וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושים כשהפעוט מפרכס מחום?

ד"ר דורון כרמי

16.7.2010 / 9:30

גם אם ברוב המקרים אין לזה השלכות וסיבוכים, תינוק שמפרכס מחום זה מחזה מבעית למדי. איך מתמודדים עם התופעה?

לא משנה מה יגידו לכם, כשהתינוק שלכם מתחיל לפרכס (התכווצויות שרירים בלתי רצוניות ואיבוד הכרה) - מדובר במחזה מפחיד מאוד. הבשורה המרגיעה היא שבכמחצית מהמקרים ההתקף הוא חד פעמי, ונדיר שיש לפרכוסים השלכות או סיבוכים. לא ברור מדוע יש ילדים שמפתחים פרכוסים בעקבות חום, אבל זה קורה כשהחום גבוה (מעל 38.5), נמצא בעלייה ובדרך כלל ביום הראשון למחלה.

התקף פרכוסי חום יכול להופיע בגילאי חצי שנה עד גיל 6 והוא מופיע בדרך כלל בין גיל שנה לשנתיים. כשזה קורה מאוחר יותר מדובר לרוב בהתקף שני, ונדיר שהתופעה נמשכת מעבר לגיל 5-6. כדאי לדעת שלהופעתם של פרכוסי חום יש גם קשר גנטי ולכן הם שכיחים יותר אצל אחים שסבלו מהם.

יש שני סוגי פרכוסים – פשוט ומורכב. הפרכוס הפשוט הוא בדרך כלל חד פעמי וללא תופעות לוואי, והוא מתרחש לרוב בין גיל שנה לשנתיים. צורת הביטוי היא פרכוסים כלליים בכל הגוף (ללא מוקד) שנמשכים לא יותר מ-15 דקות. פרכוס מורכב הוא מוקדי (באיבר מסוים) ואחריו ייתכנו תופעות לוואי כמו שיתוק של גפה למספר שעות.

מה עושים כשהילד חוטף התקף?

- הטיפ הראשון והחשוב ביותר הוא לגשת באופן מיידי לטיפול רפואי. גשו למקום הקרוב ביותר לביתכם – מרפאה או חדר מיון. הרופא הוא זה שיחליט אם האירוע הוא פרכוס חום פשוט או תופעה משמעותית יותר כמו דלקת קרום המוח, בעיה מטאבולית או גורם מחלה אחר. הבדיקות שיילקחו הן בדיקות דם ושתן ולעתים רחוקות גם ניקור מותני. כשיש סימנים נוספים כמו גיל לא שגרתי בו מתרחש הפרכוס ותופעות נוספות, הפרכוס מעלה חשד לדלקת קרום המוח ולכן מבצעים ניקור מותני.

- האשפוז הוא בדרך כלל בן יממה.

- הורים לילדים שעברו התקף פרכוסי חום צריכים לעשות מאמץ להוריד את החום כשהוא עולה בפעמים הבאות, אבל אין הוכחה שהורדת החום תמנע את הפרכוס.

- מה מעלה את השכיחות לפרכוסים? חיסונים כמו המשולש והמחומש גורמים לעתים לפרכוסי חום, וכמו כן חוסר ברזל מעלה את השכיחות לכך.

טיפול מונע, כן או לא?

- בספרות הרפואית יש ויכוח אם לתת טיפול מונע או לא, משום שהנזק של תרופות מניעתיות הוא לרוב גדול יותר מהפרכוס עצמו.

- כשיש התקף נוסף מציידים את ההורים בנרות עם ואליום (על פי מרשם והנחיה של רופא בלבד).

- בילדים שעברו התקף יש שכיחות מעט גבוהה יותר לאפילפסיה כנראה בגלל נטייה.

ד"ר דורון כרמי הוא רופא ילדים ומומחה לאנדוקרינולוגיה

  • עוד באותו נושא:
  • Babies

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully