וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבודה בעיניים: מיתוסים ועובדות על ראייה

27.4.2014 / 15:00

גם לכם אמרו בילדות להתרחק ממסך הטלויזיה מחשש שהראייה שלכם תתקלקל? שלושה מיתוסים ועובדות מעניינות על העיניים והראייה שלכם

אילוסטרציה. ShutterStock
שגרה שנתית גם בבדיקות עיניים/ShutterStock

בדיקות ראיה – לא מה שחשבת.

אחד העקרונות הבסיסיים של ניהול אורח חיים נכון ובריא, הוא ההקפדה על שיגרה שנתית של בדיקות גופניות. מה שנכון לגבי בדיקות דם, נקודות חן ועוד, נכון גם לגבי בדיקות ראיה. הסברה המקובלת, שלפיה אם אינך חווה הפרעות בראיה, עליך להתחיל בשגרת הבדיקות השנתית רק בהגיעך לגיל ארבעים, היא שגויה מיסודה.

ראשית, במקרים רבים גם מי שלוקה בהפרעת ראיה, לא תמיד שם לב לכך משום שהיא מתפתחת בהדרגתיות בנוסף, בדיקות הראיה כוללות גם אבחון של מגוון מחלות, מגלאוקומה (עליה בלחץ התוך-עיני), קטרקט וגידולים בגלגל העין, ועד לאבחון סימנים ראשונים של סכרת, כולסטרול גבוה, יתר לחץ דם וטרשת נפוצה.

יתר על כן, אם חווית לאחרונה הפרעות ראיה כגון חוסר מיקוד, שינוי צבע בקשתית, תחושת צריבה, אדמומיות ועוד, ההמלצה עבורך היא לא להמתין לבדיקה השנתית. במקרים כאלו כדאי להזדרז ולקבוע בדיקת ראיה בהקדם.

על משקפי שמש, משקפי ראייה ועדשות מגע

ישנן שמועות רבות על האופן שבו יש לתקן את הראייה. יש הטוענים שיש להסיר את המשקפיים או את עדשות המגע לעתים תכופות, כדי לתת לעיניים לנוח. בנוסף, יש הטוענים שעליך "לבחור צד" ולדבוק בו: או עדשות מגע, או משקפיים.

ובכן, שתי הטענות אינן נכונות. ניתן לחיות בשלום עם הרכבתם של משקפיים ועדשות מגע לסירוגין. ולגבי הטענה הראשונה, מי שזקוק לעדשות מגע או למשקפיים ואינו מרכיב אותם כדבר שבשגרה, מאמץ ללא צורך את עיניו, מה שעלול להוביל להחמרה במצבו.

לגבי משקפי השמש. הסיסמה "הגנה מוחלטת מפני קרינת UV” אינה מדויקת. משקפי השמש אמנם מגנים מקרינת האולטרה סגול, אך לא באופן מלא. קרני UV עדיין יכולות לחדור ולהזיק לרשתית, לקרנית ולעדשת העין. בימי הקיץ שטופי השמש, מומלץ לחבוש כובע רחב שוליים בנוסף למשקפי השמש וליהנות מהגנה מקסימלית ועתירת סטייל.

טלוויזיה. ShutterStock
תפנואת הטענות שלכם כלפי מישהו אחר. הטלוויזיה לא אשמה/ShutterStock

רדו מהמסך שלי !

לדורות רבים של ילדים בישראל ישנו זיכרון משותף אחד, של הורים המפצירים בהם להתרחק ממסך הטלוויזיה, פן יפגעו פגיעה חמורה בראייתם, שעה שהם מרותקים לקופסת הפלאים. הנחת המוצא הזאת מעולם לא זכתה לאישוש מדעי. מסך נוסף שיצא לו "שם רע" הוא מסך המחשב, תחת הטענה כי עבודה ממושכת מול מסך המחשב עלולה להוביל להידרדרות הראיה ולמחלות עיניים חמורות.

הטענות כלפי מסך המחשב ומסך הטלוויזיה אינן נכונות. הסיכון היחיד לעיניים במקרים אלו, היא עייפות העין (astenopia) שהיא מצב לא נעים אומנם אך זאת איננה מחלה ואינה מובילה למחלות אחרות.

  • עוד באותו נושא:
  • עיניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully