וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדי להישאר שפויה

מירב דוסטר

18.7.2013 / 13:04

זו לא בושה להודות – רוב היולדות זקוקות לעזרה ותמיכה בבית לאחר הלידה. זה בדיוק התפקיד של דולה פוסט פארטום – שירות שבאירופה הוא סטנדרט ובארץ נמצא בחיתוליו. מה זה ולמי זה מתאים?

המושג 'דולה' מוכר לרובנו בתור תומכת לידה המלווה את היולדת ובן זוגה בתהליך הלידה. אבל בשנים האחרונות שומעים יותר ויותר על דולה 'פוסט פארטום' (בלטינית: 'לאחר לידה') ונשים רבות נתמכות בדולה גם לאחר הלידה.

הצורך נובע מכך שבעבר אנשים חיו בשבט או בחמולות ונשים לאחר לידה נהנו ממעגלי תמיכה נשיים. נשים אחרות, מנוסות היו סביב, הדריכו, ליוו ותמכו ביולדת. בעולם המודרני נשים רבות נכנסות לתפקיד החדש, המורכב והמאתגר בחייהן ומוצאות עצמן לבד. בנוסף, רבות מהציפיות שלהן הקשורות באימהות מתנפצות והן מוצפות באינפורמציה, שלא פשוט לברור מתוכה מה נכון להן, למצבן או לתינוק.

זה בדיוק המקום אליו נכנסת הדולה שמגיעה לבית היולדת כדי לתת מענה נטול ביקורת או שיפוטיות. תפקידה הוא להיות נוכחת בפעולות הראשוניות והמהוססות של האם או האב הטריים, לתת להם את הכלים ולחזק את ביטחונם, להעניק להם תחושה של היותם הורים טובים בראייתם הפנימית.

מעבר לכך, הדולה מעבירה מידע ומדריכה איך להשתמש במנשא, איך לחתל תינוק ומתי צריך לגזוז ציפורניים. נוכחות הדולה מאפשרת לאם לשמור על שפיות מסוימת בתקופה הזו ולאפשר לה לאכול ולנוח, פעולות בסיסיות שיולדות רבות לא מצליחות להתפנות אליהן כיאות בימים ובשבועות הראשונים בבית. בנוכחותה יכולה האם להמשיך, גם אם במינון פעוט, את החיים שלפני הלידה – ללכת למספרה, פדיקור או עיסוי מפנק.

"מה שאת עוברת זה טבעי ובסדר"

בהתאם לצרכים הדולה נותנת מענה כולל לא רק לאם אלא גם לבן הזוג ואפילו למשפחה המורחבת. "הגעתי פעם לבית שבו העברתי סשן של מידע", מספרת נירית אוליבקוביץ, דולה לאחר לידה ויועצת הנקה מוסמכת, "במשך מספר שעות ישבתי עם זוג ההורים בנוסף לסבים והסבתות משני הצדדים, והסברתי איך דור ההורים העכשווי נוהג עם תינוקם. שוחחנו, לדוגמה, על כך שלא משאירים תינוק לבכות בעריסה ושנושאים את התינוק על הידיים לפי צרכיו ועוד. התחושה של האם הייתה, שעד שאני לא אבוא ואבהיר את תמונת המצב, היא לא תצליח להיות בעיניהם אמא טובה".

אחד התפקידים המשמעותיים של הדולה הוא היותה מקור של תמיכה והעצמה רגשית לאם, הנפגשת לראשונה עם מורכבות הסטטוס החדש שלה. שרון הדר (42) הייתה מוכנה לילד או לפחות כך חשבה. אך השילוב של התקופה שלאחר הלידה עם מגורים רחוקים מהמערכות התומכות בחייה היווו קושי גדול מאוד עבורה. "בגיל 36, ידעתי שאני הכי רוצה ילד והתכוננתי רבות ללידה, אך ההתמודדות האמיתית היא עם מה שקורה אחר כך. ברגע שזה הגיע עמדתי חסרת אוויר מול נחשול והייתי כל כך לבד עם זה". ההצפה הרגשית וההתמודדות היומיומית של הדר עם הבדידות וחוסר היכולת לשתף מישהי לא הניחו לה ובעקבות זאת כחלק מתהליך העיבוד של החוויה, היא הגיעה שנתיים לאחר הלידה לקורס דולות בדיאדה.
"היום אני מבינה, שאם מישהי הייתה באה ומנרמלת לי את החוויה, מכילה אותי, מעבדת איתי את חווית הלידה ואומרת לי שמה שאני עוברת זה טבעי ובסדר, הכול היה נראה ומרגיש אחרת", אומרת הדר.

יותר חשוב מצעצוע

הליווי של דולה לאחר לידה יכול להיות מפגש חד פעמי בן כמה שעות כדי לתת מענה אינפורמטיבי ויכול להיות גם ליווי ארוך יותר במסגרת תכנית עבודה, שנעשית בהתאם לצרכיה של האם ובכמה שידה משגת. העלות נעה סביב 250-350 ¤ למפגש חד פעמי ו50-150 ¤ לשעה כשמדובר במספר מפגשים גבוה יותר. יש גם שירות של דולות לילה, שנותנות בעיקר מענה לנשים סביב ההנקה והבכי של התינוק בלילות.

בהולנד ובאנגליה מבינים את החשיבות הגבוהה של הליווי ליולדת והשירות של דולה לאחר לידה מתקיים במסגרת בתי החולים, וניתן ליולדת במהלך 12 הימים שלאחר הלידה. בארץ, מי שהכשירה את התחום הזה בעשור האחרון היא גילה רונאל, המנהלת המקצועית של מרכזי דיאדה.

"בסדרי עדיפויות, ליווי של דולה לאחר לידה חשוב יותר מכל דבר אחר. הליווי הזה מפקס ונותן כלים וביטחון ובעיניי זה חשוב יותר מכל צעצוע שקונים", אומרת אוליבקוביץ. הדר מסכמת כך: "אנשים חוסכים את זה מעצמם, אך בשורה התחתונה הליווי הכלל משפחתי הזה, באם, בבן הזוג, עשוי בסופו של דבר לעזור מאוד לתינוק".

  • עוד באותו נושא:
  • דולה
  • לידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully