וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סם מסיבות מסוכן או תרופה נגד דיכאון?

7.4.2014 / 7:39

הסם קטמין, שמשמש בעיקר כחומר מרדים לחיות, התגלה כטיפול אפשרי עבור חולים שסובלים מדיכאון. על אף האופטימיות הרבה, ההשפעות שלו עלולות להוביל לחרדה ולהתמכרות

תרופה. ShutterStock
סם או תרופה?/ShutterStock

האם סמי מסיבות יכולים לשמש גם כתרופות? מחקר חדש שנערך באוניברסיטת אוקספורד באנגליה טוען כי קטמין יכול לטפל במחלות נפש.

המחקר המפתיע בחן 28 מטופלים בדיכאון שטופלו בתרופות שונות ללא הועיל. לנבדקים אלה ניתנה זריקה של קטמין (80 מ"ג) בין פעם לפעמיים בשבוע, במשך שלושה שבועות. במבחנים שנערכו לאחר מכן, חלק מהמטופלים העידו כי הם לא מרגישים בשינוי, אבל כ-30% העידו כי הרגישו שינוי לטובה שנמשך בין 25 ימים לשמונה חודשים.

"קטמין הוא תרופה מבטיחה נגד דיכאון שעובדת בצורה שונה מתרופות אחרות נגד דיכאון שאנחנו מכירים", הסביר ד"ר רופרט מק'שיין שהוביל את המחקר. "ראינו שינויים מדהימים אצל מטופלים שניסו במשך עשורים תרופות רבות ללא הועיל, וכאן פתאום הם מעידים על שינוי בראיית העולם. עבורם עצם זה שהנפש והגוף שלהם מגיבים לתרופה, זו כבר תקווה לכך שהמצב שלהם הוא בר שינוי".

רופאים חוששים מהשימוש ב"ספיישל קיי"

למרות התוצאות המעודדות קיים חשש בקרב רופאים משימוש בקטמין, ששימש בשנות ה-90 כסם הזיות שנודע בשם "ספיישל קיי".

הקטמין משמש בעיקר כחומר הרדמה לחיות ועלול לגרום לבני אדם, אם נלקח בכמויות גדולות, הזיות, התקפי חרדה, שכחה, בעיות קוגנטיביות והתמכרות. גם במחקר הנוכחי, על אף התוצאות החיובית כמה מהנחקרים ביקשו להפסיק את הטיפול לאחר שהרגישו בנטיות אובדניות.

למרבה הפלא זה לא המחקר הראשון שקושר קטמין עם טיפול במחלות נפש. בשנה שעברה מחקר שנערך בניו יורק בשיתוף עם בית החולים "הר סיני" מצא כי 64% מהמטופלים בקטמין דיווחו על שיפור בהרגשתם כבר ביממה הראשונה לניסוי. ב-2012 חוקרים מאוניברסיטת ייל מצאו שזריקה של קטמין פועלת במהירות לשיפור הרגשה על חולים שעמידים לטיפולים תרופתיים אחרים.

כיום עורכים החוקרים ניסויים קלינים על מנת ולנסות להאריך את השפעת הקטמין על המטופלים. מה שבטוח שבטיפול במחלות פסיכיאטריות, בניגוד לתחומים אחרים, נוטים החוקרים לחשוב מחוץ לקופסא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully