וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרופה לסרטן תסייע לחולי סכיזופרניה?

חוקרים מבולטימור גילו שהתרופה הניסיונית לסרטן שהם בודקים הצליחה לשנות הפרעות התנהגות האופייניות לסכיזופרניה אצל עכברים, ואפילו להחזיר באופן חלקי תפקודי תאי מוח שנפגעו

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

האם נמצאה תרופה לסכיזופרניה? חוקרים גילו כי תרופה ניסיונית נגד סרטן הצליחה לשנות הפרעות התנהגות שאופייניות לסכיזופרניה, ואפילו להחזיר באופן חלקי תפקודים של תאי מוח אצל עכברים עם מחלה דמוית מחלת נפש קשה.

התרופה המדוברת היא ממשפחה הקרויה מעכבי PAK (ראשי תיבות של p21-activated kinases). החלבון PAK הוא חלבון שמווסת תהליכים שונים בחלוקת התא, ובמצבים מסוימים הוא יכול לגרום להתפתחות סרטן.

במחקר שפורסם אמש - על ידי צוות החוקרים מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור - נחשף כי אצל עכברים עם פגיעה עצבית הדומה לזאת של בני אדם הלוקים בסכיזופרניה, החומר הניסיוני FRAX486 הצליח לחדש באופן חלקי את התקשורת בין תאי עצב פגועים לתאים אחרים במוח.

החוקרים מקווים כי התגלית תאפשר לשפר את הטיפול שקיים לסכיזופרניה גם בבני אדם, ובייחוד בקרב מתבגרים ומבוגרים צעירים.

חשוב לציין כי טרם הוכח שבבני אדם הלוקים בסכיזופרניה קיים ביטוי יתר של חלבון ה-PAK, צעד שיהיה קריטי לפני ההבנה שהטיפול החדש הוא בעל פוטנציאל לטיפול גם בבני אדם.

תקווה גם לחולי אלצהיימר

התרופה כבר הדגימה בניסויים קודמים הגנה מסוימת על תאי מוח שנפגעו בשל תסמונת X שביר, מחלה גנטית שמתבטאת בין היתר בקשיי תקשורת וקשיי תפיסה, ולעיתים קרובות גם בהפרעה דמוית אוטיזם.

הגילויים החדשים מעלים את האפשרות שניתן יהיה לנסות תרופות מהקבוצה גם כטיפול במחלת אלצהיימר, בה שיפור תפקודים מוחיים יכול לגרום להקלה או לעיכוב בתסמינים.

למרות שמדובר בתגלית מעניינת ובעלת פוטנציאל משמעותי, חשוב לזכור שמדובר לעת עתה רק בעכברים, ולא בבני אדם. נדרשים עוד הרבה ניסויים לפני שניתן יהיה להדגים את יעילותה של התרופה בטיפול בבני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully