וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מפחד מגברים בחופשת לידה?

אורני גופר

6.3.2014 / 10:05

חלקם מתייחסים לזה כמו אל טירונות ועבור אחרים זו משימה מורכבת שיש להפיק ובצדה גם ניצחונות קטנים. הם עדיין מעטים אבל לראות גבר בפארק דוחף עגלה בשעות הבוקר זה כבר לא מראה נדיר

בר שלקח חופשת לידה. ShutterStock
כשאב יוצא לחופשת לידה זה תורם לקשר שלו עם התינוק. אפשר שלא?/ShutterStock

עם תיק החתלה על כתף אחת, חיתול בד על השנייה ויכולת לנהל שיחה ערה על מחוללי גזים – זה כבר לא כל כך הזוי כמו פעם לפגוש גבר בחופשת לידת או אבא שהחליט להקדיש כמה חודשים לגידול ילדיו.

זו עדיין לא תופעה רווחת - לפי נתוני ביטוח לאומי בשנת 2011 יצאו 362 גברים לחופשת לידה וב-2012 מספרם עלה ל-462, אבל גם אם זה בקטן אפשר להגיד בצורה זהירה שישראל בדומה למדינות אירופאיות, מכירה יותר במושג של הורות שיוויונית. בסופו של דבר כשתינוק נולד הוא אחריות של אביו לא פחות מאשר של אמו ומה שמשמח הוא שיותר ויותר אבות חשים כך.

כיום בישראל חופשת לידה היא בת 14 שבועות. לפי התיקון לחוק "עבודת נשים" (התיקון נחקק ב-1997) יכולים אבות להחליף את המשרד והקריירה בדחיפת עגלות בפארק וערימות כביסה, החל מהשבוע השביעי למשך שמונת השבועות הנותרים, בתנאי שהאישה חוזרת לעבודה. לכל זוג יש כמובן את השיקולים שלו, רובם קשורים ביכולת כלכלית, בפרנסה וברצון של האם לשוב לעבודתה זמן קצר כל כך אחרי הלידה. "הסידור" נפוץ יותר בקרב עצמאיות, נשים שלא עובדות במשרד 9 שעות ביממה ותלוי גם בנסיבות תעסוקתיות כמו מעבר בין עבודות ושינויים בחיים כמו מעבר לסביבת מגורים חדשה.

כביסות וטיול לגינה

צחי (40), איש תקשורת, ואב לשלושה, 9, 5, ו-2, נשאר עם בתו השנייה בבית לאחר שאשתו, העוסקת בתחום תכנון ערים, שבה לעבודה. במקרה של צחי, אשתו דווקא רצתה להאריך את חופשת הלידה, אבל הנסיבות הובילו לכך שהוא עזב מקום עבודה ומצא עצמו מחפש ג'וב זמן רב מהמצופה.

"הרגשנו שמתחיל לחץ כלכלי. התינוקת היתה בת 3 חודשים וחשבנו שאשאר איתה מספר שבועות, אבל לבסוף יצא שנשארתי איתה 9 חודשים". צחי מעיד על עצמו שתמיד היה אבא מעורב, כזה שמחליף חיתולים ומטפל - אך לדבריו הפער גדול: "פתאום הכול עלייך. הרגשתי שהעבירו אותי טירונות וצלחתי. זו הייתה חוויה מדהימה, הרווחתי מזה המון ולרוב הגברים זה פשוט לא יוצא".

איך התמודדת עם האתגר?
"נאלצתי ללמוד דברים שלא ידעתי כמו איך לנהל את הבית בשעות היום. נושא הכביסות, הקניות והאוכל הראשון היו לב עניין. עבדתי עם ספר הבישול לפעוטות 'טעמים ראשונים' והכנתי את כל הרכיכות שלא הייתי מכניס בעצמי לפה", צוחק צחי ומספר גם על חיי החברה בבקרים בגינות הציבוריות. "המפגש עם מטפלות בגינות היה התמודדות בפני עצמה: זו הייתה קליקה כוחנית, מלאת הערות וביקורת שצריך להיזהר ממנה. מהר מאד הכרתי אימהות ועוד איזה אבא אחד ויצרנו סוג של גן לא רשמי, מגובש וחברי".

מה חשבה אישתך על התפקוד שלך?
"היא הייתה מרוצה ממני - לא הרסתי את הילדה ולא שברתי שום דבר", אומר צחי בחיוך אבל ממשיך בנימה יותר רצינית: "פתאום הבנתי דברים שלא הבנתי קודם לכן. הרגשתי את מה שהיא הרגישה עם הילדה הראשונה. למשל כשחזרה מהעבודה בערב ומצאה אותי שפוך מעייפות על הספה, זה תמיד הצטייר כלא לגיטימי - הרי איך אני יכול להיות עייף אם הייתי כל היום בבית?"

לעומת הישגים בעבודה, כשנשארים עם תינוק בבית אמות המידה בהקשר של הצלחה תפקודית משתנות. "אם הייתי מצליח גם להאכיל צהריים, גם לאכול צהריים וגם לנוח עשר דקות בלי שמפריעים לי - הייתי מאושר", מעיד צחי. "לקפל כביסה אני אמנם לא יודע עד היום, אבל להסיר כתמים – כן, וגם להתעסק עם כל הקרמים של ההחתלה".

מה זה עשה לקשר עם הבת?
"היום היא לא סופרת אותי. לא זוכרת. אבל אני חייב להגיד שכשחזרתי לעבוד, היה לי מאד קשה פתאום לעזוב אותה. אמנם, מאד שמחתי למצוא עבודה, אבל עדיין היה לי קשה להשאיר אותה במסגרת וללכת לעבוד. הבנתי מה רוב האימהות מרגישות בהקשר זה".

הבוסים פחות התלהבו

במציאות הכלכלית הלא פשוטה הרבה זוגות מחפשים את הנוסחה שתמקסם את ההכנסות, ומצד שני תאפשר לאם להניק ולרך הנולד לטעום כמה שיותר מהחמימות הביתית לפני שיוכנס למסגרת. לאוהד (37), איש הייטק ואב לשניים – 7, 5, ולאשתו, מעצבת שעובדת מהבית, האפשרות של לקיחת חופשת לידה רשמית לאב התאימה מאוד.

"החלטנו ביחד שאצא לחופשת לידה כי זה יותר הגיוני כלכלית ולוגיסטית ואשתי עובדת מהבית וגם פחות שעות ממני", מספר אוהד ומעיד שבהתחלה הכל היה נראה מושלם: "הודעתי בעבודה שאני לוקח חופשת לידה ואמרו לי 'אין בעיה'". בפועל הדברים התנהלו אחרת. זמן קצר לאחר מכן החברה בה עבד אוהד נקלעה לקשיים, לא היה תקן להביא עוד מישהו לתפקיד ומאחר שאוהד נעדר לחודשיים היה להם נוח יותר לפטר אותו, וכך עשו.
זה חוקי?
"הלכתי להתייעץ אצל עורך דין והסתבר לי שהחוק מבהיר בדיוק רב מה קורה במקרים של פיטורי אישה בתקופת ההיריון, הלידה וחופשת הלידה, אך לא כשמדובר בגבר. בסופו של דבר הגעתי איתם לפשרה על פיצויי פיטורין ועזבתי לחופשת הלידה מבלי לחזור אחר כך לאותו מקום עבודה."

איך הייתה חופשת הלידה?
"זו הייתה תקופה מגניבה מאד, מינוס העניין שהייתי צריך גם לחפש עבודה. בבקרים לקחתי את הקטנה לטיולים בחוץ ואשתי התמסרה לעבודה. הייתי מחזיר אותה הביתה בזמן להנקה ואחרי הצהריים ביליתי המון עם הבן הגדול כשהיא טיפלה בתינוקת. זה היה נהדר שיכולתי להקדיש זמן איכות לגדול כי לא תמיד קל להם כשנולד עוד אח".

איזה תגובות קיבלת מהסביבה?
האמת שרוב החברים הגיבו בקנאה".

למרות התגובות החיוביות מחברים ומהמשפחה להם זכו צחי ואוהד, אבות בחופשת לידה הם עדיין לא תופעה גורפת. יחד עם זאת ראוי לציין שבאוקטובר האחרון עברה הצעת חוק של ח"כ תמר זנדברג בנוגע למתן חופשת אבהות לאב באורך 8 ימים מיד אחרי הלידה ובמקביל לזו של האם. ההצעה ל"חופשה" אמנם מורכבת מ-5 ימי מחלה על חשבון העובד ו-3 ימי חופש על חשבון המעביד – אך אם אכן זה יקרה מדובר בצעד נוסף לעבר מודל של תא משפחתי שיוויוני יותר. יש בכך גם הכרה שראוי לאפשר לאב על פי חוק להיות מעורב יותר בטיפול בילדיו ובגידולם.

בהתחשב בכך שישראל היא המדינה עם שיעור הילודה הגבוה ביותר בעולם המערבי, נראה שמדובר בהכרח של ממש. בסופו של דבר גידול ילדים הוא זכות משותפת וזה ממש לא חייב להסתכם באמבטיה בערב והקראת סיפור לפני השינה.

צפו בספיישל סרטי נשים יפות וחזקות בוואלה!VOD

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully