטיח או מלון להרוות את צימאון הסועדים. המים הם המשקה המומלץ ביותר: הם מרווים את הצמא, אין בהם קלוריות, צבעי מאכל או ממתיקים מלאכותיים.

    עמית גנור היא דיאטנית קלינית ומנכ"לית "עתיד" - עמותת הדיאטנים בישראל

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully