וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילו קבוצות באוכלוסיה נמצאות בסיכון הגבוה ביותר לחלות בחיידק הפנאומוקוק?

בשיתוף פייזר

עודכן לאחרונה: 13.2.2024 / 11:44

חיידק הפנאומוקוק הוא אחד הגורמים השכיחים ביותר לדלקת ריאות חיידקית. איך מטפלים בו ומה חשוב לדעת? ד"ר רגב כהן, מנהל היחידה למניעת זיהומים בבית החולים הלל יפה, מסביר

אישה מבוגרת מודדת חום. ShutterStock
התסמינים הקלאסיים של דלקת ריאות פנאומוקוקלית כוללים חום, שיעול, כיח בצבע חלודה, כאבים בחזה וקוצר נשימה/ShutterStock

חורף קיץ סתיו אביב, חיידק הפנאומוקוק הוא חיידק שנמצא תמיד סביב. מה חשוב לדעת בנוגע לתחלואה הנגרמת מחיידק זה? מי האוכלוסיה שנמצאת בסיכון הגבוה ביותר לתחלואה? ומה ניתן לעשות כדי להתגונן ממנו? על שאלות אלה יענה ד"ר רגב כהן, מנהל היחידה למניעת זיהומים בבית החולים הלל יפה.

מה הוא חיידק הפנאומוקוק?

פנאומוקוקוס (סטרפטוקוקוס פנאומוניה) הוא חיידק בצורת כדור ממשפחת הסטרפטוקוקים אשר נראה במעבדה בצורה של זוגות או שרשראות קצרות. חיידק זה שכיח מאוד כגורם למחלות פולשניות ולא פולשניות באדם. במקרים רבים קיימת נשאות של החיידק בלוע, בעיקר בקרב ילדים, ולפרקים הוא חודר לאזורים סמוכים כמו מערכת הסינוסים, האוזניים והריאות, וגורם לדלקת מקומית. הוא עלול גם לפלוש לזרם הדם ואף לקרומי המוח. חיידק הפנאומוקוק הוא אחד הגורמים השכיחים ביותר לדלקת ריאות חיידקית שנרכשת בקהילה. בדלקת ריאות לא תמיד ניתן לבודד את המחולל, אך כאשר מצליחים לבודד את המחולל, פנאומוקוקוס ימצא בשכיחות גבוהה.

מי היא האוכלוסיה העיקרית הנושאת את חיידק הפנאומוקוק ומה הן דרכי ההעברה שלו?

דרך ההעברה השכיחה של חיידקים ווירוסים אשר גורמים למחלות בדרכי הנשימה היא טיפתית (כלומר טיפות רוק קטנות המופרשות בעת שיעול או עיטוש), אבל מאחר והנשאים העיקריים הם ילדים, יכולה להיות גם העברה במגע (למשל כאשר ילדים קטנים חולקים צעצועים ומכניסים אותם לפה). מרבית הילדים הנשאים לא מפתחים מחלה אבל הם יכולים להעביר את החיידק בצורה טיפתית מהלוע שלהם לאחים שלהם, להורים או לסבים וסבתות שלהם. המנגנון העיקרי של הגעת החיידק לריאות הוא על ידי שאיפתו מאיזור הלוע אל הריאות. פלישה של החיידק לריאות ולזרם הדם מתרחשת בתדירות גבוהה יותר בקרב אנשים הסובלים מפגיעה במערכת החיסון, כגון חולים עם ממאירות המטולוגית, כרותי טחול, מטופלים תחת טיפול כימותרפי, חולי איידס. דלקת ריאות שכיחה גם במצבים בהם אנשים אינם מסוגלים לפנות הפרשות מדרכי הנשימה, כמו למשל חולי אסתמה או מחלת ריאות כרונית או באנשים עם קושי להשתעל עקב נכויות שונות, וגם לאחר זיהומים ויראליים. באנשים הסובלים מפגיעה בבסיס הגולגולת עם דליפת נוזל שדרה, יכולה להיות חדירה של החיידק לקרום המוח בדרך זו.

האם חיידק הפנאומוקוק עלול לגרום לתחלואה רק בקרב בני אדם?

חיידק הפנאומוקוק הוא חיידק שגורם לתחלואה רק בבני אדם, ככל הידוע היום.

מה הם סוגי התחלואה להם גורם חיידק זה ומה היא התחלואה הנפוצה ביותר בקרב מבוגרים?

עיקר התחלואה היא של דרכי הנשימה העליונות כמו סינוסים, אוזניים תיכונות, ודלקת ריאות. בשיעור נמוך יותר מחלה פולשנית כמו בקטרמיה (פלישה של החיידק לזרם הדם) ודלקת קרום המוח קורית בשיעורים נמוכים יותר. לפעמים פוגשים מופעים נדירים יותר של תחלואה פנאומוקוקלית כגון דלקת של קרומי הצפק, דלקת פרקים או דלקת פנים הלב. התחלואה הנפוצה ביותר בקרב מבוגרים היא דלקת ריאות פנאומוקוקלית שאינה פולשנית.

אילו קבוצות באוכלוסיה נמצאות בסיכון הגבוה ביותר לדלקת ריאות פניאומוקוקלית ומדוע?

ישנה קבוצה שמוגדרת תחת סיכון גבוה, אלו הם אנשים מבוגרים - מעל גיל 65, או אנשים צעירים יותר עם מחלות רקע כמו סוכרת, מחלת ריאות כרונית על רקע עישון, אי ספיקת לב או מחלת כבד כרונית. ישנם אנשים שנמצאים בסיכון גבוה במיוחד לפתח מחלה פולשנית ודלקת ריאות פנאומוקוקלית וביניהם אנשים כרותי טחול, חולים עם אנמיה חרמשית, אי ספיקת כליות כרונית וחולי דיאליזה, מושתלי איברים, מושתלי מח עצם, נשאי HIV והסובלים ממאירויות המטולוגיות ואנשים עם דלף של נוזל חוט השדרה. אנשים חסרי טחול למשל, מאבדים מסננת מאוד חשובה של חיידקים מזרם הדם וברגע שהיא לא קיימת - חיידק הפנאומוקוק עלול לגרום למחלה פולשנית קשה ודוהרת. במושתלי איברים ישנה ירידה בתפקוד מערכת החיסון בשל דיכוי מכוון (על ידי תרופות למניעת דחיית שתל). חולים במחלות אוטואימוניות המטופלות באמצעות סטרואידים או תרופות אחרות המשפיעות על תפקוד מערכת החיסון - גם כן נמצאים בסיכון גבוה יותר לזיהום פנאומוקוקלי.

האם קיים קשר בין תחלואה הנגרמת מוירוסים (למשל וירוס השפעת או וירוס הקורונה) והעלייה בסיכון לדלקת ריאות פנאומוקוקלית?

לחלוטין כן, וירוס השפעת למשל עלול לגרום לנזק קשה לריריות דרכי הנשימה העליונות. הרס הרירית, שמהווה גורם משמעותי חשוב לתנגודת בפני זיהומים, מקל מאוד על חיידקים, כמו הפנאומוקוק או חיידקים אחרים הנמצאים באיזור הלוע, לפלוש לריאות. השפעת הספרדית של שנת 1918, אמנם גרמה למקרים של דלקת ריאות ישירות מהוירוס עצמו, אבל בפועל, מרבית מקרי המוות נגרמו דווקא על רקע זיהומים חיידקיים משניים, כאשר חיידק הפנאומוקוק היה אחד המובילים שבהם. גם כיום אנחנו נתקלים במקרים של דלקות ריאה קשות המופיעות מספר ימים לאחר זיהום בשפעת, ולעיתים מקרים אלה מסתיימים בטרגדיה.

אם נתייחס לפנדמיה של ימינו - במחקר שנערך בבי"ח לניאדו, נמצאו אחוזים גבוהים מאוד של זיהומים חיידקיים משניים בעת אשפוז של חולי קורונה. בשלבים המתקדמים יותר, כאשר החולים מונשמים, אין ספק שזיהומים ריאתיים העשויים להגרם בעקבות הידבקות בחיידקים שנרכשים בבית החולים, יכולים לגרום אף למוות.

מה הם התסמינים של דלקת ריאות פנאומוקוקלית?

התסמינים הקלאסיים של דלקת ריאות פנאומוקוקלית כוללים חום, שיעול, כיח בצבע חלודה, כאבים בחזה וקוצר נשימה. באופן קלאסי מדובר על דלקת שמערבת אונה שלמה של הריאה, כלומר איזור אנטומי מוגדר בריאה, ובמקרה שהזיהום מערב את קרום הריאה הוא עלול לגרום לכאב מקומי בעת השאיפה. באנשים מבוגרים יותר, דלקת ריאות יכולה להתבטא בבלבול או ירידה כללית במצב. בבדיקות המעבדה נראה עדות לדלקת. התמונה בכללותה אינה שונה מהותית מדלקת ריאות הנגרמת מחיידקים אחרים, אך יש צילום חזה האופייני לזיהום בחיידק זה.

כמה זמן לוקח להחלים או להתאושש לאחר דלקת ריאות פניאומוקוקלית בדרך כלל?

זה מאוד תלוי בחולה - חולים צעירים יכולים להחלים תוך כשבוע ולחזור בהדרגה לשגרה, בחולים אחרים משך ההתאוששות עלול להיות ממושך יותר. אם מופיע סיבוך של הזיהום הפנאומוקוקלי - למשל הצטברות של נוזל מזוהם בקרום הריאה, יש צורך בהכנסת נקז לחלל הפלאורלי (חלל בקרום הדו שכבתי העוטף את הריאות), ומשך האשפוז יתארך. גם חולים שנזקקים לתמיכה נשימתית מלאכותית, עלולים להיות מאושפזים תקופות ממושכות יותר.

האם גם לאחר החלמה מדלקת ריאות פנאומוקוקלית ישנן השפעות או השלכות בריאותיות?

זיהום חיידקי קשה עלול לגרום לסיבוכים שונים. חולים נוטים לשוב לאשפוז חוזר לאחר שסבלו מזיהום קשה, מערכת החיסון מתקשה להתאושש ועלולים להופיע זיהומים חדשים. מחלות כרוניות, כגון אי ספיקת לב או סוכרת עלולות לצאת מאיזון וניתן לראות גם סיבוכים שאינם זיהומיים כגון הופעת קרישי דם מסוכנים בורידי הרגליים.

איש מבוגר חולה. ShutterStock
עיקר התחלואה יופיע סביב חודשי החורף, כאשר יש פעילות של וירוסי נשימה/ShutterStock

האם ניתן לחלות בדלקת ריאות פנאומוקוקלית רק במהלך חודשי החורף?

עיקר התחלואה יופיע סביב חודשי החורף, כאשר יש פעילות של וירוסי נשימה כגון שפעת ו- RSV. אך החיידק עלול למצוא הזדמנויות לפלוש לריאות, לדם ולקרום המוח גם מחוץ לעונת החורף.

אם כבר חליתי בדלקת ריאות פנאומוקוקלית, האם אני יכול/ה לחלות שוב?

התגלו עד כה מעל 100 זנים של חיידק הפנאומוקוק, ביניהם זנים שיכולים לגרום למחלה פולשנית וניתן להידבק כל פעם בזן אחר, גם לאחר הידבקות קודמת. בניגוד לחלק גדול מהוירוסים, במחלות חיידקיות הגוף לא מפתח חסינות לאורך זמן ואפשר לחלות פעם אחר פעם.

מה הן הדרכים באמצעותן ניתן להתגונן מפני דלקת ריאות פנאומוקוקלית וסיבוכיה?

הדרך הטובה ביותר לשמור על הבריאות היא למנוע הופעת מחלות. שמירה על אורח חיים בריא, תזונה מאוזנת, ביצוע פעילות גופנית, הימנעות מעישון או מהשמנת יתר יובילו לירידה בשכיחות של מחלות ריאה כרוניות, ממאירויות, מחלת הסוכרת על סיבוכיה הרבים, וכך גם יירד הסיכון ללקות בזיהומים פנאומוקוקליים. חיסונים כנגד מחלות ויראליות -שפעת וקורונה וחיסונים כנגד חיידק הפנאומוקוק, עשויים להפחית את התחלואה והתמותה ממחוללים אלה.

מה חשוב לך שמי שקורא את הכתבה יקח לתשומת ליבו?

לפי ארגון הבריאות העולמי, התרומה הגדולה ביותר לשיפור בתוחלת החיים ובאיכות החיים, מעבר לסניטציה ולאספקת מים טובים לשתייה, שמורה לחיסונים. לעיתים קרובות איננו יכולים לרפא מחלות כרוניות ועל כן עלינו לעשות את כל מה שבהישג ידינו על מנת להקטין את הסיכון לחלות- למשל לעודד אנשים הנמצאים בסיכון מוגבר, להתחסן כנגד המחוללים שקיים חיסון כנגדם. מאחר ובעיני קיימת חשיבות עליונה לרפואה מונעת, לאנשים בני 65 ומעלה או כאלה הנמצאים בסיכון מוגבר בשל מחלות רקע - מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה, על מנת להבין את הסיכונים ולסכלם ככל הניתן.

מוגש כשירות לציבור על ידי חברת פייזר
למידע נוסף יש להתייעץ עם הרופא.ה המטפל.ת
למידע נוסף בנוגע לדלקת ריאות דלקת ריאות פנאומוקוקלית | פייזר ישראל (pfizerisrael.co.il)
PP-PNR-ISR-0043
אוקטובר 2023

בשיתוף פייזר
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully