וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפתחות התינוק – החודש האחד-עשר

19.3.2014 / 13:52

סוגרים שנה! שנת חיים ראשונה. רגע לפני יום ההולדת אלה הדברים שהתינוק שלכם צפוי לעבור החודש

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

אין ספק, שמכל השנים בחייו של אדם השנה הראשונה בה תינוק הופך מגוזל קטן וחסר אונים לאיש קטן היא מיוחדת במינה. קשה לחשוב על תקופה אחרת בחיים בה עוברים התפתחות כל כך גדולה, צומחים וגדלים.

החודש האחרון של השנה הראשונה סובב סביב הצעד הגדול הבא – הליכה עצמאית. התינוקות הזריזים עושים את זה בסביבות גיל שנה (ואפילו בגיל 10 חודשים) והמאחרים יצעדו חופשי עד גיל שנה וחצי. הליכה סביב שולחן, דחיפת עגלה או כסא – הם המראות שתראו עכשיו הרבה בבית עד שהקטנים ירגישו יציבים מספיק וישחררו אחיזה. כדי לעודד אותם, אפשר לכרוע ברך, לרדת לגובה שלהם ולקדם את הליכתם אליכם על ידי הושטת זרועות.

מעבר ליכולות מוטוריות גם הדיבור קופץ מדרגה בסביבות גיל שנה. "אבא" ו"אמא" עשויות כבר להיות מילים שגורות ומובנות והמלמולים הופכים להיות הרבה יותר מובנים ומובחנים וכך גם ההבנה. הדבר שתורם באופן המשמעותי ביותר להתפתחות השפה היא היחס המילולי שאתם נותנים לתינוק. דברו איתו כל הזמן, הגיבו כשהוא ממלמל דבר מה גם אם הוא לא מובן, ופשוט נהלו עם התינוקות שלכם שיחות ערות.

זהו גיל נפלא לספרים ראשונים – עדיף לבחור בספרים בעלי כריכה עבה שבהם ציורים גדולים וצבעוניים. העיון המשותף בספרים יגדיל את אוצר המילים של התינוק ויחשוף בפניו צבעים, בעלי חיים, חפצים ("מסרק", "שעון") וגם התנהגויות יומיומיות ("צחצוח שיניים", "אכילה"). ציינו בפני תינוקכם את השמות של חפצים יומיומיים בהם אתם נתקלים, צבעם, צורתם ומה עושים איתם. כדי לשכלל את יכולת "ההבנה" ניתן להציג בפניהם משימות קלות לביצוע, שאינן מרובות שלבים. שלב אחד, בקשה אחת ("תביא לי את הבובה") בהחלט יספיקו.

מבחינת תזונה – למעשה מגיל שנה מותר לתינוקות לאכול הכול כולל דבש וחלב ניגר. כמובן שצריך להמשיך להקפיד לתת להם מזון בצורה בטוחה, לחתוך לאורך אוכל עגול ולא לתת להם פיצוחים (עד גיל 5!).

בגיל שנה גם נהוג להחליף את הסלקל ברכב בכסא בטיחות אותו שמים על המושב בכיוון הנסיעה בניגוד לסלקל אותו מחברים הפוך. על פי המלצות "בטרם" יש להעביר את התינוקות לכסא רק אם מתקיימים שני הדברים הבאים יחד: התינוק כבר שוקל 9 ק"ג והוא בן שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully