וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבורגר? זה מגעיל אותי

ד"ר אסנת רזיאל

19.3.2014 / 18:22

אם המחוקק יכול לשלוט באוויר שנכנס לריאות שלנו, מדוע שלא יתערב גם באחוזי השומן בגוף שלנו? ד"ר אסנת רזיאל על השמנת יתר ורגולציה

דובוני גומי. ShutterStock
אם זה מזיק לבריאות שלכם זה צריך להזיק גם לכיס שלכם/ShutterStock

עישון במקומות ציבוריים ומחירי סיגריות הפכו מזמן לעניינו של המחוקק, ומה שנראה לנו פעם הגיוני ותמים – עישון במסעדה, בקניון או במטוס - מזמן כבר לא כזה.

השינוי שעבר על תדמיתה של הסיגריה – ממוצר זול ותמים למוצר מזיק ויקר – יכול לעבור גם על המזון המשחית שאנו צורכים, כי כמו סרטן הריאות, גם השמנת יתר היא מגפה.

ההתמודדות עם עישון באמצעות חוקים, תקנות ומיסוי מתחילה לשאת פרי בעולם המערבי, ואכן, פחות אנשים מעשנים היום מאשר בעבר. בלי להיכנס כלל לדיון על הצרת צעדיהם של מעשנים בעולם, יש לשים לב כי מדובר במגמה שלטונית: בממשלות ברחבי העולם מבינים את סכנת מגפת העישון ואת ההשלכות הבריאותיות והכלכליות הכבדות שהעישון מייצר ופועלות על מנת לצמצם אותן.

מהבנה לחקיקה

לאחרונה נשמעים יותר ויותר קולות המבקשים מהממשלות להתייחס באותו האופן גם לנושא השמנת היתר, באמצעות הצרת צעדיהם של יצרני מזון ומוצרים מזיקים, חינוך לתזונה נכונה והטלת מיסוי גבוה על מוצרים שאינם בריאים.

אותם קולות שואבים את השראתם מהצלחת מהפכת הפחתת העישון באוכלוסייה ומבקשים לעגן בחוק את מה שכבר הפך לתובנה ציבורית רחבה. כמו העישון, גם להשמנת יתר קיצונית יש להתייחס כאל מגיפה, ובדיוק כמו העישון, יש לנקוט בצעדים המכוונים על ידי הממשלות על מנת להגיע למיטב במלחמה בהשמנת היתר.

רק לאחרונה החלו להוציא את המכונות למכירת משקאות מוגזים מבתי ספר בתהליך ממשלתי מכוון בארצות הברית. התהליך אינו יכול להתבצע ללא המחוקק שכן - חברות המזון חזקות מאין כמותן והן נלחמות על שווקים חדשים כל הזמן.

חקיקה בתחום המזון, איסור על מכירת מוצרים מזיקים או העלאת המחיר שלו היא הפתרון לשינוי התפיסה שלנו ולשינוי המציאות. ממשל אובמה יכול לזקוף לזכותו את ההישגים הראשונים המשמעותיים בנושא, וייתכן כי הגיע הזמן ליישם חלק מן העקרונות הללו גם בישראל.

עניין של זמן

מודעות ציבורית היא קרקע מצוינת למלחמה ביצרני מזון מזיק. בדיוק כמו בתחום העישון, גם בתחום השמנת היתר ניתן להביא לשינוי אמיתי בתוך שנים אחדות.

מה שנראה פעם הגיוני - עישון באוטובוסים או במטוסים – נראה היום מופרך לחלוטין. גם בתחום המזון אפשר להגיע למצב דומה, והיד הממשלתית היא היד היחידה שבאפשרותה להכביד על יצרני המזון המזיק. אם המחוקק יסייע במניעת הפצת מזון מזיק ויכביד על יצרני מזון כאלו, בדיוק כפי שעשה על ציבור המעשנים ויצרני הסיגריות, התוצאות לא יאחרו להגיע.

ד"ר אסנת רזיאל היא המנהלת הרפואית של המרכז לטיפול בהשמנת יתר באסיא מדיקל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully