וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנקה זה כואב

מלכה גורגוב, יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

9.9.2013 / 8:25

לפחות בהתחלה. אז מה עושים כשהכאב נובע מפצעים וסדקים בפטמות? מלכה גורגוב יועצת הנקה מוסמכת מציעה פתרונות לריפוי והקלה מבלי להפסיק להניק

תהליך ההנקה נתפס לא פעם כטבע השני של האישה, אך למעשה הנקה היא מיומנות נרכשת. רוב האמהות יחוו קשיים מסוימים בתחילת ההנקה עד שילמדו מהי הטכניקה הנכונה עבורן, כיצד לחבר את התינוק לשד ובאיזו תנוחה נוח לשני הצדדים.

הגורם העיקרי לפצעים וכאבים הוא במרבית המקרים תנוחת הנקה לקויה או אחיזה לקויה של התינוק. הדבר עלול ליצור פצע ואיתו חוסר הנאה מההנקה ואולי אף הפסקת הנקה בגלל הכאב. גורם נוסף למרבית הפצעים, הסדקים והכאבים שחשות האימהות בעת ההנקה קשור לאופן חיבור התינוק לאם המניקה. ישנם לא מעט גורמים שיש לקחת בחשבון, החל מהצמדה טובה לשד, בעיות אוראליות אצל התינוק (חיך גבוה, לשון קשורה) ועד בעיות נקודתיות אצל האם (פטמה גדולה ביחס לפה התינוק, רגישות יתר בפטמות).

ייעוץ הנקה נכון מסייע לפתור את מרבית הכאבים המופיעים בזמן ההנקה, אך אם נוצרו פצעים או סדקים – ניתן להיעזר בעזרים חיצוניים כדי לטפל ולהביא להחלמתם ולאפשר המשך הנקה במהירות ובנעימות. כיום ניתן למצוא אפשרויות מגוונות לטיפול והקלה בכאבים, כתלות בחומרת הפצע:

רפידות טיפוליות לפצעי הנקה: רפידות טיפוליות הוא מינוח חדש בעולם פצעי ההנקה והוא נלקח מפיתוח חדש שהגיע לשוק הישראלי. מדובר ברפידות המותאמות במיוחד לאמהות מניקות, המכילות חומרים לטיפול בפצעים וסדקים בפטמה, בדרך דומה לטיפול הנהוג בכוויות ופצעי שפשוף.

לא מדובר בסוג נוסף של רפידת הנקה המיועדת לספיגת דליפות בלבד, אלא ברפידה טיפולית המהווה מוצר רפואי של ממש, הרפידות מבוססות על חבישות ה- PolyMem המובילות והמוכרות בעולם למעלה מעשור מטיפול בפצעים וכוויות. הרפידות מזרזות את קצב הריפוי של פצעי ההנקה ומפחיתות משמעותית את הכאבים, בשימוש רב פעמי.

משחות המבוססות על לנולין טהור: משחות הוזלין השונות המבוססות על לנולין, מסייעות בעיקר להעניק לחות לסדקים בפטמות. משחות אלה פועלות באופן דומה לפעילותן במצבים של שפתיים סדוקות. הלנולין מחקה את מרכיבי הלחות של העור ומסייע לרכך את העור ולאלחש את הכאב. חשוב למרוח את הלנולין לאחר כל הנקה ולהמתין לספיגתו בעור, בכדי לא להכתים את החזייה/החולצה.

קונכיות הנקה: קונכיות מיוחדות המאפשרת אוורור לפטמות סדוקות או מגורות, מגנות מפני חיכוך ומאפשרות זרימת אוויר המועילה לתהליך ההחלמה. מדובר באביזר שניתן ללבוש בין ההנקות, בהתאם לתחושת הנוחות האינדיבידואלית אצל כל אמא.

אנטיביוטיקה: במקרים של פצעים חריפים מזוהמים המפתחים דלקות פנימיות, ניתן להשתמש במשחה אנטיביוטית הניתנת מרופא משפחה או כירורג שד. את המשחה יש למרוח על הפצעים סביב הפטמה בהתאם לזמן הטיפול שקבע הרופא.

כדאי לזכור כי חיבור נכון של התינוק לשד יכול למנוע את הפצעים, ללא קשר להופעתם בעבר. כמו כן, התכשירים והמוצרים השונים מאפשרים טיפול בפצעים, בסדקים ובכאב תוך המשך תהליך ההנקה ומתוך הבנה כי הפסקת ההנקה עלולה להקשות הן על האם (דוגמת גודש בחזה) והן על התינוק (יתרגל לבקבוקים ויתקשה לחזור להנקה יעילה ומספקת).

המצבים בהם על האם להפסיק להניק לפרק זמן ארוך יותר כדי לאפשר החלמה של הפטמה, או שהאם בוחרת להפסיק להניק לחלוטין בשל חומרת הפצע הינם מצבים נדירים.

מומלץ לנשים אלו להתייעץ עם יועצת הנקה מוסמכת,שתסייע להצמיד את התינוק לשדיים ביתר יעילות לאחר אומדן מלא ומקיף של מצב האם ותינוקה (תוך לקיחת בחשבון גורמים אינדיבידואליים שונים, כמו רגישות פטמות האם, ניקוז חלב נכון, שחרור סתימה בצינוריות חלב, טיפול בפצעי הנקה ועוד). הדרכה נכונה ומקצועית הופכת את ההנקה לחוויה משמעותית ומהנה לשני הצדדים.


הכותבת היא יועצת הנקה מוסמכת IBCLC ומנחת הורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully