וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדת, מה עכשיו?

שרונה נגבי - יועצת הנקה מוסמכת IBCLC ודולה לאחר לידה

23.12.2013 / 8:56

הבית מתמלא בטיטולים, קרמים, משחות וצעצועים וגופך מסרב להתגבר על הלידה בייחוד אם את אחרי קיסרי. הדברים הבאים יקלו עלייך

עברת בהצלחה את ההיריון ותינוק חדש הצטרף למשפחה. לצד ההתרגשות והשמחה ראשך מתמלא בדאגות על דברים שלא העסיקו אותך עד היום - רגשות אשם שונים ומגוונים תוקפים אותך, ההנקה לא מסתדרת, את עייפה ונוטה למצבי רוח והגוף לא חוזר לעצמו. אז מאיפה מתחילים להשתקם?

לדאוג לגוף

קודם כל, חשוב לדאוג לגוף שלך ולהחלמתו, שכן חוזק פיזי יביא עמו התאוששות מהירה וחזרה לשגרה בצורה טובה. נשים שעוברות ניתוח קיסרי, לדוגמה, סובלות בדרך כלל מכאבים חזקים יותר ומתקשות לקום מהמיטה ולהניק. חשוב לדעת כי הנקה לאחר ניתוח קיסרי יכולה להיות מלווה בכאבים מהתפרים ומהתכווצויות הרחם ולכן כדאי להצטייד במשככי כאבים בטוחים להנקה כדי לא לסבול מכאב מיותר (כמובן שיש להתייעץ עם רופא האם תרופות אלה מתאימות לך).

דבר נוסף שיכול להקל על ההנקה הוא שימוש בתנוחת 'הפוטבול' בה רוב גופו של התינוק שעון על צידה של האם ולא באזור הבטן בו נמצא החתך והתפרים. עצה נוספת היא לא לאבד תקווה אם נדמה שאין לך מספיק חלב. חומרי ההרדמה הניתנים בניתוח עלולים להרדים מעט את התינוק כך שהוא מתקשה לינוק וייצור החלב מתעכב מעט. במרבית הפעמים הדבר נפתר עם מעט סבלנות.

להניק זה כואב

היבט נוסף של דאגה לגוף הוא התמודדות עם כאבים, פצעים ורגישויות כתוצאה מההנקה. תופעות אלה ברובן מתרחשות כתוצאה מהנקה לא נכונה הבאה לידי ביטוי בתנוחה שאינה מתאימה והיצמדות שגויה של התינוק לשד. דברים אלה גורמים לנשים רבות לסבל פיזי ולהפסקת ההנקה.

למעשה, אין הדבר מהווה סיבה להפסיק להניק (למעט מספר מצומצם ונדיר של פצעים או דלקות חמורות). אם נוצר פצע או סדק על גבי הפטמה, ניתן להיעזר ולקבל סיוע מיועצת הנקה מוסמכת IBCLC שתעזור במציאת תנוחת הנקה נכונה בה האם לא תיפצע. בנוסף, קיימים תכשירים ומוצרים שונים היעילים בריפוי פצעים בהם ניתן להיעזר, דוגמת רפידות טיפוליות להנקה המרפאות את פצעי ההנקה ואת הפטמות הסדוקות בצורה מהירה ונוחה לשימוש. הרפידות מפחיתות את הכאב בדרך המאפשרת לאם להתרכז בהנקה.

לדאוג לתינוק

לצד הדאגה לגוף האם, חשוב כמובן להתחיל ולדאוג לתינוק, ולוודא שהוא מקבל מספיק חלב. ב-24-72 שעות הראשונות לאחר הלידה תינוקות נוטים לאבד כ-3%-10% ממשקל הלידה שלהם, מדובר בתופעה שכיחה ואין צורך להילחץ מכך. ישנם תינוקות שנולדים כבדים יותר בגלל שקיבלו נוזלים רבים מהעירוי של האם, והם נשקלים לפני מתן שתן ראשון ואז יורדים משמעותית במשקל. עם זאת, מרבית התינוקות חוזרים למשקל הלידה המקורי שלהם במהלך השבועיים לאחר הלידה.

חשוב לדעת כי גודל התינוק לא מושפע רק מכמות החלב שהוא מקבל, אלא גם מגנטיקה, מבנה עצמות ועוד. לעיתים ישנן בעיות בהנקה שמובילות לעלייה איטית במשקל התינוק, אך מדובר בבעיה שיכולה להיפתר בקלות על ידי עזרה מתאימה, מאחר שברוב המקרים מקורה בתפיסה לא נכונה של התינוק את שד האם.

מעבר להאכלת התינוק, קיימת חשיבות רבה למגע עם התינוק, דבר שיכול אף לשפר את חווית ההנקה ואת מצב רוחו של התינוק. החלק הראשון הנוצר בעובר הוא החלק של המוח ועמוד השדרה. לעיתים עלולה להתרחש תזוזה בעצמות הגולגולת במהלך המעבר בתעלת הלידה, בעיקר אם הלידה הייתה קשה וממושכת. תזוזה זו יכולה להשפיע על התינוק בדרכים רבות ולגרום לבכי ממושך ללא סיבה, קושי בשכיבה במנחים מסוימים, קושי בניסיונות חיבור לשד בעת הנקה ועוד.

באמצעות תרפיית מגע בשיטת 'קרניו סאקרל' ניתן לאזן את זרימת הנוזלים בחוט השדרה וסביב המוח אצל התינוק, להקל על הסימפטומים השונים ועל תהליך ההנקה. בשלבים מאוחרים יותר בחיי התינוק ניתן להשתמש בשיטת טיפול זו עבור מתח שרירי בגוף התינוק, כאבי בטן וגזים חמורים, דלקות אוזניים חוזרות, קושי בהירדמות, חוסר שקט, בכי רב ועוד.

חשוב מאוד לא להישאר עם כל הקשיים והתסכול לבד. אפשר ורצוי לקבל סיוע כשזקוקים לו. אחרי הכל מדובר בתינוק חדש, מצב חדש ואת צריכה ללמוד אותו. יתר הדברים, ביניהם הכנת אוכל, ניקיון וסדר, כביסות ועוד, יוכלו להיות מטופלים על ידי בעלך, המשפחה וחברים.

טיפ נוסף: כל פעם ששואלים אותך איך לעזור או מה להביא - תני תשובה כנה. מרבית היולדות שמחות לקבל סיר עם אוכל חם, עזרה בקיפול כביסה ולא רק מתנות. העיקר שתזכרי שאת אחרי לידה ואת גלימת ה"סופר-וומן" את יכולה להשאיר בינתיים בארון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully