וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מפחד מזקפה ממושכת?

ד"ר רענן טל

19.3.2014 / 14:33

האם זקפה ממושכת היא חלומו של כל גבר או מצב מסוכן שדורש טיפול רפואי דחוף? ד"ר רענן טל מסביר מתי הזקפה נורמלית וטבעית, ומתי איבר המין שלכם נמצא בסכנה אמיתית

גבר מתחבא. ShutterStock
ככל שמשך הזקפה מתארך, יורדים הסיכויים שהיא תעלם מעצמה/ShutterStock

זקפה ממושכת היא מצב חריג מאוד. בעוד שאנשים שסובלים מבעיות תפקוד עשויים לחשוב כי מדובר במצב אידיאלי - למעשה מדובר במצב רפואי מסוכן, שדורש טיפול רפואי מיידי.

כיצד עובד מנגנון זקפה התקין?

בתגובה לגירוי מיני, נוצר מצב של עוררות מינית. מערכת העצבים שולחת שדרים לפין, כלי הדם בפין מתרחבים ודם רב זורם לאזור זה. בו זמנית, נאטמת מערכת הניקוז של הפין והדם נאגר בו, גורם לגדילתו ולהתקשותו.

מצב זה של זקפה נמשך כל עוד קיימת עוררות מינית. כאשר היא מסתיימת, כלי הדם המזרימים דם אל הפין מתכווצים, כלי הדם המנקזים נפתחים והפין מתרוקן מדם, מתכווץ ומתרכך.

מה זה זקפה ממושכת?

מצב של זקפה ממושכת הוא מצב של זקפה ללא עוררות מינית הנמשך שעות. לפי ההגדרה הרפואית המקובלת בעולם, זקפה ממושכת היא זקפה ללא גירוי מיני הנמשכת מעל 4 שעות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

אילו סוגים של זקפה ממושכת קיימים?

הסוג השכיח ביותר של זקפה ממושכת הוא זקפה שנובעת מהפרעה בניקוז של הפין. למרות שאין גירוי מיני, הפין לא יכול להתרוקן מהדם הנמצא בו, הוא נשאר נוקשה מאוד ודם חדש עם חמצן אינו מגיע, מאחר והפין מלא עד אפס מקום.

מדובר במצב מסוכן, שכן לאחר כשש שעות של זקפה ממושכת מסוג זה מתחיל תהליך של נמק. תאי הפין מתחילים למות בשל העדר חמצן הדרוש למחייתם. זהו מצב דחוף ביותר הדורש טיפול מהיר ויעיל בחדר המיון על מנת לחדש את זרימת הדם ולעצור את הנזק הבלתי-הפיך לפין.

הסוג הפחות שכיח של זקפה ממושכת הוא זקפה שסיבתה זרימת יתר של דם אל הפין בגלל העדר התכווצות של העורקים המביאים דם אל הפין. במקרה זה מגיע דם רב וחמצן אל הפין, אין סכנת מוות של תאי הפין והבעיה היא בעיקר חוסר נוחות, כמו גם חשש לנזק בטווח הארוך של שבועות או חודשים.

האם זקפה ממושכת מהנה?

בהחלט לא. זקפה ממושכת בשל העדר זרימת דם היא כואבת מאוד. פניה לחדר המיון היא לא פעם מביכה ואין שום הנאה מינית במצב זה. גם זקפה ממושכת בשל זרימת יתר של דם אינה מהנה וגורמת לאי-נוחות.

מהם הגורמים לזקפה ממושכת?

זקפה ממושכת לא נגרמת בגלל שימוש בתרופות לשיפור הזקפה (ויאגרה, לביטרה, סיאליס, תרים). תרופות כאלה, אפילו אם הן ניטלות באופן קבוע ויומי, גורמות לזקפה ממושכת רק בתגובה לגירוי. כאשר אין גירוי, אין זקפה. כל התרופות הקיימות בישראל ונרכשות בבתי מרקחת הן בטוחות לחלוטין לשימוש ואינן גורמות לזקפה ממושכת או לתופעות לוואי מסוכנות אחרות.

אילוסטרציה ויאגרה. ShutterStock
תרופות לשיפור הזקפה גורמות לזקפה ממושכת רק בתגובה לגירוי/ShutterStock

הרבה גברים סובלים מבעיית זקפה קשה ולא מצליחים להגיע לזקפה טובה אפילו עם תרופות. במקרים אלה הטיפול הוא בהזרקת חומרים מרחיבי כלי דם לפין. טיפול זה הוא יעיל מאוד, אבל תופעת הלוואי העיקרית שלו היא זקפה ממושכת, הנובעת מהעדר ניקוז של הדם מהפין.

מצבים של זקפה ממושכת בשל בעיה בניקוז הדם מהפין קשורים למחלות דם, כמו סרטן הדם (לוקמיה) או אנמיה חרמשית – מחלת דם הנפוצה בקרב אפרו-אמריקנים בארצות הברית. מצבים של זקפה ממושכת בשל זרימת דם מוגברת הם לרוב בעקבות חבלה או פציעה משמעותית לפין.

7 כללי הזהב - מה לעשות ומה לא לעשות?

1. מניעה היא הפתרון הטוב ביותר: אם אתה עומד להתחיל בטיפול בהזרקות לפין ליצירת זקפה, דרוש להתחיל במינון נמוך ולבצע את ההזרקה הראשונה אצל הרופא. כך הסיכוי לזקפה ממושכת הוא קטן יותר, ובמקרה של זקפה ממושכת הרופא יוכל לטפל בך מידית.

2. הקפד על שימוש נכון בהזרקות לפין, בהתאם להנחיות הרופא. בשימוש נכון בהזרקה לפין מצב של זקפה ממושכת הוא מצב שאינו שכיח וטיפול נכון במועד ימנע נזק לפין.

3. אם משך הזקפה לאחר ההזרקה לפין עולה על שעה, התייעץ עם הרופא שלך לגבי המינון המתאים עבורך.

4. במקרה של זקפה ממושכת הנמשכת מעל שלוש שעות כתוצאת מהזרקות לפין או מסיבה לא ידועה, גש מיד לחדר המיון.

5. אל תבזבז זמן יקר בניסיונות להגיע לאורגזמה, מקלחת קרה או פתרונות אחרים, אשר אינם יעילים. הטיפול היעיל במצב זה הוא הזרקת תרופה המכווצת כלי דם ומפסיקה את הזקפה, אשר ניתן בחדר המיון.

6. ככל שמשך הזקפה מתארך, כך יורדים הסיכויים שהזקפה תעלם מעצמה, מחמיר הנזק לפין וגובר הקושי לטפל בזקפה הממושכת.

7. אם סיבת הזקפה הממושכת אינה ברורה, בקש לעבור ספירת דם. ספירת דם היא בדיקה פשוטה ומהירה, היכולה לזהות מחלות דם הגורמות לזקפה ממושכת.

ד"ר רענן טל הוא מומחה בכירורגיה אורולוגית, רפואת התפקוד המיני, פוריות הגבר ומיקרו-כירורגיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully