וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדום ופורח

ד"ר אלכס אלטס

27.1.2014 / 9:35

אין תינוק שאין לו תפרחת חיתולים אבל לעיתים מדובר במצב קשה הנגרם על ידי פטריית ה"קנדידה". למה כדאי כצעד ראשון להחליף את סוג החיתול ומדוע אין טעם למרוח שכבה עבה של קרם טיפולי?

תפרחת החיתולים היא תופעת העור הנפוצה ביותר בקרב תינוקות והיא אינה נובעת בהכרח מחוסר היגיינה או טיפול לקוי בתינוק. מדובר בדלקת של העור המתבטאת באודם ופצעונים באזורים המכוסים בחיתולים. באזורים אלו רמת ה- pH גבוהה ועשויה להחליש את ההגנה הטבעית של העור ולהוביל להתפתחות פטריות וחיידקים.

התפרחת היא רגישות המופיעה במגוון צורות. ברוב המקרים היא אינה חמורה וניתן לטפל בה בקלות, אך במקרים חמורים, יתפתחו לעיתים שלפוחיות ואז היא עלולה להסב כאב ואי נעימות גם לתינוקות וגם להורים.

למה זה קורה?

תפרחת חיתולים נובעת ממספר גורמים השלובים זה בזה. ראשית, העור מתחת לחיתול נוטה להיות רגיש יותר מעור רגיל בשל הלחות הגבוהה בה הוא שרוי שהופכת אותו לפגיע יותר. בנוסף, חומציות השתן ותוצרי הפרשת הצואה מביאים לשרשרת ריאקציות כימיות שגורמות לגירוי העור, להתרבות חיידקים ולתהליך דלקתי.

אבחון

אבחון מדויק של הבעיה חשוב ומשמעותי מאוד כיוון שהמושג "תפרחת חיתולים" הוא כוללני ויכול לכלול מצבים שונים. המצב המוביל הוא רגישות לחומר שממנו עשוי החיתול ואחריו תפרחת חיתולים "אמיתית" שלרוב נגרמת על ידי פעילות הפטרייה שנקראת "קנדידה".

טיפול ומניעה

> כשמדובר ברגישות לחומרי החיתול הטיפול הוא החלפת סוג החיתול לסוג אחר עד שיימצא חיתול שלא גורם לרגישות.

> אם מדובר בפעילות של פטריית ה"קנדידה" הטיפול מורכב יותר וכולל טיפול בפטרייה עצמה ויצירת תנאים המונעים את פעילותה. כיוון שמדובר בפטריית שמרים התנאים העיקריים להתפתחותה הינם חום, חושך ולחות . למעשה, אלה הם בדיוק התנאים בהם שרוי התינוק.

> הדרך היעילה ביותר למנוע את התנאים להיווצרותה של הפטריה הם ליצור סביבה הפוכה ממה שהפטרייה אוהבת – סביבה יבשה, מאווררת ומוארת.

> מומלץ להשאיר את התינוק עד כמה שניתן ללא חיתול.

> טיפול תרופתי הכרחי לעתים על מנת למנוע את הסבל מהתינוק. יש להתייעץ עם הרופא אם המצב חמור.

> תכשירי טיפוח והגיינה: הטיפול התרופתי יינתן כמובן יחד עם תכשירי טיפוח והיגיינה מתאימים. העדיפות היא לתכשירים אל סבוניים ברמת חומצוית (pH) נמוכה עם רכיבים טבעיים ולא מגרים, דוגמת "לקטופיל" תחליב רחצה לגוף, וכן שמני רחצה לטיפול בעור התינוק הנלחמים בעור יבש כמו "אמול" לתינוק או "בלנאום".

> לאחר הרחצה העור חייב להתייבש היטב, ניתן להיעזר גם באוורור ורק כשהעור יבש לחלוטין למרוח את התכשיר התרופתי (קרם טיפולי/משחה), שרשם רופא העור המטפל. ללא קשר לסוג הקרם שרשם הרופא - מומלץ להניח את התכשיר בכמות קטנה בשכבה דקה כי רק מה שנספג מטפל. עודף של הקרם המרוח על פני העור ובמיוחד בקפלי העור עלול לגרום לפעולה הפוכה ולהיות גורם נוסף לגירוי העור.

> חשוב לוודא שהקרם נספג ולכן לא מומלץ לסגור את החיתול מיד לאחר מריחת הקרם. נסו ליצור מצב שבו הקרם יהיה מרוח על פני העור היבש עד כמה שניתן.

ד"ר אלכס אלטס הוא מומחה ברפואת עור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully