וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי צריך קבוצת תמיכה כשיש אפליקציה?

27.3.2014 / 18:09

מחקר חדש שנערך בארה"ב מגלה כי אפליקציה בסמארטפון מצליחה לעזור לאלכוהוליסטים בגמילה. מה היא כוללת? כפתור פאניקה, משחקים ומערכת התראה חכמה שמצפצפת ליד ברים

אילוסטרציה. ShutterStock
1 מתוך 4 נגמלים מצליח להשאר פיכח בשנה הראשונה/ShutterStock

אפליקציה חדשה שנועדה לעזור לאנשים שנמצאים בגמילה מאלכוהול, מצליחה לצמצם את מספר הימים בהם הם שותים, כך על פי מחקר חדש. הנחקרים הודו כי כשהם משתמשים באפליקציה הם מתנזרים מאלכוהול, זאת הודות למערכת שמתריעה ומרגיעה בו זמנית כאשר הם נמצאים ליד ברים.

"זאת מערכת שבנויה על 30 שנות מחקר בתחום", הסביר מפתח האפליקציה ומוביל המחקר במחלקה לשיפור מערכת הבריאות באוניברסיטת ויסקונסין, דייויד גוסטפסון.

על פי מחקרים שנערכו בשנים האחרונות, רק 1 מתוך 4 אלכוהולסיטים לשעבר מצליח להימנע משתיית אלכוהול בשנה הראשונה לגמילה. אומנם ברוב המקרים הישארות במרכזי גמילה והשתתפות בקבוצות תמיכה מגדילה את הסיכוי להשאר פיכח, אך ישנן אופציות נוספות העומדות בפני נגמלים שבוחרים להתמודד לבדם.

בשביל המחקר החדש, גייסו החוקרים 349 אלכוהוליסטים בגמילה שעזבו את מרכזי השיקום וחילקו אותם לשתי קבוצות. בקבוצה הראשונה, שכללה 179 אנשים, קיבלו המשתתפים טיפול רגיל ותמיכה של יועץ גמילה. בקבוצה השניה קיבלו המשתתפים את אותו טיפול, אך בנוסף הם קיבלו מכשיר סמארטפון למשך שמונה חודשים ועליו האפליקציה שנקראת A-CHESS (ראשי תיבות של Addiction-Comprehensive Health Enhancement Support System)

אילוסטרציה. ShutterStock
שימוש באפליקציה מוציא את החשק לאלכוהול/ShutterStock

גמילה עם תג מחיר של 597 דולר

בנוסף להתראה ולהרגעה שמספקת האפליקציה בקרבת ברים, היא גם כוללת כפתור "פאניקה" שמאפשר למשתמש ליצור קשר עם אחד ממטפליו או משתמשי האפליקציה. בנוסף קיימים בתוכה גם משחקים שנועדו להסיח את דעתם של המשתמשים מחשק לאלכוהול.

מחקר: טטריס מעלים את החשק לסיגריות ושוקולד

משתתפי הניסוי דיווחו כל הזמן על מספר הימים בחודש שבהם הם היו מעורבים ב"שתיה מסוכנת", שהוגדרה כשתייה של למעלה משלושה או ארבעה משקאות במשך שעתיים. אחרי שנה, משתתפי הקבוצה שלא השתמשו באפליקציה דיווחו על שלושה ימים שבהם שתו במהלך החודש האחרון, ואילו חברי הקבוצה השניה שכן השתמשו באפליקציה, דיווחו על יום אחד של שתייה מסוכנת במהלך החודש.

בנוסף לממצאים האלה, גילו החוקרים כי 52% ממשתמשי האפליקציה נשארו פיכחים לאחר כשנה, בהשוואה ל-40% בקבוצה השניה. החוקרים כתבו כי ההצלחה של האפליקציה היא גם תודעתית, והיא יכולה להיות קשורה גם למחירה הגבוה שעומד על 597 דולרים. זאת בהשוואה לסכום של 184,6 מיליארד דולר שמשקיעה ארה"ב בשיקום אלכוהוליסטים.

תוצאות המחקר עודן ראשוניות ואפילו החוקרים מעידים על כמה בעיות שהתגלו במהלכו, למשל העובדה שהנחקרים הם אלה שדיווחו על הרגלי השתיה שלהם. גוסטפסון מדווח כי למרות הכל האפליקציה משמשת היום למעלה מ-12 מרכזי טיפול בהצלחה. "האפליקציה אומנם מתחילה להתמסחר, אבל לפנינו עוד מחקרים דומים לאלה שערכנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully