וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכה שעדיין איתנו: כינים

15.4.2014 / 15:01

מחקר חדש על כינים שעמידות מפני כל הטיפולים הצליח להפחיד הרבה מאוד הורים, אבל האמת היא שלא צריך להרים ידיים עדיין. הכל על כיני על, ועל עוד 10 מיתוסים מוגזמים ומלחיצים על כינים

אילוסטרציה. ShutterStock
בנים נדבקים פחות?/ShutterStock

מחקר חדש מדיר שינה מעיניהם של הורים: כינים חדשות - המכונות "כיני על" - פיתחו יכולת עמידות גבוהה כנגד כל הטיפולים. המחקר המטריד הזה פורסם במגזין האמריקאי לאנטומולוגיה, והוא אכן מצייר תמונה עגומה.

אבל רגע לפני שאתם מרימים ידיים במלחמה עם הייצורים המגרדים, חשוב להבין כי העמידות שפיתחו הכינים היא נגד תכשירים וחומרים מסוג מאוד מסוים. על פי המחקר, שנערך בין השנים 2007 ל-2009, ותוצאותיו המדעיות מתפרסמות זה עתה, העמידות היא כנגד תכשירים שמבוססים על חומרים כימיים כמו פרמתרין ופנותרין.

הבשורות הטובות הן שקיים בשוק מגוון רחב של תכשירים שלא מבוססים על חומרי הדברה כימיים, ויודעים להשמיד את הכינים במהירות וביעילות.

אחרי שנרגענו ממתקפת כיני העל, ביקשנו מד"ר שמוליק גור משירותי בריאות כללית להפריך עוד כמה מיתוסים מקובלים:

1. כינים עוברות מראש לראש בקפיצה, או עפות מראש לראש

לא נכון.

הכינה, למרות גודלה הזעיר, לא מסוגלת לקפוץ. כינים אכן עוברות מראש לראש, אך זאת בעזרת מגע ישיר של השערות, ועל ידי אחיזת שיער הראש ברגליהן, אך בהחלט לא באמצעות קפיצה או מעוף. מעבר לכך, לכינים אין כנפיים.

לעיתים המגע הישיר בין כובעים או מסרקים שיש עליהם כינים לבין השערות גם מהווה מקור להעברת הכינים.

2. כינים פעילות יותר בקיץ

לא נכון.

כינים פעילות לאורך כל השנה, ואין להן העדפה לעונה זו או אחרת. מה שכן, ישנן תקופות שבהן הילדים יותר פעילים, ולכן יש יותר הדבקויות. אחת התקופות הללו, אגב, היא לאחר חופשות כמו חופשת הפסח.

3. רק ילדים יכולים להדבק בכינים

לא נכון.

ילדים אמנם סובלים יותר מכינים, אך ניתן להדבק בכל גיל, כל עוד יש שיער מספיק ארוך לכינה להיתפס עליו. הסיבה שילדים סובלים יותר מהתופעה, נעוצה בכך שהם "מתערבבים" יותר אחד עם שיערו של השני ונמצאים בקרבה פיזית צמודה יותר לאורך שעות היום.

4. אין באמת הבדל בשיעורי ההידבקות בין בנות לבנים

לא נכון.

בדור האחרון, כחלק ממגמת השוויון בין המינים, נוצר רושם שהסברה שבנות נדבקות בכינים יותר מבנים היא מיושנת ולא באמת מבוססת. אבל בפועל בנות נדבקות בכינים בקלות רבה יותר מבנים.

בנות נוטות לגדל שיער ארוך יותר מבנים, דבר הנותן לכינים מרחב פעולה יותר נרחב, וגם מביא את שיערן במגע גדול יותר עם ראשים אחרים. כמו כן, בנות נוטות להתעסק יותר עם שיערן מאשר הבנים, וזו עוד סיבה לכך ששערן בא במגע עם יותר גורמים חיצוניים. הפיתרון לכך הוא שיער אסוף.

5. ניתן להדבק בכינים גם מחיות הבית

לא נכון.

כיני ראש מסוגלות לחיות ולהזין את עצמן רק כאשר הן על בני אדם. לכן, הן לא עוברות מחיות לבני אדם ולהיפך.

6. כינים מסוגלות לחיות לאורך זמן מחוץ לגוף האדם

לא נכון.

הכינים הם כמו דג מחוץ למים, כלומר הן לא יכולות לחיות זמן רב מחוץ לשיער האדם. לרוב מדובר בפרק זמן של בין יום ליומיים בלבד שהן שורדות מחוץ לראש האדם עד שהן מתות. עקב כך הסיכוי להידבק בכינים בזמן שהן מחוץ לראש האדם (על ידי כובעים, כלי מיטה וכדומה) נמוך משמעותית מאשר בדרכים הישירות.

למרות זאת עדיין מומלץ לכבס את המגבות והמצעים בטמפרטורה של 60 מעלות, ולהשרות את מברשות השיער והמסרקים במים חמים.

7. כיני הראש מעדיפות שיער מלוכלך

לא נכון.

לכיני ראש אין העדפה לרמת היגיינה מסוימת. עם זאת, חפיפה קבועה וסירוק שגרתי מסייעים בזיהוי מוקדם ומהיר יותר של הדבקה.

8. בבריכת שחייה הסיכוי להדבק בכינים גבוה יותר

לא נכון.

הסיכוי להידבק בבריכת שחייה זהה לכל מקום אחר, ובלבד שיהיה מגע ראש ישיר. חשוב לציין כי כינים יכולות לעצור את נשימתן לשמונה שעות ולכן מנגנון פעולה העובד על חנק הכינה דורש משך טיפול ארוך

9. מיונז ימגר את הכינים של ילדכם

לא נכון.

לאורך השנים דורות של מיתוסים ותרופות סבתא לא הצליחו להכחיד את מכת הכינים, חיתולי בד, תמציות תה, מרגרינה ואפילו מיונז לא הניבו את התוצאה המיוחלת.

לעומת זאת, בימינו קיימים מספר תכשירים מהדור החדש שהוכחו מדעית במחקרים קליניים כיעילים בהשמדת כינים ובסילוק ביציהם. פעולתם הפיזיקאלית גורמת לכינים להתייבש ולמות ב-96% מהפעמים, כל שנותר זה רק להסירן מהראש בנפנוף. בטח תשמחו לשמוע שהשימוש בהם קל ונוח, הם חסרי ריח וצבע וגם זמן הטיפול קצר.

10. כינה מעבירה מחלות
לא נכון.

הכינה עצמה לא מעבירה מחלות. עם זאת, גירוד יתר עלול לפגוע בעור הקרקפת ולהשאיר אותו חשוף לזיהומים.

  • עוד באותו נושא:
  • כינים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully