וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דלקת ריאות פנאומוקוקלית - סיכון, תסמינים ומניעה

בשיתוף פייזר

עודכן לאחרונה: 23.1.2024 / 10:28

דלקת ריאות היא המחלה השכיחה ביותר שחיידק הפנאומוקוק גורם במבוגרים. היא לא מחלה שמקלים ראש בגינה. האם לגיל ישנה השפעה על הסיכון שלנו לחלות בדלקת ריאות? ומה ניתן לעשות על מנת להגן על עצמנו באופן מיטבי?

בווידאו: כל מה שצריך לדעת על דלקת ריאות פנאומוקוקלית/עריכה: גלעד מן מנהיים

ד"ר ביביאנה חזן - מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז רפואי העמק עפולה שרותי בריאות כללית, עם כל מה שצריך לדעת על דלקת ריאות פנאומוקוקלית.

מה הוא חיידק הפנאומוקוק?

החיידק נקרא סטרפטוקוקוס פנאומוניה, הוא מהווה חלק מהפלורה הטבעית של דרכי הנשימה, ונמצא באף, באוזניים ובגרון באופן שגרתי בכ- 5-10% מהאנשים המבוגרים ובכ-20-60% מהילדים בגיל בית ספר. מדובר בחיידק שיש לו מעל 100 זנים, זאת אומרת קבוצה אחת של חיידקים תחת אותו שם, אך כל אחד מהזנים שונה מהשני מבחינת האלימות שלהם. במצבים מסויימים חיידק זה הופך להיות פולשני וגורם למחלות בעיקר של דרכי נשימה, אך לא רק.

לאיזו תחלואה חיידק זה יכול לגרום?

התחלואה העיקרית היא בדרכי הנשימה, כלומר דלקת ריאות פנאומוקוקלית. הוא עשוי לגרום גם להחמרה של מחלה ריאתית כרונית, לדלקת אוזניים, לסינוסיטיס, ולמצבים אחרים כמו דלקת קרום המוח (מנינגיטיס) ומצבים נדירים יותר כמו זיהום במפרקים, זיהום של דרכי מין ובנוסף לתסמונות אלה החיידק עלול להגיע לזרם הדם ולגרום לאלח דם (ספסיס).

גבר מבוגר חולה. ShutterStock
מבחינת הגיל- קצוות הגילים הם בסיכון גבוה במיוחד/ShutterStock

האם לגיל ומחלות רקע מסויימות ישנה השפעה על הסיכון לתחלואה הנגרמת מחיידק הפנאומוקוק?

מבחינת הגיל- קצוות הגילים בסיכון גבוה במיוחד. מדובר על השנה הראשונה לחיים ועל אנשים מעל גיל 60. מבחינת מחלות רקע, יש מחלות עם סיכון מוגבר במיוחד, לדוגמא: דיכוי חיסוני בשל מחלה (סרטן) או טיפול, כמו כימותרפיה, אנשים עם הפרעות בפעילות הטחול (העדר טחול או טחול לא מתפקד כמו במחלה אנמיה חרמשית), אנשים עם אי ספיקת כליות מתקדמת וחולי דיאליזה, שתל קוכליארי, דיכוי חיסוני מולד ו-HIV.

קבוצות נוספות בסיכון: חולים במחלת לב, מחלה ריאתית כרונית, אסתמה, סוכרת, אלכוהוליסטים, פגיעה כבדית, מעשנים כבדים ושימוש בתרופות המחלישות את מערכת החיסונית שאינן כימותרפיה (למשל טיפולים ביולוגיים) ושימוש ממושך בסטרואידים במינון גבוה.

כל מחלה בפני עצמה - מעלה את הסיכון, אך ריבוי של מחלות מעלה באופן משמעותי את הסיכון.

מדוע הסיכון עולה עבור קבוצות אלו?

בחלק מהמקרים מדובר במערכת חיסונית חלשה שאיננה מסוגלת להתמודד בצורה מיטבית עם המצב הזיהומי. במצבים אחרים מדובר בריאות שמראש "חולות" וזיהום מפניאומוקוק גורם להחמרה.
בגיל מבוגר ישנה במידה מסוימת "עייפות וחולשה" של המערכת החיסונית- היא פחות מסוגלת להתמודד בהצלחה עם זיהום משמעותי. בנוסף, גיל מבוגר מלווה לעיתים קרובות במחלות רקע.
יש לזכור שמדובר בחיידק עם פוטנציאל אלים במיוחד שעלול לגרום ליציאה מאיזון של מחלות הרקע, כמו למשל סוכרת ואסתמה.

מה הם התסמינים לתחלואה פנאומוקוקלית? ומהם הפחות מוכרים?

לרוב במחלה נשימתית הביטוי הוא חום, שיעול, קוצר נשימה, הצטברות ליחה סמיכה. בדלקת אוזניים- כאב אזניים, חום ולפעמים הפרשה מוגלתית מהאוזן. אם מדובר בסינוסיטיס - נזלת, חום, כאב ראש. דלקת קרום המוח - לרוב מלווה בחום, פריחה על העור, ירידה במצב ההכרה ולעיתים פרכוסים ותרדמת. אלח דם מתבטא בחום גבוה, צמרמורות, ירידה במצב ההכרה וקריסה רב מערכתית.

דלקת ריאות. ShutterStock
כ-20% מהאנשים עם דלקת ריאות מפנאומוקוק יאושפזו/ShutterStock

האם תחלואה מחיידק זה, כדלקת ריאות פנאומוקוקלית, עלולה להוביל לאשפוז?

בהחלט! כ-20% מהאנשים עם דלקת ריאות מפנאומוקוק יאושפזו, חלקם יזדקקו להנשמה ואף שהייה בטיפול נמרץ.

רוב האנשים עם דלקת ריאות יטופלו בקהילה באמצעות אנטיביוטיקה, רובם יהיו חולים עם חום גבוה וירידה משמעותית בתפקוד לשבוע או יותר ובסופו של דבר רובם גם יבריאו. חשוב לציין מה הם הסימנים של החמרה, "דגלים אדומים", שכשמופיעים יש צורך לפנות לבית החולים - קוצר נשימה קיצוני, כחלון בשפתיים, ירידה משמעותית במצב הכללי, חוסר שיפור כללי לאחר 2-3 ימים של טיפול באנטיביוטיקה.

מה הוא משך האשפוז הממוצע מדלקת ריאות פנאומוקוקלית?

בין 5 ימים לשבועיים.

מהן חלק מהדרכים באמצעותן ניתן להתגונן בפני דלקת ריאות פנאומוקוקלית?

- איזון מחלות רקע - לטפל ולאזן את לחץ הדם, לטפל בסוכרת, באסתמה, באי ספיקת לב.
- הפסקת עישון
- חיסונים - חיסון כנגד דלקת ריאות פנאומוקוקלית ובנוסף -חיסון שפעת וחיסון קורונה - כי לעיתים קרובות מחלה שמתחילה כמחלה ויראלית כשפעת או קורונה מסתבכת לדלקת ריאות חיידקית מכל סוג, ובינהן גם דלקת ריאות פנאומוקוקלית.

במידה ומישהו חלה בעבר בדלקת ריאות פנאומוקוקלית - האם הוא פיתח נוגדנים ומוגן?

היות ומדובר בחיידק שיש לו מעל 100 זנים, אפשר לחלות הרבה פעמים, כל פעם מזן אחר.
דווקא מי שחלו במחלה פנאומוקוקלית מהווים קבוצת סיכון לתחלואה חוזרת בגלל מחלות הרקע.

seperator

מתי ניתן להתחסן כנגד דלקת ריאות פניאומוקולית?

דלקות ריאה מפנאומוקוק מתרחשות כל השנה, קצת יותר בחורף מסיבוך שפעת למשל, אך ניתן לראות מחלה פנאומוקוקלית גם בעונות החמות של השנה. ניתן להתחסן בכל עונה במהלך השנה.

מדוע כדאי להתגונן בפני חיידק הפניאומוקוק?

מניעה של מחלה פנאומוקוקלית עשויה למנוע החמרה של מחלות ריאה כמו אסתמה, מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), יציאה מאיזון בסוכרת, אשפוז, פגיעה משמעותית בתפקוד, הנשמה ואפילו מוות.

חשוב להזכיר שהעולם מתמודד עם מגיפת חיידקים עמידים וזה לא פוסח על הפנאומוקוקים - המשמעות של פנאומוקוק עמיד היא שבעת מחלה חריפה, לדוגמה דלקת ריאות, אנטיביוטיקה שהמטופל מקבל אינה עוזרת וכתוצאה מכך יש צורך בשינוי אנטיביוטיקה, לפעמים בזמן אשפוז, עם סיכון משמעותי למטופל בעקבות עיכוב במתן אנטיביוטיקה מתאימה. לכן חשוב כל כך למנוע את המחלה כי הטיפול לא תמיד מצליח.

מה הוא המסר החשוב ביותר שמי שצופה בנו /קורא את הכתבה ייקח לתשומת ליבו?

- ניתן למנוע מחלה ולא רק לטפל בה
- אחריות אישית של המטופל באורח חיים בריא, איזון מחלות רקע והפסקת עישון
- פנו לרופא.ה שלכם להתייעצות כיצד תוכלו להגן על עצמכם כנגד דלקת ריאות פנאומוקוקלית.

מוגש כשירות לציבור על ידי חברת פייזר
למידע נוסף יש להתייעץ עם הרופא.ה המטפל.ת
למידע נוסף בנוגע לדלקת ריאות דלקת ריאות פנאומוקוקלית | פייזר ישראל (pfizerisrael.co.il)

PP-PNR-ISR-0037 ספטמבר 2023

בשיתוף פייזר
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully