וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמא אדמה: תזונה טבעית משפרת פוריות

28.3.2014 / 9:04

בעשור האחרון זוגות רבים בעולם המערבי מתקשים להכנס להריון ממגוון סיבות. עדי גולדנברג, נטורופתית מוסמכת, מסבירה בכמה צעדים פשוטים איך תזונה טבעית יכולה לעזור

אישה בהיריון מבשלת. ShutterStock
תזונה נכונה משפרת פוריות/ShutterStock

אז אתם יושבים אצל הגינקולוג ועוד חודש עבר, ואין הריון, והרופא ממליץ להתחיל בבירורים ובבדיקות. אז מתחילים. פרופיל הורמונלי, צילום רחם, בדיקת זרע, ואז עוברת לה שנה ואתם נכנסים לסטטיסטיקה של הזוגות שלא נכנסים להריון על רקע אי פריון בלתי מוסבר.

התהליך הזה הוא ארוך וקשה, אבל חוץ מבדיקות ומטיפולי פוריות מורכבים, יש עוד דרכים בהם אתם יכולים לנסות לסייע לגוף שלכם. דרך אחת היא המזון שאתם מכניסים לתוכו.

טיפול טבעי

שני היסודות החשובים להבאת תינוק בריא לעולם הם ביצית וזרע בריאים. הביצית והזרע יכולים להיפגע בדרכים שונות ומגוונות, ובין גורמי הנזק העיקריים מככבים הטבק, אלכוהול, קפאין, סמים וחימום יתר של האשכים.

הטיפול הטבעי רחב והוא מציע בין היתר מעבר לתזונה טבעית ובריאה, נטילת תוספי מזון להשלמת חוסרים תזונתיים, נטילת צמחי מרפא לאיזון ההורמונלי ולהזרמת דם מיטבית למערכות הגוף, וטיפולי מגע למיניהם כמו רפלקסולוגיה ודיקור.

הטיפול הטבעי עובד על ייעול תהליכים בגוף, אספקת כמות נאותה של חומרי גלם לייצור הורמוני הרבייה, הזרמת דם למערכות הגוף והפחתת הלחץ המלווה את התהליך כולו. חלק מרכזי בטיפול זה הוא הטיפול התזונתי, שכן לתזונה תפקיד מרכזי בשיפור הפוריות.

על ידי מעבר לתזונה טבעית ובריאה מונעים חוסרים תזונתיים שעלולים לפגוע בתהליך הכניסה להריון. השלמת החוסרים יכולה להפחית רמות לחץ, לאזן את רמות הסוכר בגוף ולהפטר מפסולת לא רצויה שמכבידה ופוגעת בתפקוד המערכות.

תזונה בהריון - אילוסטרציה. ShutterStock
להקפיד לאכול ירקות בכל גווני הקשת/ShutterStock

מחקרים רבים מצביעים על כך שניתן לשפר את הפרופיל ההורמונלי על ידי שילוב בין תזונה עשירה בסיבים תזונתיים שמייעלת את עבודת מערכת העיכול יחד עם הפחתה של פחמימות ריקות ופשוטות, שומן טראנס ושומן רווי והגברת הצריכה של שומנים בריאים.

10 כללים לשיפור הפוריות על ידי התזונה

1. איכלו תפריט עשיר בסיבים תזונתיים. את הסיבים ניתן למצוא בפירות, בירקות ובקטניות. מומלץ לאכול פירות וירקות מכל גווני הקשת ובצורתם הטרייה על מנת לקבל את מלוא עושר הוויטמינים והסיבים המצויים בהם.

לירקות ולפירותי תכונות נוגדות חימצון המפחיתות את הלחץ החימצוני בגוף. עדיף שהפירות והירקות שאתם מכניסים לגוף שלכם יהיו אורגניים על מנת שלא להעמיס על הגוף חומרי הדברה שעלולים לשבש את פעולת האסטרוגן בגוף.

ברשימת הפירות והירקות הנחשבים למזוהמים ביותר מבחינת כמויות קוטלי החרקים שרוססו עליהם תוכלו למצוא אפרסקים, תפוחים, פלפל מתוק, סלרי, נקטרינות, תותים, דובדבנים, חסה, ענבים, אגסים, תרד ותפוחי אדמה. לעומת זאת בבצל, אננס, אבוקדו, חציל ואפונה נמצאת כמות מזערית של שרידי קוטלי מזיקים ולכן הם אינם חייבים להיות אורגניים. כך או כך, חשוב להקפיד לשטוף ולהשרות את הירקות והפירות היטב במים נקיים ממש לפני ההכנה או האכילה.

ירקות ירוקים ועלים טריים שעשירים במינרלים כמו מגנזיום, חומצה פולית וכלורופיל מהווים מקור מצוין לסידן ולכן מומלץ להרבות בצריכתם בתקופת ההריון ובכלל. מקור נוסף לחלבונים צמחיים באיכות גבוהה הוא קטניות כגון: שעועית, עדשים, אפונה, חומוס, מאש ועוד. כל אלה עשירים בסיבים תזונתיים ובנוגדי חימצון ודלי שומן מטבעם ולכן מומלץ ורצוי לאכול מדי יום חצי כוס עד כוס של קטניות מבושלות.

2. הפחיתו בצריכת הפחמימות הריקות. סוכר לבן, קמח לבן, אורז לבן ואלכוהול הם מזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה ולכן מעלים את רמות הסוכר בדם במהירות. לנשים הסובלות משחלות פוליציסטיות למשל, תפריט המאזן את רמות הסוכר בדם משפר את מחזורי הווסת ואת הביוץ ועל כן רצוי לאכול מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך מ-55 ועומס גליקמי הנמוך מ- 10.

אינדקס גליקמי הוא מדד למהירות שבה פחמימה מסוג מסוים נכנסת לזרם הדם ומעלה את רמות הסוכר בדם. כשצורכים מזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה, רמת הסוכר בדם מזנקת במהירות וגורמת לעלייה מיידית וחדה ברמת האנרגיה. רמת הסוכר הגבוהה מעוררת תגובת אינסולין שמוריד במהירות את רמת הסוכר בדם, לכן אכילה של מזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה גורמת לרמת הסוכר בדם להתנהל כמו רכבת הרים.

עומס גליקמי הוא מונח שמביא בחשבון את כמות הפחמימות שמכיל מזון מסוים. אמנם לחלק מהמזונות אינדקס גליקמי גבוה אך מאחר והם מכילים כמות קטנה של פחמימות, העומס הגליקמי שלהם יהיה נמוך והשפעתם על רמות הסוכר בדם תהיה מוגבלת. ניתן למצוא ברשת האינטרנט טבלאות המכילות את סוגי המזונות השונים והאינדקס הגליקמי שלהם.

3. איכלו מזונות מדגנים מלאים. הדגנים המלאים מכילים את שלושת החלקים המרכיבים את גרעין הדגן: סובין, נבט ואנדוספרם ולכן הינם בעלי ערך תזונתי גבוה. דגנים מלאים שרצוי לצרוך הם: שיבולת שועל, כוסמת, קינואה וגריסי פנינה. הדגנים המלאים עשירים במינרלים ובוויטמיני B הנחוצים לתפקוד תקין של מערכת העצבים ולאיזון רמות לחץ. בנוסף הם מכילים שפע של סיבים תזונתיים המווסתים את רמות הסוכר בגוף ושומרים על איזון.

ניקח לדוגמא את גריסי הפנינה: כוס של גריסי פנינה מכילה 31 גרם סיבים תזונתיים ו- 46 מק"ג חומצה פולית והאינדקס הגליקמי שלה הוא 22 בלבד.

4. הרבו באכילת שומנים בריאים. שומנים אילו שייכים לחומצות השומן מסוג אומגה 3 הנמצאים בדגי ים שונים כמו פורל, סלמון והליבוט. כמו כן ניתן למצוא אותן בזרעי צ'יה, זרעי פשתן ובאגוזי מלך. לחומצות שומן אילו תפקיד חשוב בשמירה על תקינות ושלמות תאי הגוף והן מפחיתות דלקת בגוף, מחזקות את מערכת החיסון ומונעות התכווצויות של הרחם.

5. הימנעו ממזונות מעובדים ותעשייתיים המכילים חומרים משמרים וחומרי טעם וריח. מזונות אלו הם עתירי קלוריות וסוכר ובדרך כלל מכילים שומני טראנס ושומנים רוויים מסוגים שונים המכבידים על מערכות הגוף ומשבשים את פעולתו. שומני הטראנס מצויים בדברי מאפה קנויים, במרגרינה, בחטיפים ובמזון מהיר מעובד. שומנים אלו, שהם הצורה הלא טבעית של שומן רב בלתי רווי, יכולים להפוך לחלק מקרומי התאים ומההורמונים, להעלות רמות דלקת בגוף ולפגוע בפוריות.

אילוסטרציה. ShutterStock
לא לשכוח פעילות גופנית/ShutterStock

6. איכלו שמנים מן הצומח המכילים חומצות שומן חיוניות. שמנים מהצומח מצויים בעיקר באגוזים ובשקדים טבעיים (לא קלויים) , בשמן זית ושמן אבוקדו. אגוזים הם מקור טוב לויטמין E ולחומצה פולית, למינרלים כמו סידן, מגנזיום, אשלגן וסלניום.

ישנם אגוזים וזרעים העשירים במיוחד בחלבון ורוב האגוזים עשירים בארגינין- חומצה אמינית המשמשת חומר מוצא לתחמוצת החנקן. לתחמוצת החנקן יש תפקיד חשוב בתהליכי רבייה באדם, כולל ביוץ, השרשת הביצית ותחזוקת ההריון. חומצות השומן החיוניות הכרחיות לייצור של הורמוני הרבייה. לנשים אנורקסיות שהפסיקו לקבל מחזור חודשי, מכניסים לתפריט את חומצות השומן הללו על מנת להחזיר את המחזור.

7. הפחיתו את המזונות מן החי. חלב, ביצים, בשר הם מזונות עשירים בשומן רווי ובהורמונים מלאכותיים שעלולים לשבש את האיזון ההורמונלי.

8. העשירו את התפריט במזונות על. הם מספקים הזנה טובה ורבים מהם נחשבים מזונות על משום שהם מלאים נוגדי חימצון שיכולים לצמצם לחץ חימצוני ודלקות. בנוסף לנוגדי החימצון הם מכילים פחמימות מורכבות ובעלי כמות גדולה של סיבים תזונתיים ועומס גליקמי נמוך, כך שהם בעלי יכולת לשפר רגישות לאינסולין.

רבים מ"מזונות העל" מספקים חלבון איכותי והם אינם מכילים כמות גדולה של שומנים רוויים. הגוג'י ברי , למשל, שהוא תות שגדל בהרי ההימלאיה נחשב לאחד המקורות העשירים ביותר של חלבון שלם שהוא ממקור צמחי והוא מכיל 18 חומצות אמינו ומעל 20 מינרלים שונים. גם האסאי, התות הברזילאי, נחשב לעשיר בחומצות שומן חיוניות, נוגדי חימצון וכמעט מהווה חלבון מלא. עוד ברשימת "מזונות העל" תמצאו את כרוב הקייל, אוכמניות, זרעי צ'יה ועוד.

9. לתזמן ארוחות. את מירב הקלוריות עדיף לאכול לאורך היום ולא בערב לפני השינה. הרמב"ם כתב: "בבוקר אכול כמלך, בצהריים כנסיך ובערב כאביון" ואכן לתזמון הארוחות ישנה השפעה מיטבית גם על נושא הפוריות. אכילה בדרכו של הרמב"ם עוזרת לאיזון רמות הסוכר בגוף ומשפרת את עבודת מערכת העיכול ועבודת הכבד. חשוב מאד לא לדלג על ארוחות , שכן דילוג על ארוחות גורם לעלייה בהורמוני הלחץ ולעתים יוצר לאחר מכן אכילה מוגברת על מנת לספק את דרישת הגוף למזון ועל ידי כך משבש את רמות הסוכר בגוף.

10. הימנעו מעישון והפחיתו רמות קפאין. במחקרים נמצא קשר בין עישון של האב לבין בעיות פוריות. לגברים מעשנים יש ספירת זרע נמוכה יותר ב-22% בממוצע ונמצא כי עומס כרוני של ניקוטין מונע מהזרע לחדור לקרום המקיף את הביצית. בנוסף, למעשנים יש גם כמות גדולה יותר של זרעים פגומים בעלי מורפולוגיה חריגה או תנועתיות פגומה. שתיית קפה מרובה גם היא אינה מומלצת והיא מעלה את רמות הורמוני הלחץ בגוף.

אז אחרי ששיניתם את התזונה, הגיעה הזמן גם להזין את הנפש. במחקרים נמצא כי פעילות גופנית, יוגה ומדיטציה עזרו לאזן רמות סוכר בקרב נערות בגילאי 18, הורידו רמות לחץ והיו בעלי השפעות חיוביות על מערכת העצבים המרכזית והאוטונומיה. רמות מתח גבוהות מעלות רמות דלקת בגוף ופוגמות בפוריות, על כן חשוב מאד גם להזין את הנפש.

לרפלקסולוגיה ולטיפולי מגע אחרים יש השפעה מרגיעה ותומכת במצבי לחץ ומתח. דאגו לבנות רשת תמיכה חברתית סביבכם, הקפידו על שנת לילה טובה, השתדלו להימנע ממצבי לחץ, לימדו כיצד ליישב קונפליקטים ומיצאו טכניקות הרגעה שמחזקות אתכם.


עדי גולדנברג, נטורופתית N.D, בעלת קליניקה לנטורופתיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully