וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצירות בתינוקות ובפעוטות

ד"ר דורון כרמי

10.6.2010 / 14:00

מיץ עגבניה ושזיף, נרות גליצרין, תרופות לקסיטיביות - נסו הכל כדי להוציא לחופשי את גוש הצואה שהתיישב להם על החיים

אחח... כמה זה כואב ומציק כשהקקי לא יוצא... כמו אצל מבוגרים גם אצל תינוקות ופעוטות מדובר בתופעה מטרידה שדורשת תשומת לב וטיפול. איך מזהים אותה ומה ניתן לעשות כדי לשחרר את הפקק?

- תדירות היציאות – בחודשי החיים הראשונים תדירות היציאות היא 3 פעמים ביום בממוצע. בגיל 4-6 חודשים תהיה יציאה עד פעמיים ביום ומעבר לגיל שנה יציאה פעם ביום או יומיים.

- האם זו באמת עצירות? – עד גיל 4-5 חודשים תינוקות יונקים יכולים לא לתת צואה אפילו שבוע שלם. הם יתנהגו כרגיל, לא יסבלו והיציאה תהיה רגילה. בכל זאת אחרי 5 ימים כדאי ללכת לרופא שיבדוק שהבטן רכה, אין חסימה במעי ואין בעיה אורגנית.

- עניין של מרקם – כדי שיציאה תוגדר כעצירות היא צריכה להיות קשה. בחודשים הראשונים היציאות בדרך כלל רכות, יוצאות בקלות וצבען חרדלי. לאחר מכן הצבע משתנה לכהה וצהוב-ירקרק יותר.

איך מטפלים בעצירות?

החלפה – אם התינוק אינו יונק בחודשים הראשונים נסו להחליף לו פורמולה.

מיץ עגבנייה ושזיף – לתינוק מעל גיל חודשיים אפשר לנסות להוסיף כפית או שתיים מיץ עגבנייה טרייה מסונן, ללא גרעינים או 30 cc של מיץ שזיפים טבעי. ניתן גם לבשל שזיפים מיובשים ולתת לתינוק מהנוזלים המצוננים.

נרות גליצרין – הנרות הם פתרון נקודתי לבעיה כשאין יציאה במשך כמה ימים. הם לא ימנעו את היווצרות הבעיה בהמשך.

תרופות לקסטיביות – מעל גיל 4 חודשים ואם המצב חוזר על עצמו ניתן בהתייעצות עם רופא להשתמש בתרופות לקסטיביות לתקופה של מספר שבועות או חודשים. מתחילים במינון נמוך ובתיאום עם הרופא המטפל מעלים את המינון.

לצאת מהמעגל – נהוג לחשוב שהילד יתרגל או יתמכר ללקסטיב, אך למעשה הילד מתרגל לעצירות ולא לתרופה. עצירות היא מעגל שנבנה סביב התאפקות. ככל שהילד יתאפק יותר כך גוש הצואה יהיה גדול יותר ויהיה קושי גדול יותר ביציאה. לעיתים יש גם חתכים בפי הטבעת שגם גורמים ליציאה לכאוב. את המעגל הזה רוצים למנוע. הטיפול הממושך יגרום לילד להתרגל ליציאות סדירות ואז אפשר יהיה להפסיק את הלקסטיב.

עצירות וגמילה מחיתולים - גמילה מהווה גורם להתאפקות על רקע של חרדת אסלה. אם הילד צעיר וסובל מעצירויות מומלץ לדחות את תהליך הגמילה. בכל מקרה התאזרו בסבלנות ונעשו באמצעים שונים להקל על החרדה הקיימת.

מחוץ לבית - שירותים מחוץ לבית, למשל בגן, עלולים לגרום לילד להתאפק על רקע של חשש ורתיעה. היו עירניים לנושא והתייעצו עם הגננת.

אוכל – מעל גיל שנה העצירות תלויה גם במה שהילדים אוכלים. מזון עשיר בסיבים כמו ירקות ופירות יגרמו לשחרור העצירות.

שאלת הבננה – מומלץ לא לתת לתינוק יותר מבננה אחת ביום.

ד"ר דורון כרמי הוא רופא ילדים ומומחה לאנדוקרינולוגיה

  • עוד באותו נושא:
  • Baby

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully